Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 5 december 2020, 12:28

Det här bygget drar väl igång om en månad eller så, när ett just nu pågående 1:72-bygge är klart, men redan nu så är jag i färd med att skaffa referensmaterial inför det.

Från början så hade jag tänkt att bygga Hasegawas Bf 109G-6-byggsats (ifrån år 1996 enligt Scalemates), men denna var så hemskt dålig detaljerad att jag helt enkelt avbröt bygget innan hela flygplanskroppen ens var ihoplimmad! Det är faktiskt allra första gången som jag gör det, annars så har jag sett till att åtminstone slutföra bygget med förhoppningen om att ändå få ihop ett jättefint flygplan i alla fall, vilket oftast har lyckats.

Så istället valde jag att köpa Tamiyas motsvarighet, som faktiskt var billigare och dessutom (som väntat av en Tamiya-byggsats) var mycket finare! Det enda som används ur Hasegawa-byggsatsen är sandfiltret till luftintaget samt dekalarket. Allt annat förpassas till övningsmålningsobjekthörnan.

Jag har tänkt att bygga MT-402 i den form som just denna flygplansindivid hade under Fortsättningskriget alternativt strax därefter, när vapenstilleståndet hade trätt i kraft. Problemet har varit att jag bara har hittat två bilder av det här flygplanet, och båda två föreställer MT-402 före och efter ommålningen till racerflygplan under midsommarfirandet i Utti 1950.

Därför kontaktade jag på inrådan ifrån SA-Kuva det statliga finländska Flygvapenmuseet, som skickade mig en bild av MT-402 när det genomgick underhållsarbete någon gång i juni 1944.

Denna bild visade flygplanet snett framifrån och dessvärre tyvärr inga detaljer av den taktiska märkningen m.m., men jag kunde i alla fall se att det var utrustat med pansarglas bakom pilotens huvud, hade sandfiltret påmonterat samt hur propellerkåpan såg ut. Jag såg också att man inte hade utrustat det här flygplanet med två extra automatkanoner under vingarna samt att det även saknade fällbar bränsletank, vilket gör att jag med all sannolikhet kan anta att även fästet till denna var bortmonterad för att ytterligare minska luftmotståndet.

Dessvärre så var det här inget flygplan som de stora flygaressen flög och därför så fotograferades det officiellt bara en enda gång under Fortsättningskriget. Om det finns andra privattagna bilder av just den här flygplansindividen går ju bara att få reda på i ett finländskt modellbyggeforum, men tyvärr så är min finska så dålig att det knappt lönar sig för min del.

Den som har ett tips om bra sådana finländska modellbyggeforum får jättegärna tips mig, så kanske jag kan ställa frågan där och få mer information.

Resten får jag helt enkelt anta med hjälp av fantasin och sannolikhetsprincipen, baserat på hur de andra flygplanen ur HLeLv 34 såg ut under Fortsättningskriget.

Så innan dess att detta bygge äntligen kan börja så blir det att göra ännu mer efterforskningar, skissa upp det önskade slutresultatet samt inhandla de nödvändiga färger som saknas.

Någon gång tidigt nästa år så borde jag kunna presentera ett färdigbyggt jaktflygplan ur Suomen Ilmavoimat.

HGS

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av Femtiotrean » 5 december 2020, 13:24


Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 5 december 2020, 15:07

Tack för länkarna!

Det är väl bara finska som gäller i det modellbyggeforumet ser det ut som?

Jag får använde Google Translate och se vad som mer står.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 9 januari 2021, 07:41

Då har jag satt igång med bygget! Målet är att få klart flygplanet vid slutet av februari, vilket inte sätter någon direkt tidspress på mig. Normalt sett så tar det ca en månad att få klart ett 1:72-bygge och ändå uppnå ett bra resultat.

Jag valde att börja med förarkabinen, då denna blir svår att göra när allt måste maskeras innan spraymålning av utsidan.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 9 januari 2021, 07:44

Jag valde att superdetaljera sidoroderpedalerna med lite papper, vilket ändå knappt kommer att synas i slutändan. Men det är åtminstone något som syns.

Det här Bf 109-planet bygger jag helt Out of Box, vilket innebär att inga superdetaljerade säkerhetsbälten eller instrumentpaneler används. Av egen erfarenhet så blir det ett j***a pilljobb att få allt på plats i den här skalan, och det orkar jag helt enkelt inte med.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 9 januari 2021, 07:47

Visst, ur den här synvinkeln så syns fotpedalremmarna, men när pilotens pansarskydd bakom nacken har kommit på plats så är frågan om man verkligen kommer att se något.

Hasegawa-huven torrpassades, men det tar emot baktill på plastdelen. Eventuellt så kommer jag att använda denna istället för Tamiya-huven, jag har ännu inte bestämt mig.

Imorgon bitti och kanske även ikväll så fortsätter arbetet med resten av flygkroppen, men bilder på detta kommer att läggas upp först nästa helg.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av Hans » 9 januari 2021, 08:46

HomeGuardSoldier skrev:
5 december 2020, 12:28
Den som har ett tips om bra sådana finländska modellbyggeforum får jättegärna tips mig, så kanske jag kan ställa frågan där och få mer information.
Kolla också med https://www.ipms.fi/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 januari 2021, 21:35

Nu ser det ut som en sentida Bf 109G!

Nästa helg blir det nog lite spackling här och var samt försiktig slipning för att jämna ut fogarna.

Jag har även testat färgerna till kamouflagemålningen på en bit plasticard så att jag vet i vilken ordning de ska anbringas. En mörkare färg täcker ju alltid en ljusare färg vid första försöket, vilket också ger ett bättre resultat.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 16 januari 2021, 21:41

Landningsstället är också helt klart för montering samt delarna till avgasrören. Här har jag spraymålat täckplåten på vänster sida med himmelsblått.

På den sista bilden så syns ett misslyckat försök att spraymåla på de gula varningsfälten allra ytterst på propellerbladen. I slutändan så blev det likförbannat att penselmåla på dessa.

På den mellersta bilden syns de två olika kabinhuvalternativen med den färdigskurna maskeringstejpen.

Jag har ännu inte bestämt mig för om kabinhuven ska vara öppen eller stängd, det är ett beslut som jag tar när maskeringen inför den slutgiltiga spraymålningen nästa helg äger rum.

Imorgon kommer jag eventuellt att limma ihop propellern så att även denna modul är helt klar för montering.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 17 januari 2021, 17:36

Det sista arbetet på flygplanet den här helgen, nämligen att få avgasrören på plats samt få klart hela propellermodulen.

Den svartvita bilden är en närbild av nosen på den bild av MT-402, som jag fick tillskickat av det statliga finländska Flygvapenmuseet. Den visar vad som verkar vara ett vitt fält under nosen samt en gul Östfront-märkning framtill runt hela nosen, bakom propellerkåpan. Den visar också att ett av propellerbladen saknade lite av den gula färgen längst ut vid spetsen samt att flygplanet faktiskt var utrustat med ett sandfilter.

En liten detalj, men mängder med användbar information. Bilden visar också att den där vita "vän-eller-fiende"-märkningen av propellerkåpan faktiskt inte var så perfekt målad, så som många vill ha det till. Linjerna är faktiskt inte helt perfekt raka!

Just den avskavda gula färgen på det ena propellerbladet har jag också imiterat så gott det gick.

Jag har också ställt fram de nödvändiga färgerna i den ordning som de ska användas, även om lite spackling och slipning fortfarande är nödvändigt. Men detta blir först nästa helg.

Återigen, tack till ni som läser!

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 23 januari 2021, 14:40

Arbetet går framåt... Maskering, maskering och återigen maskering till förbannelse.

Först spraymålade jag på ett lager Aluminium, som är tänkt att lysa genom genom att jag mycket försiktigt slipar bort de översta färglagren med ett mycket fint slippapper...
Senast redigerad av 1 HomeGuardSoldier, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 23 januari 2021, 14:46

...och därefter kom den himmelsblå färgen följd av de två olika grånyanserna. Resultatet efter den sprayomgången ser faktiskt mycket fint ut, men den milt uttryckt pedantiskt omfattande appliceringen av maskeringstejp för att uppnå detta syns inte.

Ungefär 95% av den totala byggtiden igår kväll och idag har ägnats åt att maskera...

Och nu är det dags igen, då de gula Östfront-markeringarna ska spraymålas på, därefter följt av vit färg under nosen, strax bakom den gula ringen framtill.

Som tur är så har jag investerat i en halvmask med två andningsfilter, som tar bort alla sprayburksångor ifrån inandningsluften. Annars är den här hobbyn mycket hälsofarlig.

Hur slutresultatet blir ser jag först imorgon eftermiddag. Förhoppningsvis så blir det bra.

Tack för att ni läser!

HGS

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av sveahk » 23 januari 2021, 16:33

Du bjuder på fina bygg-bilder, ser bra ut! Spänd på slutresultatet!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av Hans » 24 januari 2021, 09:10

Han med det trevliga namnet är inte ensam.

Jag var modellmissbrukare i min ungdom men har inte byggt på länge.

Tar du beställningar? Naturligtvis mot skälig ersättning. Har en bild på en speciell 35'a som jag skulle vilja ha modell av som present till min bror.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Byggtråd: 1:72 Bf 109G-6 MT-402

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 januari 2021, 12:57

Den gula färgen var inget att ha...alltför tunnflytande och inte fast nog för att inte hamna under maskeringstejpen. Och så blev det gula färglagret alltför tjockt då jag var tvungen att spraya på flera lager.

Men, men...det är inget som går att reparera. Fem steg framåt, ett steg tillbaka, det är ingen katastrof. Gör om, gör rätt...

Annars är det bara det vita fältet undertill kvar samt de genomskinliga delarna till kabinhuven, men jag tänker vänta med dessa tills Mikro Kristal Klear (jag har läst i flera forum att den här produkten ska vara bra att limma just genomskinliga delar med) finns i hobbyrummet. Med superlim eller t.o.m. vanligt modellbyggelim så finns alltid risken att det immar igen på insidan...

Eventuellt så måla jag åtminstone på det vita idag, annars så blir det nästa helg. Jag har ju ytterligare fem helger inplanerade för det här bygget, det är ingen panik på Titanic för min del.

@sveahk: Tackar och bugar!

@Hans: Jag säger som Sven Ingvars: "Säg inte nej, säg kanske, kanske, kanske". Jetplan har jag ändå tänkt att börja med - inte bara VK2 eller Koreakriget, utan även moderna. Det är ju kul att utvecklas som plastmodellbyggare. Skicka mig ett PM så kan jag åtminstone titta på det.

Tack även ni andra som läser!

HGS

Skriv svar