Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 2 april 2021, 10:07

Som sagt, det är vi som tackar för läsningen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 3 april 2021, 12:12

Flygplanet är färdigt för dekalerna! Visst, ett och annat småställe att bättra på med pensel och färg, men det rör sig om en handfull ställen, inget dramatiskt eller svårt.

Målet att få dekalerna på plats under påskhelgen verkar uppnåbart trots allt.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 3 april 2021, 12:13

De sista bilderna för idag.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 4 april 2021, 22:15

Bara ett fåtal dekaler kvar, och dessa har för säkerhets skull fått tre lager flytande dekalfilm påpenslade. Men samtidigt så är de allra minsta av dem de allra jobbigaste att få på plats på ett snyggt sätt.

På den sista bilden så syns dekalernas storlek jämfört med en 7,62 mm NATO tomhylsa, bara så att ni som läser får en uppfattning om hur små dekalerna till serienumret egentligen är!

För det är inte bara vid byggbordet som jag har lagt ner mycket arbete på det här flygplanet. Även utanför hobbyrummet så har mycket fakta efterforskats, bl.a. serienumret.

Eventuellt sätter jag ett par dekaler på plats imorgon, eventuellt nästa helg. Jag har ännu inte bestämt mig.

Jag har även slipat bort en del fula skarvar, som sedan har målats över med aluminiumfärg. Ett lite grann tidsödande arbete, men samtidigt så ser flygplansskrovet mycket snyggare ut än tidigare. Metallrena flygplan är inte förlåtande när det gäller sådant, för samtliga detaljer syns direkt.

Men nu ser det äntligen ut som en svensk J 35 Draken, och jag ligger ca 6 veckor före schemat. Det har lönat sig att gasa iväg i 120 km/t redan från början.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 8 april 2021, 19:11

En liten framgång i måndags..."Försökscentralen"-dekalerna är på plats.

Nu återstår bara serienumret samt den taktiska siffran på stjärtfenan i dekalväg, därefter är det bara att knega på tills bygget är klart.

Nu finns åtminstone i princip allt i hobbyrummet. Pilotfiguren köpte jag igår och ett stativ för att snyggt presentera det färdiga flygplanet är beställt idag.

Ny målsättning: Senast den 1 maj så ska flygplanet vara helt färdigt.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 8 april 2021, 20:34

Hur många gånger ska jag säga att det är vi som tackar för läsningen! Ser bra ut.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 10 april 2021, 10:15

Skönt att ha arbetet med de här skitdekalerna bakom mig!!!

De stora sifforna var inte tryckta på någon dekalfilm utan löst tryckta efter de olika siffornas form, vilket bara skapade problem. Positioneringen blev därför också inte på millimetern rätt, men kanske det bara är jag som förstorar upp det hela i ett mikroskop.

Åtminstone så är de pyttesmå dekalerna för serienumret tryckta på en liten dekalfilm, vilket borde göra jobbet betydligt enklare. "Klippa och klistra" ihop dekaler är något som jag har gjort tidigare, så detta borde inte vara något problem.

Egentligen så ska 0:orna ha fyra "hack" i sig efter spraymålningsschablonen man använde på 1960-talet, men det pilljobbet besparar mina arma nerver för tillfället. Först måste dekalerna ha fått åtminstone ett, helst två eller tre, skyddande lager med klarlack för att de inte ska gå sönder efter maskeringen med tejp. Och helst så ska klarlacken fått torka ordentligt.

Den svarta 2:an på vänstersidan av stjärtfenan gick självklart av när jag mycket jätteförsiktigt tog av den ifrån dekalarket, men problemet löstes genom att ta underdelen av en 3:a och därefter spegelvända den. Den gick att fästa med lite Micro Sol-vätska.

"Nöden är alla uppfinningars moder!"

Nu ska jag ta och samla nerverna inför pilljobbet med serienumret!

HGS

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av adlercreutz » 10 april 2021, 11:07

Kan inte bidra med nåt annat än att säga: imponerande kreativitet och tålamod, och resultat!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 10 april 2021, 11:22

Håller med adlercreutz.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 10 april 2021, 13:48

Jag får lov att tacka! Som skaparen av verket så har jag tyvärr en tendens att se alla småfel istället för att se på helheten.

