det är klart Tigern !Von Nilsson skrev:Vilken var den bäste Stridsvagnen under 2vk??
Var de T-34 eller??
Eller var Tigern den bästa?
Mvh//Von Nilsson
Bästa stridsvagnen
Re: Bästa stridsvagnen
Tigern var inte den bästa vagnen. Den var omodern redan när den lämnade fabriken.lome skrev:det är klart Tigern !Von Nilsson skrev:Vilken var den bäste Stridsvagnen under 2vk??
Var de T-34 eller??
Mvh//Von Nilsson
den hade inte slutande pansar det ända som gjorde att den överlevde på slagfältet var att den hade en bra kanon som kunde slå ut det mesta på slagfältet långt innan dom kunde slå ut Tigern
men när T34/85 kom ut så försvann mycket av övertaget som Tigern hade..
så jag lägger min röst på T-34 den hade många tekniska brister men det är en vagn som även idag ses som en referens i stridsvagns utvecklingen.
Tigern var bara en parantes
- Mathias Forsberg
- Medlem
Tigern var måhända inte "modern" i den bemärkelsen att den varken hade sluttande pansar eller innovativ design. Men den var i synnerhet "modern" i den bemärkelsen att den kunde slå ut all den påtträffade på slagfältet med en enorm träffsäkerhet ( i förhållande till andra vapensystem) liksom att den närmast saknade naturliga fiender på slagfältet 1943. En stor anledning till att tyska armén höll tätt så pass väl som den gjorde 1943 var just Tigerbataljonerna. För en gångs skull var inte ens Hitlers entusiasm obefogad.Luno skrev: Tigern var inte den bästa vagnen. Den var omodern redan när den lämnade fabriken.
/Forsberg
- Der_Kaiser
- Ny medlem
Håller med. Mausen var så absurd så den är helt enkelt ballast...Min absoluta stridsvagsnfavorit är monstret "Maus" (Musen), som Adolf vurmade för och expertisen avrådde från. En klumpeduns på avsevärt över hundra ton och med ett par präktiga kanoner i dubbellavettage, värdigt en mindre kryssare.
Av allt att döma prövades aldrig Maus på slagfältet. Vet någon ytterligare något om detta storstilade projekt?
Tillgången på tillräckligt starka broar för att bära en Maus torde ha varit något begränsad i det illa krigshärjade Europa.
mvh
Hasse L
Något ännu värre(dummare) än en 160 tons bjässe var p1000 "Ratte" och p1500 projekten. Dvs 1000 tons och 1500 tons tankar. Med den liten lätt Graf Spee slagskepps kanon på.

Precis vad tyskarna behövt för att vinna kriget i min mening
Senast redigerad av 1 Der_Kaiser, redigerad totalt 4 gånger.
Mathias Forsberg skrev:Tigern var måhända inte "modern" i den bemärkelsen att den varken hade sluttande pansar eller innovativ design. Men den var i synnerhet "modern" i den bemärkelsen att den kunde slå ut all den påtträffade på slagfältet med en enorm träffsäkerhet ( i förhållande till andra vapensystem) liksom att den närmast saknade naturliga fiender på slagfältet 1943. En stor anledning till att tyska armén höll tätt så pass väl som den gjorde 1943 var just Tigerbataljonerna. För en gångs skull var inte ens Hitlers entusiasm obefogad.Luno skrev: Tigern var inte den bästa vagnen. Den var omodern redan när den lämnade fabriken.
/Forsberg
Dom första Tiger vagnarna som rullade ur fabriken hade väldiga tekniska problem speciellt i motorn (Maybach HL230) som tog flera år att få nästan helt problemfri men den blev aldrig bra .
Jag har för mig att det aldrig fanns fler en 300 Tiger stridsvagnar i fungerande skick på östfronten.. dom Tyska Tiger kompanierna var ett hjärnspöke som skrämde halvt ihjäl ryssarna men risken att stötta på en Tiger var inte stor
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 2 gånger.
