"Tipps och Tricks!"
-
- Ny medlem
-
- Medlem
-
- Provmedlem
Använd trälim. (kallas också PVA lim) Det blir genomskinligt när det torkar, och är lätt att skära/dra bort om det blir för mycket.Rommel skrev:Hur får man enkelt på cockpit glaset utan att det blit lim på?
Har lite problem med det,brukar vänta tills nästa dag, för då har man ju inget lim på fingrarna.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Lerkokor på fordon samt band- och hjulspår, leriga vägar m.m. i panoraman är hyfsat lätt att göra i sandspackel.
Om man t.ex. vill ha lera på banden på en strv så trycker man dit spackelbitar som man vill ha det, blandar på lite finkornig sand på ytan och sedan kan man göra små färgskiftningar m.m. med en matt färg och en pensel.
Om man t.ex. vill ha lera på banden på en strv så trycker man dit spackelbitar som man vill ha det, blandar på lite finkornig sand på ytan och sedan kan man göra små färgskiftningar m.m. med en matt färg och en pensel.
-
- Medlem
-
- Medlem
ROST
Ett litet tips bara få hur man gör ytlig rost runt bl.a. luckor, sprickor och nitar på t.ex. stridsvagnar.
Saker man behöver:
Pensel
Humbrol färg No. 68 (jag tror det är 68, rostfärgad är den iallafall.
Hushållspapper, alt. toalettpapper
Om vi tar en nitad lucka som exempel:
1. Stryk på färg runt kanterna på luckan.
2. Ta papperet och gnid färgen utåt/ifrån kanterna samtidigt som du torkar bort överflödig färg. Upprepa tills du är nöjd.
3. Använd små papperstussar och en pincett till att skapa ojämna ytterkanter på rostbeläggningen.
Observera att modellen bör vara målad innan du gör detta.
Bilden är ett exempel som jag slängde ihop för att illustrera detta, en StuG III som är långifrån klar(saknar bl.a. matt klarlack som gör att det ser ännu bättre ut). Bilden är förbannat otydlig, jag vet, men min digitalkamera var på annat håll så jag fick ta webkameran. Det ser dock bättre ut i verkligheten.
Ett litet tips bara få hur man gör ytlig rost runt bl.a. luckor, sprickor och nitar på t.ex. stridsvagnar.
Saker man behöver:
Pensel
Humbrol färg No. 68 (jag tror det är 68, rostfärgad är den iallafall.
Hushållspapper, alt. toalettpapper
Om vi tar en nitad lucka som exempel:
1. Stryk på färg runt kanterna på luckan.
2. Ta papperet och gnid färgen utåt/ifrån kanterna samtidigt som du torkar bort överflödig färg. Upprepa tills du är nöjd.
3. Använd små papperstussar och en pincett till att skapa ojämna ytterkanter på rostbeläggningen.
Observera att modellen bör vara målad innan du gör detta.
Bilden är ett exempel som jag slängde ihop för att illustrera detta, en StuG III som är långifrån klar(saknar bl.a. matt klarlack som gör att det ser ännu bättre ut). Bilden är förbannat otydlig, jag vet, men min digitalkamera var på annat håll så jag fick ta webkameran. Det ser dock bättre ut i verkligheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
-
- Medlem
Re: Frågor
cicero skrev:Tre frågor till er som känner sig manade;
1 När ni bygger strv.modeller, brukar ni bygga ihop så mycket som möjligt av modellen och måla det i ett svep (jag menar det som ska ha samma färg) eller målar ni bitarna på "trädet"? Personligen tycker jag det är besvärligare att limma om bitarna är förmålade.
2 Finns det någon riktigt bra metod för att limma drivbanden på ex. Tamaiyas modeller? Det är ju ett dj-vla pillande att limma flera, vänta på torken för att sedan komma underfund med att det är hart när omöjligt att böja dem runt driv och löphjul.
3 Några bra tips för kammouflagemålning med pensel?
Tacksam för svar
Magnus
1. Målar först limmar sen.
2.
3.
//André
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem