"Tipps och Tricks!"
-
- Medlem
"Tipps och Tricks!"
Alla modellbyggare!
Här kan ni lägga in era tricks och tipps pa modellbyggande! Typ malning, ditsättning av märken, limning, slipning, spackel, malnig av huv, kulhal, sotränder mm.
Mvh Andreas Wien
Här kan ni lägga in era tricks och tipps pa modellbyggande! Typ malning, ditsättning av märken, limning, slipning, spackel, malnig av huv, kulhal, sotränder mm.
Mvh Andreas Wien
-
- Medlem
-
- Medlem
Dekaler på matt yta.
För att undvika den 'halo' som kan ses runt dekaler på matt underlag, även om man lackar över dekalen med mattlack så gör såhär.
Lacka ytan dekalen skall sitta på med blank klarlack.
Sätt dit dekalen.
Lacka över med matt klarlack.
Lacka ytan dekalen skall sitta på med blank klarlack.
Sätt dit dekalen.
Lacka över med matt klarlack.
-
- Medlem
Rommel,
Mina kulhal gjorde jag med att värma upp en mycket smal nal med en tändsticka och sedan "sticka in" den i plasten. Se upp bara sa att inte plasten och limmet tar eld
Hur är limmet som har en koncistens som vatten och som man typ penslar pa och som sedan "smälter" ihop plasten? Nagon som har erfarenheter?
Mvh Andreas Wien
Mina kulhal gjorde jag med att värma upp en mycket smal nal med en tändsticka och sedan "sticka in" den i plasten. Se upp bara sa att inte plasten och limmet tar eld

Hur är limmet som har en koncistens som vatten och som man typ penslar pa och som sedan "smälter" ihop plasten? Nagon som har erfarenheter?
Mvh Andreas Wien
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
En bra bok som behandlar modell bygge är en bok med det mycket beskrivande namnet Modell Bygge ISBN 91-37-08073-3. I denna bok finns det många tips som man kan använda sig av. Bland annat de frågor som Henric ställer kan man få svar på i denna bok.
Om så önskas så kan jag kolla upp lite tips i boken. Har dock inte tid med det just nu då studierna tar det mesta av min tid.
Om så önskas så kan jag kolla upp lite tips i boken. Har dock inte tid med det just nu då studierna tar det mesta av min tid.
-
- Medlem
-
- Medlem
Zimmerit
Hej !
Vad är bästa metoden för att lägga på zimmerit på sin stridsvagn ?
Jag har prövat
1) lödpenna (funkar skapligt, sådär. Osar rätt bra, och man förstör pennan).
2) Liten borrmaskin typ tandläkarborr. Ser hyfsat ut på lite avstånd, men inte bra.
3) Spackel. Ser nog bäst ut, men jag tycker det var svårt att få på.
/per
Vad är bästa metoden för att lägga på zimmerit på sin stridsvagn ?
Jag har prövat
1) lödpenna (funkar skapligt, sådär. Osar rätt bra, och man förstör pennan).
2) Liten borrmaskin typ tandläkarborr. Ser hyfsat ut på lite avstånd, men inte bra.
3) Spackel. Ser nog bäst ut, men jag tycker det var svårt att få på.
/per
-
- Medlem
-
- Medlem
Näe, tyvärr. Patinering tyckte jag var svårt, det var mycket roligare att bygga (det är därför sakerna inte blir klaraHenric Edwards skrev:Tack Holmback! Har du några bra tips på hur man får lite grus, jord eller snö på drivhjulen och banden?

Vattenfärg brukar funka bra för lera och rost, det rinner in i skarvar men försvinner/kan torkas bort från plana ytor.
Man det är ju lite knepigt om man vill ha typ lerkockor.
Kanske krita+vatten för snö (vit tavelkrita alltså) ?
Kort "stubbad" pensel och _lite_ färg kan vara bra för lerstänk och damm.
/per
-
- Medlem
-
- Medlem
Henric Edwards,
Det later lite dumt, men man kan väl köpa "modellsmuts" i bättre sorterade modellaffärer? Annars kan gammalt torkat kaffesump användas som jord och/eller underlag. Pulversocker kan användas som nysnö, men problemet är att fa sockret att ligga kvar.
För sotränder använde jag riktigt sot och strök pa soten vid avgasuttagen med en ny ren och "platt" pensel.
Att fa modellen att se sliten ut är mycket svart oftast far man prova sig fram med alternativa metoder. Det finns för övrigt en mycket bra bok (tegelsten) över hur man bygger panoramalandskap och hur man enkelt kan göra om modellerna till kopior av verkligheten. Probemet är att boken är i Sverige
Ring hobbybokhandeln i Stockholm (angaende boken) - De maste veta vad boken heter!
Mvh Andreas Wien
Det later lite dumt, men man kan väl köpa "modellsmuts" i bättre sorterade modellaffärer? Annars kan gammalt torkat kaffesump användas som jord och/eller underlag. Pulversocker kan användas som nysnö, men problemet är att fa sockret att ligga kvar.
För sotränder använde jag riktigt sot och strök pa soten vid avgasuttagen med en ny ren och "platt" pensel.
Att fa modellen att se sliten ut är mycket svart oftast far man prova sig fram med alternativa metoder. Det finns för övrigt en mycket bra bok (tegelsten) över hur man bygger panoramalandskap och hur man enkelt kan göra om modellerna till kopior av verkligheten. Probemet är att boken är i Sverige

Ring hobbybokhandeln i Stockholm (angaende boken) - De maste veta vad boken heter!
Mvh Andreas Wien