Men va fa-----!?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9726
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av Amund » 11 december 2015, 21:33

sonderling skrev: Vi har luskammat köket och även dotternsrum, den yngsta sonen har letat med liv och lust eftersom jag utfäst en belöning på 100 kr. Men till ingen nytta. Foten är borta och jag packar ner den havlgjorda figuren i sin camoflage kartong och tänker det var tydligen inte menat då. :cry:

Sonderling
Gör så här: Strunta i den där borttappade biten och skaffa ett annat intresse istället, då ska du se att den dyker upp. :D :P .

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av sonderling » 12 december 2015, 12:28

Ja det är väl där jag är nu. :D
Jag har släppt den och går vidare med nått annat projekt.

Sonderling

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av JohnT » 12 december 2015, 12:48

Hans skrev:Jag börjar se ett mönster.

Mattmonstret - carpet monstrum
Strumptrollet - gnome tibialia
Fältvaranen - chamæleon vulgaris

Jag tror Carl Linnaeus missade det viktiga tillägget vexo exacerbo.

Finns det fler i familjen vexo exacerbo?

MVH

Hans
Frun påpekade att äppelladdarknyckaren (Theftus Chaerguer iPhonus) är på väg till föräldrahemet från en termin på universitetet.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av CvD » 12 december 2015, 20:35

sonderling skrev:
Och det finns ju bara ett tomt hörn där? Vi har luskammat köket och även dotternsrum, den yngsta sonen har letat med liv och lust eftersom jag utfäst en belöning på 100 kr. Men till ingen nytta. Foten är borta och jag packar ner den havlgjorda figuren i sin camoflage kartong och tänker det var tydligen inte menat då. :cry:

Sonderling
En galen ide, kan det inte vara en invalid/skadad figur som blivit av med foten?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av Donkeyman » 12 december 2015, 22:15

Men detta påminner om ett mysterium som har drabbat mig med jämna mellanrum hela livet. Som inte har någon lösning. Det utgår ifrån att jag skall skruva isär en eller annan attiralj för att reparera den. Och som sjömaskinist är jag väl medveten om att det är viktigt att vara noga. Alltså röjer jag av skrivbordet så där inte finns några främmande föremål, tar fram de verktyg jag anser mig behöva och går till anfall.

Så tar jag bort skruvarna som håller översta locket och lägger dem i en liten hög för sig på bordet så jag vet var de ligger när jag skall montera igen. Lyfter på locket och fortsätter att dissekera prylen neröver. Alla delar läggs i en fullt logisk linje på bordet så jag vet hur de skall monteras.

Efter avslutade åtgärder går jag bakvägen och skruvar ihop allt samman i samma ordning som jag skruvade isär. Och hela operationen fungerar alldeles utmärkt till dess jag har lagt på det sista locket och skall skruva fast det med skruvarna som jag har lagt i en liten hög för sig. Då finns de inte. De är fullständigt "puts väck". Jag letar, jag är logisk, jag är försiktig för att inte rota till något på det tomma skrivbord där jag "vet" att skruvarna skall ligga. Men i h*****e. Väck är de. Och inte f****n finner jag dem. Alltså måste nya skruvar plockas fram och monteras. Med tanke "jag finner dem väl senare och kan lägga dem i rätt låda i stället." Men inte f***n. Väck är de och inte finner jag dem, inte ens veckor senare.

Detta är något som irriterat mig i åratal. I samband med många reparationsobjekt. Utan förnuftig förklaring. Men som en gammal maskinistkompis till mig säger: "Det är makterna." Inte något att fundera eller bry sig över så länge reparationen blev vällyckad.

Ännu värre är att jag flera månader senare ofta finner en liten flock med skruvar ligga samlad på någon helt annan plats. Visserligen inom räckhåll men dock inte där jag är helt övertygad om att jag hade lagt dem. Kom inte dragande med begynnande senilitet för då har jag haft den sjukdomen sedan 15-årsåldern. Jag tror mer på "makterna".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av varjag » 12 december 2015, 23:03

John T skrev om:
Måste vara släkt med strumptrollet, han som konsekvent äter bara en strumpa, aldrig två.
Enligt modernt tänkande - finns det en mindre, men stadigt växande, planet kallad ''Sock'' - ngnstans utanför asteroidbältet...

