Lockheed F-117A 1:72

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Lockheed F-117A 1:72

Inlägg av HomeGuardSoldier » 23 juli 2023, 14:19

Jag trodde att jag hade köpt en Tamiya, men det visade sig vara en Italeri i förklädd som en Tamiya. Det rör sig om "Tamiya No.3" om någon vill veta exakt vilken byggsats det rör sig om.

Italeris byggsats hade flera brister, bl.a. att de hade designat bombrumsluckorna för att öppnas utåt, dvs. åt helt fel håll. Dessa öppnades inåt, något som jag såg på bilder på originalet.

Deras dekalark var också delvis felaktigt för jag har hittills inte sett ett enda flygplan ur USAF eller USMC som har två olika serienummer eller två olika förbandstecken, och Italeri hade bara skickat med ett förbandstecken per stjärtfena. Som tur var räddades situationen av en illustration till ett dekalark, där jag såg att jag kunde slutföra bygget idag genom använda tre dekaler på varje stjärtfena.

Jag har kontaktat Italeris kundtjänst via mejl och om de skickar ett eller två dekalark extra så kan jag faktiskt bygga en till i skala 1:72, vilket skulle vara roligt om jag bara kunde hitta en bättre byggsats än just denna. Huv-, FLIR- och hjulmaskeringsset har jag i dubben uppsättning så det är fullt möjligt.

Passformen lämnade också en del att önska och landningsstället känns inte så stabilt som det borde göra, kanske beroende på att jag fördelade 65 gram ballast inom den triangel som landningsstället bildar istället för att enligt bygginstruktionen tynga ner nosen med 20 gram ballast i den pyttelilla nosen framför förarkabinen. Men flygplanet står stadigt på marken, vilket är huvudsaken.

Jag hade kunnat satsa på ett till dekalark med stenciler om jag hade velat, men inte till den här halvbra/halvdåliga byggsatsen. Den får duga som den är och ett utställningsobjekt blev det inte av den, bara ett vitrinobjekt i mitt vardagsrum. Kanske nästa F-117A-bygge blir just ett utställnings-/tävlingsobjekt, men då vill jag hemskt gärna ha en betydligt bättre byggsats att utgå från.

Jag hade också kunnat simulera bortbränd färg vid jetutblåset på ovansidan av vingarna, men i det här fallet struntar jag i det. Den halvbra/halvdåliga passformen gör att flygplanet inte ser bättre ut om jag även gör detta tidsödande arbetet. Det är bättre att låta flygplanet vara så som det är.

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Lockheed F-117A 1:72

Inlägg av sonderling » 24 juli 2023, 07:49

Snyggt! Ja det är inte ovanligt att de olika modellföretagen delar gjutformar.

Jag kollar numera alla modeller här: https://www.scalemates.com/
Då kan man se tidslinjer och ibland få titta på ritningar.
På så sätt undviker jag att göra misstaget att köpa typ samma modell två ggr. Dvs man köper en revell tunnan och inser att det är den gamla matchbox modeller man byggde som barn. Eller de omvända man missade en matchbox modell när det begav sig och inser att den finns som revell.

Köper man begagnat som jag så upptäcker man att det finns äldre gjutformar som är skitdåliga. Som den gången jag köpte en airfix hurricane och insåg att det var stenålders. Nu kollar jag först.

Bedömer också svårighetsgrad. Innan jag köper. Ja som gladbyggare är jag lite trött på en del asiatiska företag som jag tycker överdetaljerar byggsatsen. (Jag kan se av bilderna att du är betydligt duktigare än vad är. :D )

Man kan kolla vilka versioner som finns, tex om man är ute efter en viss typ eller krigsskådeplats.

Som sagt en bra sida.

Sonderling

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Lockheed F-117A 1:72

Inlägg av HomeGuardSoldier » 25 juli 2023, 09:41

Tack! :-) Den pryder sin plats i vitrinskåpet.

Jo, jag känner också till Scalemates, men gjorde missen att inte kolla i förväg...

Jag har beställt en till F-117-byggsats, den här gången från Academy, bara för att prova att bygga en ny. Det var roligt att bygga det här flygplanet.

Jag har haft funderingar på att bygga den ljusgrå-mörkgrå-målade F-117A, som man i försökssyfte målade i dagjaktkamouflage för att utvärdera hur det fungerade. Hittar jag rätt dekaler så...

Prototypen Have Blue hade tyvärr stjärtfenorna inåt, inte utåt, så det planet går ju inte att bygga. Annars hade den ett mycket intressant kamouflagemönster!

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Lockheed F-117A 1:72

Inlägg av sonderling » 25 juli 2023, 11:46

Jag har glad byggt båda målnings alternativen. Brukar använda genomskinlig rökfärg på huvglaset. Har för mig att de har det? :?
Academy och Airfix i dagjaktskamo. På den senare ingick inga öppna bombluckor. I den förra så tror jag också de gick utåt? En uppsättning smartbomber och en uppsättning dumbomber. Går man upp till1/48 så har jag för mig att det ingår en uppsättning kärnvapen. 8-)

F117:an är ett fascinerande plan, jag är fortfarande förvånad att det pensionerats. Man undrar vad de har i stället som vi inte vet om?

Have blue finns som resin sats.
https://www.anigrand.com/AA2097_Have_Blue.htm

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lockheed F-117A 1:72

Inlägg av Hans » 25 juli 2023, 11:54

Jag har byggt en.

Jag var modellmissbrukare mellan kanske 8 och 17 men sedan kom skörlevnad och dryckenskap emellan. Kanske runt när jag började närma mig 30 kommer flickvännen till mig. Hon var förutom studierna flyglotta, med inriktning på underrättelsetjänst. 'Hans, skulle du inte kunna hjälpa mig att bygga några flygplansmodeller så jag lär mig ordentligt hur de ser ut?'. Jag, otroligt självuppoffrande, sade ja och byggde kanske ett dussin modeller inklusive just en F 117.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1565
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Lockheed F-117A 1:72

Inlägg av HomeGuardSoldier » 26 juli 2023, 12:22

Det blir lite färggladare flygplan jämte det här lite "tristare", helsvarta jetflygplanet i vitrinskåpet. Planerat är ett dubbelbygge med två Fw 190D-9, en av dem tillhörande JV44, den berömda "Papegei Staffel".

HGS

Skriv svar