Begagnatvärde äldre modeller, Airfix,Heller 1:72

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Usling
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 januari 2017, 11:16
Ort: Umeå

Begagnatvärde äldre modeller, Airfix,Heller 1:72

Inlägg av Usling » 2 januari 2017, 11:18

Har två gamla modeller som varit i min ägo sen 1995 om jag minns rätt. Ena är en Airfix P-47D av denna upplaga; https://www.scalemates.com/kits/206626- ... ublic-p-47 Har nyss öppnat lådan och ser att jag tagit loss vissa större delar från "delhållarna"(använder det ordet i brist på bättre vetande).

Andra är en Heller Me 163 som utifrån denna länk är 1995 års upplaga(se sista bilden); https://robdebie.home.xs4all.nl/me163/model007.htm

Vad vore ett rimligt utropspris på Tradera? Rör det sig om en femtilapp styck så behåller jag dom nog och kanske bygger en vacker dag eller säljer om 30-40 år för att dryga ut pensionen. Rör det sig om 150-200 spänn styck blir det desto intressantare.

Nån som vet?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Begagnatvärde äldre modeller, Airfix,Heller 1:72

Inlägg av Hans » 2 januari 2017, 13:02

Välkommen!

Jag gissar att de nog inte är värda speciellt mycket. De gjordes i för stora upplagor. Men kolla på IPMS forum och berätta vad de säger.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/index.php

MVH

Hans

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Begagnatvärde äldre modeller, Airfix,Heller 1:72

Inlägg av Gott » 2 januari 2017, 15:50

Skulle gissa på värde på 50 - 100kr per styck. Om det inte rör sig om ovanliga modeller så är värdet på gamla byggsatser tämligen lågt. Upplagorna var som nämnts stora och det finns ofta nyare byggsatser som är betydligt bättre och som i den skalan inte kostar mer än 100-150 kr.

Usling
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 januari 2017, 11:16
Ort: Umeå

Re: Begagnatvärde äldre modeller, Airfix,Heller 1:72

Inlägg av Usling » 2 januari 2017, 17:40

Ok, tackar för synpunkterna. Ska kolla vad dom säger på IPMS.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Begagnatvärde äldre modeller, Airfix,Heller 1:72

Inlägg av JohnT » 2 januari 2017, 18:12

Ja, jag beställde via ebay Hellers Tunna från USA för någon hundring plus frakt.

Två år senare hittade jag samma modell i den lokala bokahndlaren...
för ungefär samma pris.
Så verktygen verkar flyta runt och ges ut igen med en annan utgivare med jämna mellanrum

Det ska vara riktigt gamla orginallådor från femtiotalet för att få riktigt mycket betalt.

Har själv ett par flyttkartonger svenskt flyg där det mesta gick att få tag i inom några år,
eller så ha någon annan gjort en snyggare modell.
Mvh
/John

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Begagnatvärde äldre modeller, Airfix,Heller 1:72

Inlägg av sonderling » 3 januari 2017, 20:34

Jag har också några flyttlådor med modeller som tar plats i garderoben (och de förökar sig hela tiden? :? )

Tänkte sälja av lite i höstas men det var inga större summor som erbjöds, så jag tog tillbaka dem.
Okej så det kanske inte var några större rariteter (fast HUMA models görs ju inte längre?) Och jag försöka sälja i klump, det kanske går bättre styckvis?
Nu är jag i och för sig ingen bra säljare men endå, det verkar inte vara nån större marknad för begagnat. Jag tror inte dina modeller bringar nått större värde tyvärr.
Märker att det kommer ut mycket också på typ ställen som Rebell hobby. http://www.rebell.com/second-hand.html
En annan butik som säljer begagnat: http://www.hobbybokhandeln.biz/

Har en teori om att många äldre modellbyggare säljer av eller att rent av dödsbona gör det just nu. (Tycker det är mycket 70-tals grejer.)
Tycker också hobbyn går i vågor och just nu verkar det vara på väg ner i en vågdal igen. (Subjektiv bedömning alltså.)

Jag köper gärna äldre byggsatser av sånt som jag missade eller suktade efter som barn och då gärna då de gamla märkena som ESCI, Airfix, Heller och Matchbox, blir sedan lite ångest fylld. Förstör jag nått värdefullt när jag bygger detta? :roll: Eller så köper jag typ 3 byggsatser men bygger en och sedan köper jag tre igen? Har nog byggsatser som jag köpte på 80-talet som nya. :?

Har förövrigt också Heller Me 163 (köpt som ny med boxart 84-89 enligt länken) och flygvapen museet säljer Hellers SAAB plan i typ påsar för nån hundring.

Sonderling

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Begagnatvärde äldre modeller, Airfix,Heller 1:72

Inlägg av Gott » 4 januari 2017, 20:18

Bäst betalt får man nog om man lägger ut styckvis på Tradera. Jag har sett enstaka objekt (oftast tyska stridsvagnar) som sålts för mer än handlarpriset. Dock är det en del jobb, så timlönen för mödan är inte jättebra. Säljer man i klump så gissar jag att du får kanske hälften så mycket per styck, men sparar mycket tid.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Begagnatvärde äldre modeller, Airfix,Heller 1:72

Inlägg av sonderling » 26 februari 2018, 12:39

Har märkt att begagnat marknaden har svämmat över nu av vintage modeller från 60-70-tal. Har hittat igen flera modeller som jag som barn suktade efter men missade och som jag inte sett på 30-år eller mer. Med märken som Frog, Matchbox, Airfix, Heller och ESCI. Det är som att titta in i mina kompisars store bröders byggen.
Och efter som jag är 50 så.....frågade tillslut firmorna i mitt inlägg ovan, var allt kom i från. Mycket riktigt det är en äldre generation byggare som antingen går ur tiden eller inte kan fortsätta pga sjukdom. Shit, det gjorde inte saken bättre för min prolongerande 50 års kris. Betyder det att man har typ 10 år kvar att bygga då? 8O

Dessutom har jag utökat min egen samling med en flyttlåda till!? Nu är det 7st :oops:

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Begagnatvärde äldre modeller, Airfix,Heller 1:72

Inlägg av koroshiya » 1 mars 2018, 21:50

sonderling skrev:Har märkt att begagnat marknaden har svämmat över nu av vintage modeller från 60-70-tal. Har hittat igen flera modeller som jag som barn suktade efter men missade och som jag inte sett på 30-år eller mer. Med märken som Frog, Matchbox, Airfix, Heller och ESCI. Det är som att titta in i mina kompisars store bröders byggen.
Och efter som jag är 50 så.....frågade tillslut firmorna i mitt inlägg ovan, var allt kom i från. Mycket riktigt det är en äldre generation byggare som antingen går ur tiden eller inte kan fortsätta pga sjukdom. Shit, det gjorde inte saken bättre för min prolongerande 50 års kris. Betyder det att man har typ 10 år kvar att bygga då? 8O

Dessutom har jag utökat min egen samling med en flyttlåda till!? Nu är det 7st :oops:

Sonderling
Du har ett antal år kvar till allt. Min äldsta broder fyller 56 i år.

Ett av hans intressen är kajaker och annat. Han har också byggt sina egna, mer eller mindre som en grönländsk kajak. Han har också sin egen teori om att orsaken till varför den grönländska kajaken är den mest utvecklade handlar om att det inte fanns så många pinnar på Grönland

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Begagnatvärde äldre modeller, Airfix,Heller 1:72

Inlägg av sonderling » 2 mars 2018, 13:03

Jag tackar för trösten även om jag föredrar Kanadensare. :D

Sonderling

Skriv svar