Som enbart består av alla de uddasockar - som strumptrollet slukat....... :P

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av sonderling » 13 december 2015, 20:14

Donkeyman skrev:
Jag tror mer på "makterna".
Ah, det är Gremlins jag har besök av dem med. Och det kanske var de som var i farten nu med.

Lite OT men jag har en teori att jag själv emitterar EMP för tekniska apparater har en förmåga att krångla i min närhet. (Jag har en CD spelare som bara min fru kan få igång.) Och jag vet inte hur många ggr, på jobbet, som jag kontaktar IT avdelningen med nått strul och när de kopplar in sig på min dator utbrister de i luren: Vad konstigt, det här har jag aldrig sett förrut? Händer varje gång.......

CvD:
En galen ide, kan det inte vara en invalid/skadad figur som blivit av med foten?
Nje det kanske märks? Har läst i en modelltidning att om man ska göra ett vrak (fartyg/stridsvagn/ flygplan) tex så ska man bygga det med en gång och inte ta ett misslyckat byggprojekt, för det kommer synas direkt. Men eftersom figuren har en trenchcoat så tänker jag att man kan förvandla honom till en soldat om man byter huvudet och sätter dit ben med soldatkängor. Skulle nog kunna passa in i en tidsperiod beronde på hjälm, utrustning m,m från 1918-1955?

Sonderling

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av NIL » 5 januari 2016, 09:27

Det är vid dylika tillfällen som jag temporärt brukar karriärväxla och ägna mig åt spriten i några timmar.
Äh, det löser sig.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av Stighult » 29 februari 2016, 17:01

Finns knep om det fattas eller blir för mycket delar. :)
https://www.facebook.com/10000034474108 ... 2/?fref=nf

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av sonderling » 4 juni 2019, 12:43

NIL skrev:
5 januari 2016, 09:27
Det är vid dylika tillfällen som jag temporärt brukar karriärväxla och ägna mig åt spriten i några timmar.
Ja Det tror jag att jag ska börja med nu.
Köpte och byggde Airfix nya stuka modell i skala 1772 och med märkningen av legion condor i Spanien 1938, viste inte ens att de hade stukas där. När allt är klart så upptäcker jag att jag glömt att sätta i radion i cockpiten!? Får inte loss huven, så man kan göra nånslags titthåls operation, för en gångs skull sitter limmet fast?
Känner bara att hela bygget blev helt misslyckat! :x Min son tröstar mig med att ingen kommer märka detta, men jag gör ju det.....suck. Men det kanske blev sabotage i junkersfabriken, Gestapo måste kolla upp det här, tänker jag.
Eller det kan nog hända att den får åka ner i skrotlådan tidigare än tänkt.

Sonderling


PS Vi flytta från lägenheten där foten försvann och ja jag hittade den inte då heller? Den måste försvunnit i en annan dimension? 8O

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 4 juni 2019, 17:28

Jag råkade tappa bort två av två stycken landningsstrålkastardelar - genomskinlig plast! - i skala 1:72. Golvet var naturligtvis fullt av smuts.

Tog fram ficklampan och sökte systematiskt genom golvet. Råkade av en slump få syn på en av de båda landningsstrålkastarna, annars bara andra genomskinliga plastdelar med mera.

Lösningen?

Jag limmade fast en av de andra genomskinliga skräpplastdelarna, slipade den i rätt form och fick på så sätt en andra landiningsstrålkastare!

Det löste sig genom lite improvisation.

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av sonderling » 21 februari 2022, 08:06

Madda fakka!