Stor nog att prickas med en Tall-boy (bomb på 5,4 ton som britterna bla använde för att sänka slagskeppet Tirpitz).Der_Kaiser skrev:Något ännu värre(dummare) än en 160 kilos bjässe var p1000 "Ratte" och p1500 projekten. Dvs 1000 tons och 1500 tons tankar. Med den liten lätt Graf Spee slagskepps kanon på.
Precis vad tyskarna behövt för att vinna kriget i min mening.
MVH
Jag är nu efter noggranna studier beredd att hålla med Panzerschrek
om att Panther v var den bästa stridsvagnen under 2vk i alla fall
efter g versionen när motorerna slutade att brinna upp
mina kunskaper om ryska strisvagnar under 2vk är nästan lika med 0
Är det någon som vet om en bra sida om ryska stridsvagnar under
2vk ?
ps, är panzerschrek och panzerfaust samma vapen? ds.
efter g versionen när motorerna slutade att brinna upp
2vk ?
- Panzerschreck
- Medlem
Isbear skrev:Jag är nu efter noggranna studier beredd att hålla med Panzerschrek
efter g versionen när motorerna slutade att brinna upp![]()
2vk ?
Panzerfaust (pansar näve) är ett engångs raket vapen, väldigt effektivt och billigt. Dock ful haha, den ser nämligen ut som en klubba.
Panzershreck (pansar skräck) är en tysk bazooka kopia i stortsett
Och här är en skitbra sida om ryska tanks
http://www.battlefield.ru
- Bilagor
-
- Panzerfaust
- soldier-panzerfaust.jpg (14.77 KiB) Visad 2530 gånger
Det var därför den skulle ha 8 AA-kanoner.Battler skrev:Stor nog att prickas med en Tall-boy (bomb på 5,4 ton som britterna bla använde för att sänka slagskeppet Tirpitz).Der_Kaiser skrev:Något ännu värre(dummare) än en 160 kilos bjässe var p1000 "Ratte" och p1500 projekten. Dvs 1000 tons och 1500 tons tankar. Med den liten lätt Graf Spee slagskepps kanon på.
Precis vad tyskarna behövt för att vinna kriget i min mening.
MVH
Tja kanontornet hamnade i Norge som kustartilleriJa77 skrev:Maus ser lätt och smidig ut gemfört med Ratte. Jag som tycket allt större en kungs-tigern var galenskap....
Är det inte lättare att bygga en betong bunker än Ratte, bunkern lär ha lika stor rörlighet.
mvh Alex Robsahm
Jag har förstås för mig, rätta mig om jag har fel, att panzerschrek kopierades från den amerikanska bazookan, som tyskarna kom i strid med i Tunisien 1943, och att alltså amerikanerna var först. Däremot var tyskarna först med panzerfaust.Björn E skrev:Fel. Bazooka är en amerikansk panzerschreck-kopia.Panzershreck (pansar skräck) är en tysk bazooka kopia i stortsett
Se tråden "Jag vill veta litet om Bazookan" viewtopic.php?t=2972&highlight=bazooka
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 4 gånger.
T 34-85 var en robust stridsvagn som med framgång mötte tyska vagnar !Von Nilsson skrev:Vilken var den bäste Stridsvagnen under 2vk??
Var de T-34 eller??
Mvh//Von Nilsson
jag menar Tiger2 inte tiger ett den som kom ut sena delen av kriget!Mathias Forsberg skrev:Tigern var måhända inte "modern" i den bemärkelsen att den varken hade sluttande pansar eller innovativ design. Men den var i synnerhet "modern" i den bemärkelsen att den kunde slå ut all den påtträffade på slagfältet med en enorm träffsäkerhet ( i förhållande till andra vapensystem) liksom att den närmast saknade naturliga fiender på slagfältet 1943. En stor anledning till att tyska armén höll tätt så pass väl som den gjorde 1943 var just Tigerbataljonerna. För en gångs skull var inte ens Hitlers entusiasm obefogad.Luno skrev: Tigern var inte den bästa vagnen. Den var omodern redan när den lämnade fabriken.
/Forsberg