Bästa stridsvagnen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5068
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 4 september 2003, 15:15

Moonman skrev:Battler skrev:
Der_Kaiser skrev:
Något ännu värre(dummare) än en 160 kilos bjässe var p1000 "Ratte" och p1500 projekten. Dvs 1000 tons och 1500 tons tankar. Med den liten lätt Graf Spee slagskepps kanon på.
Precis vad tyskarna behövt för att vinna kriget i min mening.

Stor nog att prickas med en Tall-boy (bomb på 5,4 ton som britterna bla använde för att sänka slagskeppet Tirpitz).

MVH


Det var därför den skulle ha 8 AA-kanoner.
Att målen var försvarade var brukligt, tex så hade Tirpitz 16 st 105 mm/L65 (4.1") caliber SK C/37 i dubbelmontage, 16 st 37 mm/L83 (1,46") caliber SK C/30 i dubbelmontage samt 72 st 20 mm/L65 (0,79") MG C/38 (Flak 35) för bekämpning av flygstridskrafter....

MVH

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 4 september 2003, 17:37

Varför ens använda Tallboy när en massa andra vapen skulle duga:

-Jaktbombare med bomber eller rsvraketer
(för en gångs skull en stridsvagn som de skulle kunna träffa)
-Artillerield
-Verka mot banden med pv, stridsvagnar eller varför inte
en vanlig simpel 10kg stridsvagnsmina, för att sedan
låta artilleriet eller jaktbombarna ta hand om resten.


Vidare:

Hur får man en sådan vagn till fronten?
Att köra den hela vägen är inte att tänka på.
Att frakta den på räls går inte heller.
Hur tar man sig över floder?
Hur åtgärdar man bandkrängning?
Hur bärgar man?
Hur kamoflerar man vagnen?
Hur döljer man vagnen innan anfall?

Isbear
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 21 augusti 2003, 23:44
Ort: Stockholm

Inlägg av Isbear » 5 september 2003, 00:43

Tank you( :D ) Panzershreck! en alldeles utmärkt sida även om
den inte verkar vara direkt neutral.
Is-2 är ju grym och väldigt taskig mot dom tyska kissemissarna :lol:

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Re: Bästa stridsvagnen

Inlägg av Luno » 5 september 2003, 10:59

lome skrev:
Mathias Forsberg skrev:
Luno skrev: Tigern var inte den bästa vagnen. Den var omodern redan när den lämnade fabriken.
Tigern var måhända inte "modern" i den bemärkelsen att den varken hade sluttande pansar eller innovativ design. Men den var i synnerhet "modern" i den bemärkelsen att den kunde slå ut all den påtträffade på slagfältet med en enorm träffsäkerhet ( i förhållande till andra vapensystem) liksom att den närmast saknade naturliga fiender på slagfältet 1943. En stor anledning till att tyska armén höll tätt så pass väl som den gjorde 1943 var just Tigerbataljonerna. För en gångs skull var inte ens Hitlers entusiasm obefogad.

/Forsberg
jag menar Tiger2 inte tiger ett den som kom ut sena delen av kriget!
Tiger 2 8O den vagnen behövde konstant service för att kunna funka.
Hade även problem med att den var alldeles för tung för motor det gick 10 ton på varje hästkraft från motorn
och den drack 500 liter bränsle på 10 mil så för ett Tyskland som led brist på bränsle så var vagnen en mardröm

Då tycker jag att Panzerkampfwagen V "Panther II"
Beväpnad med 88mm KwK 43 L/71 var en klart mycket bättre vagn fast det byggdes bara två exempel problemet var att 88an var för stor och tog upp för mycket plats i tornet

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Bästa stridsvagnen

Inlägg av Mathias Forsberg » 5 september 2003, 11:40

Luno skrev:
Dom första Tiger vagnarna som rullade ur fabriken hade väldiga tekniska problem speciellt i motorn (Maybach HL230) som tog flera år att få nästan helt problemfri men den blev aldrig bra .

Jag har för mig att det aldrig fanns fler en 300 Tiger stridsvagnar i fungerande skick på östfronten.. dom Tyska Tiger kompanierna var ett hjärnspöke som skrämde halvt ihjäl ryssarna men risken att stötta på en Tiger var inte stor
Tekniska problem hade dem, svar jag. Däremot var de insatsberedda i samma grad som övriga tyska stridsvagnar, inklusive Pz III/IV. Det finns ingen klar statistisk trend som visar att Tigern befann sig mer på verkstaden än övriga tyska stridsvagnar.

Få var de, svar ja. Men de hade en förödande inverkan där de väl var. De flesta av dem sköt också ut många sovjetiska stridsvagnar per vagn. För att inte tala om moralverkan, vilken ju var enorm.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Bästa stridsvagnen

Inlägg av Mathias Forsberg » 5 september 2003, 11:44

lome skrev: jag menar Tiger2 inte tiger ett den som kom ut sena delen av kriget!
Jag vet inte varför du svarar åt Luno men Tiger II var ett skämt. Bortsett från att den var omöjlig att penetrera framifrån tillförde den ingentin. Dyr, klulmpig, krånglade till det för övriga enheterna (t ex Ardennerna) och fyllde ingen som helst funktion på 1944 års slagfält. Till skillnad från lillebror I hade den naturliga fiender på slagfältet i högre utsträckning.

Det är ganska talande att sovjetiska stridsvagnsbesättningar var mest rädda för Hetzer och Jagdpanzer IV. De var låga, svårupptäckta och hade forfarande en kanon som gjorde jobbet.