Köpte Mirage modell i skala 1/72 av en stuart som fanns på Luzon 1942. Märknings val fanns på en amerikansk och två japanska bytes vagnar och en Brasiliansk vagn. Coolt med e japanska varianter det hade jag ingen aning om.
Men gud vad mycket detaljer för en sån liten vagn!? Små jävla handtag och tank lock allt möjligt skulle sättas fast individuellt. Och dekalerna gick sönder eller ramla av. Försökte lacka fast dem men sedan medan jag höll på så såg ja att jag endå hade en liten japansk flagga på ena fingret! :x
Och plasten var av den mer bräckliga sorten som gick sönder för minsta lilla och det var ju i princip alla små detaljer som kulsprutor och verktygen m.m. Och som vanligt får jag inte på banden av gummi, de går alltid av eller så går hjulen av, jag skiter i det! :cry:

Det fick bli ett stridsvagns vrak som kämpat för Japan! :oops:

Ska aldrig mer köpa en mirage modell, faktum är jag tycker jag blir sämre ju äldre jag blir och dessa halvfärdiga modeller från Italeri är inte så tokiga endå och banden är ju redan gjutna på dem. :milwink:

Sonderling

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 21 februari 2022, 19:39

sonderling skrev:
21 februari 2022, 08:06
Madda fakka!

Köpte Mirage modell i skala 1/72 av en stuart som fanns på Luzon 1942. Märknings val fanns på en amerikansk och två japanska bytes vagnar och en Brasiliansk vagn. Coolt med e japanska varianter det hade jag ingen aning om.
Men gud vad mycket detaljer för en sån liten vagn!? Små jävla handtag och tank lock allt möjligt skulle sättas fast individuellt. Och dekalerna gick sönder eller ramla av. Försökte lacka fast dem men sedan medan jag höll på så såg ja att jag endå hade en liten japansk flagga på ena fingret! :x
Och plasten var av den mer bräckliga sorten som gick sönder för minsta lilla och det var ju i princip alla små detaljer som kulsprutor och verktygen m.m. Och som vanligt får jag inte på banden av gummi, de går alltid av eller så går hjulen av, jag skiter i det! :cry:

Det fick bli ett stridsvagns vrak som kämpat för Japan! :oops:

Ska aldrig mer köpa en mirage modell, faktum är jag tycker jag blir sämre ju äldre jag blir och dessa halvfärdiga modeller från Italeri är inte så tokiga endå och banden är ju redan gjutna på dem. :milwink:

Sonderling
Köp Microscale Liqiud Decal Film. Du penslar på det på de dekaler som verkar tunna, gamla och dåliga och låter det torka. Därefter ska dekalen hålla ihop bättre och risken för att de går sönder minskar. Men var mycket noga med att INTE röra de påpenslade dekalerna innan dess att vätskan har torkat för annars förstör du dekalerna.

Microscale har också de alldeles utmärkta dekalprodukterna Mikro Sol och Mikro Set för att lättare få på dekalerna. Att pensla på ett lager med blank klarlack på det ställe där dekalerna ska sitta eliminerar dessutom helt och hållet uppkomsten av en s.k. försilvringseffekt.

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av sonderling » 22 februari 2022, 09:22

Tack för tipset eller påminnelsen! :)
Jag undrar om jag inte har motsvarande från Humbrol nånstans som jag har köpt men aldrig använt: (konstiga nymodigheter.:? )
Får ta och testa det.
Men förövrigt har jag nog blivit fumligare med åren så jag har funderat på att skala upp från 1/72 till 1/35. trots plats bristen.
Sedan har jag faktiskt köpt några modeller av Italeris, quick build tanks som jag tror mest är för spel. Men de blir rätt bra endå fast det är få delar och få detaljer. Lite udda objekt också som en Half track med 75mm kanon tex.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av sonderling » 4 januari 2023, 17:13

Bygger Hellers 1/72 Morane-Saulnier 460 i Finska färger. Det är andra försöket. Första gången var i slutet av 90-talet, hade som en bygglåda med färg och allt, som ett litet praktiskt kit.
Eftersom jag pluggade hade jag inte fast adress så det var behändigt. Man kunde ta det med sig och bygga litet på studentrummet eller var man nu befann sig. Ett tag lämnade jag lådan hos mina föräldrar med det halvbyggda planet och det var det sista jag såg av det. När jag sedan frågade efter det så fick jag god dag yxskaft till svar. Har letat i förråd och uthus men det är borta för alltid? Ibland som nu tänker jag på det och undrar.
Undrar om farsan trodde det var skräp och slängde på brännhögen? :?

Sonderling

Skriv svar