Även serienumret är nu på plats. En trätandpetare var nödvändig för att försiktigt knuffa de pyttesmådekalerna i rätt position, andra bygget där jag var tvungen att använda en sådan för att applicera dem. Nu har de även fixerats med dekalvätska och imorgon är det tänkt att ge hela flygplanet ett lager blank klarlack för att försegla och skydda dekalerna.

De små fläckarna runt serienumret går att dölja med små duttar av aluminiumfärg.

Den enda dekalen som återstår är den till det främre pitotröret, och den är mest problematisk. Den måste nämligen vara helt mjuk för att viras runt det tunna röret och där måste jag ta mig en funderare exakt hur detta ska gå till. För annars går den helt enkelt bara sönder i småbitar.

Ett annat alternativ är att använda dekalen som mall, maskera med tejp och därefter spraymåla på varningsmålningen.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 april 2021, 09:56

Det slutade med att jag penselmålade den gul-svarta varningsmålningen på pitotröret. Lite små modifieringar kvar eventuellt, men inte mycket.

Nu är också piloten grundmålad och förberedd för målning. En pilotkollega och en general ifrån VK2 är moraliskt stöd för Draken-piloten under tiden som han också väcks till liv med hjälp av en pensel och lite färg. Eventuellt ska jag detaljera huven lite grann, jag har ännu inte bestämt mig.

Och det syns inte på bild, men även positionsljusen är på plats.

Detta arbetet kommer nog även att pågå nästa helg.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 11 april 2021, 11:09

HomeGuardSoldier skrev:
11 april 2021, 09:56
Det slutade med att jag penselmålade den gul-svarta varningsmålningen på pitotröret.
Jag förstod nog att det skulle sluta så, ett sådant pilljobb med en dekal måste vara gränsande till omöjligt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 april 2021, 14:51

Jag fick tipset att fästa dekalen med ena kanten på pitotröret och därefter pensla på mjukgörande dekalvätska. Därefter skulle dekalen liksom rullas på plats av sig själv. Men det gick inte riktig så och när jag försökte korrigera det så gick dekalen likförbannat sönder.

Nästa gång så ska jag nog först pensla på lite blank klarlack - klibbigt, ett slags klister att fästa dekalen på - och därefter upprepa processen. Därefter kan man nog pensla på klarlack på undersidan av dekalen och mycket försiktigt fösa den nu jättemjuka dekalen på plats med hjälp av en pensel.

Eventuellt så ska jag bygga en till Draken i 1:48, en D-modell från F10, då min kära mor har berättat om hur hon som tonåring bevittnade hur ljudvallen bröts för allra första gången under sent 1950-tal av en Draken, som förmodligen tillhörde F 13, då F10 vid denna tidpunkten ännu inte hade fått några 35:or i tjänst. På den tiden måste det ha varit helt sensationellt att uppleva ljudknallen med egna ögon!

Men först blir det ett Strv 122-bygge i 1:35 då Försvarsmaktens pansartrupper firar 100 år i år!

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av Hans » 11 april 2021, 21:46

HomeGuardSoldier skrev:
11 april 2021, 14:51
På den tiden måste det ha varit helt sensationellt att uppleva ljudknallen med egna ögon!
Hur upplever man en ljudknall med ögonen?
HomeGuardSoldier skrev:
11 april 2021, 14:51
Men först blir det ett Strv 122-bygge i 1:35 då Försvarsmaktens pansartrupper firar 100 år i år!
Om jag höll på fortfarande hade jag gjort en 103'a, med staket. Mer svenskt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:48 J 35F FC

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 april 2021, 22:02

Torrpassning av huven för att avgöra exakt hur mycket man egentligen ser genom den, och om verkligen minsta lilla knapp och dragkedja måste detaljeras på pilotfiguren.

På fredag nästa vecka fortsätter arbetet med pilotfiguren.

@Hans: Man ser den också!

HGS

Skriv svar