Bästa stridsvagnen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 augusti 2003, 07:27

Larsson skrev:

-Medeltung stridsvagn (Om priset kan förringas Panther G även om 88mm L/56 hade varit bättre.
Vad menar du? Hade det varit bättre med en 88/L 56 på Panthern?

:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 14 augusti 2003, 08:38

MD650 skrev:
Larsson skrev:

-Medeltung stridsvagn (Om priset kan förringas Panther G även om 88mm L/56 hade varit bättre.
Vad menar du? Hade det varit bättre med en 88/L 56 på Panthern?

:)

Ja det är ju självfallet bara min personliga åsikt,
men anseende storlek på pjäsen och patron var de båda pjäserna likvärdiga.
Pansargenomslaget är något sämre hos 88mm L/56 (ensiffrigt antal procent)
men det minskade med ökande avstånd och torde i vilket fall som helst räcka.
88:ans fördelar är en 50-60% tyngre spränggranat,
vilket är anledningen till att jag tror att den pjäsen skulle vara effektivare.
En stridsvagns uppgift är ju trotsallt inte att skjuta ut andra stridsvagnar
(det är mest en bonuseffekt av att man har dem tillgängliga)
utan genombrott och anfall på djupet, vilket f.f.a. kräver förmåga att
leverera spränggranater.

Spencer
Medlem
Inlägg: 195
Blev medlem: 13 juni 2003, 20:13
Ort: Lomma

Inlägg av Spencer » 14 augusti 2003, 09:36

Håller med Marcus tigern är så snygg helt klart min favorit

/Spencer

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 14 augusti 2003, 11:37

Jag röstar på den sena Panthern. Den är stark på alla tre punkter som är viktiga för en stridsvagn; pansar, beväpning och mobilitet.

I början av kriget på östfronten var T-34 överlägsen, men när tyskarna började inför 75mm L/42 och L/48-kanoner på sina Pzkfw IV hade den inte lika mycket att säga till om. 1942 och 1943, innan T-34/85 kom hade den väldiga problem med t.ex Tigern.

IS-2 var en mycket bra vagn, men den låga eldhastigheten och avsaknaden av ordentliga sikten är allvarliga brister.

Tiger I var i stort sett oslagbar när den kom, men i slutet av kriget led den av sitt ovinklade pansar. Dessutom hade 75mm L/70 kanonen på Panthern bättre genomslagskraft än Tigerns 88mm L/56, vilket jag anser är viktigare än stor HE-laddning.

Tiger II var även den mycket bra, men led av sin stora massa i förhållande till motorstyrka. Som defensiv vagn är den dock utmärkt.

Brittiska och Amerikanska vagnar vet jag inte mycket om, men Churchill var väl både välbepansrad och -beväpnad?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 augusti 2003, 12:30

Larsson skrev:

Ja det är ju självfallet bara min personliga åsikt,
men anseende storlek på pjäsen och patron var de båda pjäserna likvärdiga.
Pansargenomslaget är något sämre hos 88mm L/56 (ensiffrigt antal procent)
men det minskade med ökande avstånd och torde i vilket fall som helst räcka.
88:ans fördelar är en 50-60% tyngre spränggranat,
vilket är anledningen till att jag tror att den pjäsen skulle vara effektivare.
En stridsvagns uppgift är ju trotsallt inte att skjuta ut andra stridsvagnar
(det är mest en bonuseffekt av att man har dem tillgängliga)
utan genombrott och anfall på djupet, vilket f.f.a. kräver förmåga att
leverera spränggranater.
Ok då förstår jag.
För Pantherns kanon hade ju bättre genomslag än Tiger 1.
Kan hålla med om att det kan vara bra med en tyngre spränggranat men jag tycker att Pantherns högre V0 borde ge bättre skjutegenskaper.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 augusti 2003, 12:32

Håller med Björn E och röstar för den sena Panthern F.

:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 14 gånger.

Mikael E
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 25 juli 2003, 16:34
Ort: Skogarna

Inlägg av Mikael E » 14 augusti 2003, 13:00

Jag tar och sticker ut lite och säger Jagdpanthern snarare än, som många sagt, senare modeller av Panthern. Jagdpanthern hade en mycket trevlig kanon (88mm Pak43/3 L71, samma som på Tiger II), tjockt och mycket vinklat pansar (80mm i 55 graders vinkel i fronten), god mobilitet och liten siluett. Detta samt att den var enklare och billigare att producera än Panthern tycker jag väger för den.

