Nybörjarhjälp!

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Nybörjarhjälp!

Inlägg av Johan Elisson » 9 maj 2002, 11:28

Tjenare grabbar! Det verkar som om alla helt plötsligt blivit intresserade av modellbyggande igen efter att modellsektionen öppnat! :) Så även jag. Jag försökte bygga lite när jag var mindre, hade HMS Royal Oak, HMS Fearless, en Douglas Skyraider, en Fw 190 och nåra till. Slutade oftast med att det gick käpprätt åt (ja ni vet). :wink: Antingen så bröts ena propellerbladet av på flyplanen eller så pajade någon mast på båtarna. :( Var ganska otålig på den tiden... :) Men nu har jag blivit lite äldre och det skulle vara intressant att prova igen. Några frågor:
  1. Vilken tillverkare är bäst? Pris spelar inte så stor roll.
  2. Är stridsvagnar det roligaste att bygga? Eller flyg? Eller båt?
  3. Hur lång tid lägger du ner på en modell?
  4. Vilken skala ger bäst resultat för strv? För båt? För flyg?
  5. Ska man frsöka sig på ett diorama eller bara bygga?
Tacksam för svar!!!

/Johan

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 9 maj 2002, 11:31

Johan!

Jag har tittat runt ett slag nu på morgonen, och det verkar som om Hobbycenter på Karl Johansgatan säljer Tamiya modeller. Jag har bara goda minnen från dem då jag byggde upp min Märklin samling.

http://www.hobbycenter.se

Mvh
/Johan

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: Nybörjarhjälp!

Inlägg av Lasse » 9 maj 2002, 13:29

Johan Elisson skrev:Tjenare grabbar! Det verkar som om alla helt plötsligt blivit intresserade av modellbyggande igen efter att modellsektionen öppnat! :) Så även jag. Jag försökte bygga lite när jag var mindre, hade HMS Royal Oak, HMS Fearless, en Douglas Skyraider, en Fw 190 och nåra till. Slutade oftast med att det gick käpprätt åt (ja ni vet). :wink: Antingen så bröts ena propellerbladet av på flyplanen eller så pajade någon mast på båtarna. :( Var ganska otålig på den tiden... :) Men nu har jag blivit lite äldre och det skulle vara intressant att prova igen. Några frågor:
  1. Vilken tillverkare är bäst? Pris spelar inte så stor roll.
  2. Är stridsvagnar det roligaste att bygga? Eller flyg? Eller båt?
  3. Hur lång tid lägger du ner på en modell?
  4. Vilken skala ger bäst resultat för strv? För båt? För flyg?
  5. Ska man frsöka sig på ett diorama eller bara bygga?
Tacksam för svar!!!

/Johan
Fråga1:Tamya är bäst, fråga 2: Enligt mig är det stridsvagnar,fråga3:en stridsvagn lägger jag ner ofta 1 eller 2 vecor på.
fråga4:Strv skala 1/35, du kan göra dioraman eller bygga testa själv.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 9 maj 2002, 16:05

Tackar för svaren så långt! Vill gärna ha fler personers åsikter!

Några frågor till:
  1. Hur många stridsvagnsmodeller (ungefär) har Tamiya? Kollade deras hemsida men hittade ingen sådan lista.
  2. Vad behövs? Vilket lim? Airbrush eller pensel? O.s.v., o.s.v.
  3. Får ni era modeller att bli lika snygga som på de sidor man ser?
/Johan

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 9 maj 2002, 17:46

Johan,

1. Smaksak antar jag. Personligen så gillar jag de få Tamiya modeller jag byggt.

2. Också det en smaksak. Jag började med flygplan men expanderade till stridsvagnar och ett par båtar.

3. Lite olika för min del. Den senaste byggsatsen (en typ VII C ubåt) tog närmare två månader att färdigställa.

4. Personligen 1/35 för stridsvagnar och 1/48 i flygplan. Fartyg har jag ingen direkt åsikt om eftersom jag bara byggt två.

5. Jag skulle nog rekomendera att bara bygga först och göra dioramor när du skaffat lite erfarenhet. Med det är ju givetvis upp till var och en. Jag har gjort ett diorama, för en herrans massa år sedan, och den var minst sagt amatörmässig, men det var vansinnigt kul att göra den.

6. Ingen aning.

7. Airbrush blir snyggare tycker jag. Jag har målat en av de modeller jag byggt med en lånad airbrush. Resultatet var väl inte strålande direkt, men med lite träning så kan det nog bli riktigt bra.

8. Nej. :)


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 9 maj 2002, 18:56

Tack Henric, svaret på 8:an var precis det jag behövde!!! :)

/Johan

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 9 maj 2002, 19:11

Ursäkta, men vad är "dioraman"? Är det de "landskap/scenarior" som vissa bygger upp?

En till fråga: vad gör ni med era modeller när ni är färdiga med dem? Har ni ett eget litet museum hemma?

Personligen så tillhör jag Johan-Elisson-profilen. Höll på en del med modellbyggande när jag var liten. Kommer bla ihåg en Tirpitz i skala 1/400 jag fick och det enda jag lyckades med var att montera ihop kanontornen och några livbåtar innan allt plockades undan.Men hoppet att ta upp byggandet har väl aldrig riktigt dött...

Mvh,
Pirre

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 9 maj 2002, 19:22

Pirre,

När jag byggde så hade jag de färdiga modellerna uppställda i bikhyllan och på skrivbordet. Det mesta försvann dock i flytter och städningar allteftersom åren led. Nu hade jag tänkt mig att de modeller jag ska bygga ska vara i sådant skick att de inte behöver gömmas i källaren eller i något annat skrymsle, men det återstår att se om det är ett realistiskt mål. :)



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

tillverkare

Inlägg av cicero » 9 maj 2002, 20:44

1 Har provat några (Strv) och klart bäst av dem är Tamaiya. (Dyrast=ca 400 spånn för en Tiger)
2. Smak och intressesak.
3 För mig tar det ca två veckor (men då är det hårt jobb varje kväll ettpar timmar)
4 Kan bara stridsvagnar (1/35)
5 Börja bygga, när du har några stycken kan du prova ett diorama. (men det är svårt)
6 Tamaiya har säkert 60-70 modeller från ww2, mest tyska men lita amerikanska och till min glädje i det nya utbudet, lite ryska.
7 Personligen kör jag med Humbrol-färger, helt OK. Klart att det är bättre med air-brush men (smakar det så kostar det.) Prova lim som har en nål, klart lättare att applicera.
8 Glöm det.
Han nu kul.
Magnus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 16 maj 2002, 19:58

Tack för svaren! Någon mer som vill hjälpa en stackars nybörjare?

/Johan

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 21 maj 2002, 19:33

Johan Elisson skrev:Tack för svaren! Någon mer som vill hjälpa en stackars nybörjare?

/Johan
Johan,

om du har vägarna förbi Sthlm så passa på och sväng in på Wentzels Hobby på Regeringsgatan i anslutning till Gallerian. Butiken har ett bra utbud av olika modellmärken + en stor mängd färdigbyggda scenarios, stridsvagnar, flygplansmodeller, figurer m.m. att betrakta. Vidare finns även här böcker och tidskrifter + en massa tips och tricks att få av den kompetenta personalen. Butiken täcker det mesta i modellväg (stridsvagnar, figurer, plan, fartyg, radiostyrt, balsa...).

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Skriv svar