En Tiger II-bataljon motverade stora insatser med artilleri och flyg, vilket förr eller senare slutade med att vagnarna övergavs.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 5 september 2003, 12:06

Håller med Mathias Forsberg Tiger II var ett stort misslyckande det ända den hade som var bra var ett bra pansarskydd och den förträffliga 88an men vagnen var för tung och för långsam 17km/h i terräng är ingen höjdare..
Men Hetzer och även Marder III var väldigt bra att ha i bakhåll och i försvar. Men ingen höjdare i anfall mott pansar förband

Flax
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 augusti 2003, 23:10
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Flax » 9 september 2003, 09:31

hans lindquist skrev:Min absoluta stridsvagsnfavorit är monstret "Maus" (Musen), som Adolf vurmade för och expertisen avrådde från. En klumpeduns på avsevärt över hundra ton och med ett par präktiga kanoner i dubbellavettage, värdigt en mindre kryssare.
Av allt att döma prövades aldrig Maus på slagfältet. Vet någon ytterligare något om detta storstilade projekt?
Tillgången på tillräckligt starka broar för att bära en Maus torde ha varit något begränsad i det illa krigshärjade Europa.
mvh
Hasse L
Nu har jag inte min bok "maus and other german armourd projects" här
men jag kommer mycket väl ihåg bilden som prydde sista sidan.

Den var en teckning som beskrev alla de omvägar och omlastningar som
var nödvändiga för att flytta stål monstret (tror dat var från fabriken till
test området) då special vagnen blev för hög för järnvägs tunlar och man
inte kunde åka över alla järnvägs broar.

Flax

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 9 september 2003, 15:43

hans lindquist skrev:Min absoluta stridsvagsnfavorit är monstret "Maus" (Musen), som Adolf vurmade för och expertisen avrådde från. En klumpeduns på avsevärt över hundra ton och med ett par präktiga kanoner i dubbellavettage, värdigt en mindre kryssare.
Av allt att döma prövades aldrig Maus på slagfältet. Vet någon ytterligare något om detta storstilade projekt?
Tillgången på tillräckligt starka broar för att bära en Maus torde ha varit något begränsad i det illa krigshärjade Europa.
mvh
Hasse L
Jag har för mig att det fanns exakt två broar i Europa som kunde bära den.
Men utrustades den inte med en snorkel för att kunna korsa grunda vattendrag?

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 9 september 2003, 16:44

Mjo, den var vattentät o vadade på bottem med hjälp av elmotor (så var tanken iaf) om det nånsin utfördes vet jag inte

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 9 september 2003, 16:48

Björn E skrev:
Panzershreck (pansar skräck) är en tysk bazooka kopia i stortsett
Fel. Bazooka är en amerikansk panzerschreck-kopia.
nix, tyskarna kopierar också :P allt de gör är INTE överlägset allt anat, dom förlorade :P

"The unexpected advent of the M1 Bazooka in Tunisa made a considerable impact on the German military establishment.Not only did the Bazooka concept present a considerable danger to German armor but the simplicity , low cost and potential of the launchers design made a great impression.The immediate result was the abandonment of the R-Werfer 43 in favour of the novel Bazooka rocket delivery system.Within weeks the first examples of the 88mm (3.4in) Raketenpanzerbüchse43 (88mm RPzB 43) were coming off the HASAG production line at Meuselwitz."

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 9 september 2003, 16:59

Mrkos skrev:Mjo, den var vattentät o vadade på bottem med hjälp av elmotor (så var tanken iaf) om det nånsin utfördes vet jag inte
Maus vägde ju 188 ton och den skulle sjunka rätt djupt ner i flod bottnen och eftersom den är utrustad med endast 600HK så lär den inte kunna ta sig loss

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 9 september 2003, 17:44

Luno skrev:
Mrkos skrev:Mjo, den var vattentät o vadade på bottem med hjälp av elmotor (så var tanken iaf) om det nånsin utfördes vet jag inte
Maus vägde ju 188 ton och den skulle sjunka rätt djupt ner i flod bottnen och eftersom den är utrustad med endast 600HK så lär den inte kunna ta sig loss
Du får tänka på vikten av vattnet som den tränger undan också. Det är ju därför som en 60kg människa kan flyta på en flytväst med endast 60N flytkraft.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 9 september 2003, 17:54

Ressel skrev:
Luno skrev:
Mrkos skrev:Mjo, den var vattentät o vadade på bottem med hjälp av elmotor (så var tanken iaf) om det nånsin utfördes vet jag inte
Maus vägde ju 188 ton och den skulle sjunka rätt djupt ner i flod bottnen och eftersom den är utrustad med endast 600HK så lär den inte kunna ta sig loss
Du får tänka på vikten av vattnet som den tränger undan också. Det är ju därför som en 60kg människa kan flyta på en flytväst med endast 60N flytkraft.
Jo du har rätt men då måste den för komma ut på så djupt vatten att den får den hjälpen av vattnet problemen blir ju vid stranden när den ska när och upp ur vattnet och 188 ton på en mjuk strand kan va tungt

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 9 september 2003, 18:03

Luno skrev:
Mrkos skrev:Mjo, den var vattentät o vadade på bottem med hjälp av elmotor (så var tanken iaf) om det nånsin utfördes vet jag inte
Maus vägde ju 188 ton och den skulle sjunka rätt djupt ner i flod bottnen och eftersom den är utrustad med endast 600HK så lär den inte kunna ta sig loss


Not my problem, hehe Nä ja ghåller me om att de inte skulle gå ihop men men jag är ingen tysk ingejör, och därmed inte tillräckligt galen för o fatta :roll:

Skriv svar