Det som inte var så bra med den var att den inte hade ett torn, men i de försvarsstrider som tyskarna fick föra under den senare delen av kriget så tror jag inte att det gjorde Så stor skillnad.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 14 augusti 2003, 13:16

Definiera "Bäst" innan vi kan leverera vettigt domslut...

Vad är bra?
Vad skall prioriteras?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 14 augusti 2003, 13:20

Mikael E skrev:Jagdpanthern hade en mycket trevlig kanon (88mm Pak43/3 L71, samma som på Tiger II)
Hmm...hade för mig att Jagdpanthern delade kanon med Tiger I, men efter ha kollat i litteraturen, så stämmer det (Jagdpanthern har samma kanon som Tiger II). Alltid lär man sig något nytt :D

MVH
Senast redigerad av 2 Battler, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 14 augusti 2003, 13:57

Mikael E skrev:Jag tar och sticker ut lite och säger Jagdpanthern snarare än, som många sagt, senare modeller av Panthern. Jagdpanthern hade en mycket trevlig kanon (88mm Pak43/3 L71, samma som på Tiger II), tjockt och mycket vinklat pansar (80mm i 55 graders vinkel i fronten), god mobilitet och liten siluett. Detta samt att den var enklare och billigare att producera än Panthern tycker jag väger för den.

Det som inte var så bra med den var att den inte hade ett torn, men i de försvarsstrider som tyskarna fick föra under den senare delen av kriget så tror jag inte att det gjorde Så stor skillnad.
Jagdpanthern var ingen stridsvagn. Stridsvagnar har torn ;)

Hur som helst så var Panthern bättre offensivt eftersom att den hade torn, och anledningen till att stridsvagnar överhuvudtaget existerar är ju att hjälpa till i anfallsstrid.

Mikael E
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 25 juli 2003, 16:34
Ort: Skogarna

Inlägg av Mikael E » 14 augusti 2003, 14:03

Björn E skrev: Jagdpanthern var ingen stridsvagn. Stridsvagnar har torn ;)

Hur som helst så var Panthern bättre offensivt eftersom att den hade torn, och anledningen till att stridsvagnar överhuvudtaget existerar är ju att hjälpa till i anfallsstrid.
Bah. Tänkte inte på det. (kan jag skylla på otydlig fråga?) ;)

Men om det verkligen ska vara en "riktig" stridsvagn så tror även jag på de senare varianterna av Panthern. Förutom alla fördelar som räknats upp hitills så är den dessutom brutalt vacker.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 14 augusti 2003, 14:36

Mikael E skrev:Jag tar och sticker ut lite och säger Jagdpanthern snarare än, som många sagt, senare modeller av Panthern. Jagdpanthern hade en mycket trevlig kanon (88mm Pak43/3 L71, samma som på Tiger II), tjockt och mycket vinklat pansar (80mm i 55 graders vinkel i fronten), god mobilitet och liten siluett. Detta samt att den var enklare och billigare att producera än Panthern tycker jag väger för den.

Det som inte var så bra med den var att den inte hade ett torn, men i de försvarsstrider som tyskarna fick föra under den senare delen av kriget så tror jag inte att det gjorde Så stor skillnad.
Ja hade den varit lika dyr hade man aldrig börjat producera den.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 augusti 2003, 16:44

Björn E skrev:
Jagdpanthern var ingen stridsvagn. Stridsvagnar har torn ;)
Säg det om strv 103.... ;)

:)

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 14 augusti 2003, 19:06

Jag tror jag har skrivit om detta förut, men man kan inte jämföra tidiga T-34/76 med Panthervagnarna men däremot de senare T-34/85 och då tror jag att utgången av en strid varit oviss. Min röst faller därför på senare T-34or, som fortfarande används av vissa länder. Tror inte att Panther gör det någonstans.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 14 augusti 2003, 20:56

cicero skrev:Jag tror jag har skrivit om detta förut, men man kan inte jämföra tidiga T-34/76 med Panthervagnarna men däremot de senare T-34/85 och då tror jag att utgången av en strid varit oviss. Min röst faller därför på senare T-34or, som fortfarande används av vissa länder. Tror inte att Panther gör det någonstans.
Mvh
Magnus
I en strid mellan en ensam Panther och en ensam T-34/85 är utgången given; Panthern vinner. T-34/85 har problem att penetrera Pantherns frontpansar medan Panthern lätt slår ut T-34:an.

Fransmännen använde väl en exakt kopia av Pantherns 75mm kanon ett bra tag efter kriget?

Skriv svar