Men va fa-----!?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Men va fa-----!?

Inlägg av sonderling » 5 december 2015, 20:20

Sitter och målar foten på en Verlinden gubbe, jag håller foten i en pincet, när det plötsligt ......pzing!
Den knäpps iväg som ett skott i ungefär 45 graders vinkel från köksbordet bort i ena hörnet mot dottersrum, vars dörr är på glänt. Avståndet är mindre än två meter. Och foten med byxben är ca 1 kvcm?
Jag hinner bara se ett svart streck. Sedan inget. Inte ett pling plong ljud av en rikochett. Inte den svaga pinget när biten landar på golvet.
Ingenting? Den verkar bara immaterliserats i tomma intet? 8O

Och det finns ju bara ett tomt hörn där? Vi har luskammat köket och även dotternsrum, den yngsta sonen har letat med liv och lust eftersom jag utfäst en belöning på 100 kr. Men till ingen nytta. Foten är borta och jag packar ner den havlgjorda figuren i sin camoflage kartong och tänker det var tydligen inte menat då. :cry:

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av KoteGaeshi » 5 december 2015, 23:43

Känns som en post för avreageringstråden.

Hoppas foten kommer till rätta.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av B Hellqvist » 6 december 2015, 01:38

Vad är det för skala? Är det en känga eller en bar fot? Det går ju att köpa sådant löst.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av sonderling » 6 december 2015, 12:26

KoteGaeshi skrev:Känns som en post för avreageringstråden.

Hoppas foten kommer till rätta.
Ja jag tänkte lägga in den där först men så tänkte jag mer denna tråd som en modell-byggar variant där forumsmedlemar kunde dela med sig av liknande historier. Men det kanske jag borde förklarat också. :oops:

Hellqvist skrev:
Vad är det för skala? Är det en känga eller en bar fot? Det går ju att köpa sådant löst.
Det är skala 1/35. Tyvärr är det Verlindens ww2 civila figurer. 2 snubbar i trenchcoats en som håller i en portfölj och en som håller i en tidning. Kan ju bli allt från Gestapo agenter till .....vilken hemlig polis som helst under perioden 38-55 tänker jag. Köpte dom på rea på Wentzels för många år sedan.
Har många fötter med ben i den skalan med det är ju militära och detta är ett civilt byxben med tillhörande lågsko.

Hmmmm....jag lägger undan ena snubben, han får tyvärr tvångs värvas i Volksturm vid ett senare tillfälle. Så det inte gör nått att han har stövlar eller militärkängor? :)

Om jag inte hittar foten först. (Ett problem Hellqvist är ju att jag börjar få så dålig syn på nära håll också, så jag har nu två par glasögon ett för att se på långt håll och ett för att se på nära håll. Men det är alltid nått mellan läge tycker jag där det blir dåligt endå. ) :(

Sonderling

Ps har kollat mina kläder också för en gång kom jag till jobbet och en tysk airfix alpjägare i skala 1/72 trillade ur skjortärmen?
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 6 gånger.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av JohnT » 6 december 2015, 14:50

jag tror han heter mattmonstret och käkar alla delar som hamnar på golvet.
Om så golvet än är ett lackat betonggolv i källaren så förvinner delarna ner i hans oändliga mage för att aldrig återfinnas.

Jag har aldrig sett mattmonstret men vet att han lever..
/John

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28322
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av Hans » 6 december 2015, 15:41

JohnT skrev:jag tror han heter mattmonstret och käkar alla delar som hamnar på golvet.
Om så golvet än är ett lackat betonggolv i källaren så förvinner delarna ner i hans oändliga mage för att aldrig återfinnas.

Jag har aldrig sett mattmonstret men vet att han lever..
/John
Måste vara släkt med strumptrollet, han som konsekvent äter bara en strumpa, aldrig två.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av Nimrod-S » 6 december 2015, 16:36

Sånt där är verkligen irriterande.
Var det våt färg på biten så kanske den klibbade fast högre upp än man tror? På dörrlisten eller så?

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av KoteGaeshi » 6 december 2015, 16:59

Hans skrev:
JohnT skrev:jag tror han heter mattmonstret och käkar alla delar som hamnar på golvet.
Om så golvet än är ett lackat betonggolv i källaren så förvinner delarna ner i hans oändliga mage för att aldrig återfinnas.

Jag har aldrig sett mattmonstret men vet att han lever..
/John
Måste vara släkt med strumptrollet, han som konsekvent äter bara en strumpa, aldrig två.

MVH

Hans
Avlägsen släkting med fältvaranen, han som äter materiel som ligger i öppna fickor och istället lägger i ekorrar, läsk och delar av skogen?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28322
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av Hans » 6 december 2015, 17:10

Jag börjar se ett mönster.

Mattmonstret - carpet monstrum
Strumptrollet - gnome tibialia
Fältvaranen - chamæleon vulgaris

Jag tror Carl Linnaeus missade det viktiga tillägget vexo exacerbo.

Finns det fler i familjen vexo exacerbo?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av sonderling » 6 december 2015, 20:02

Nimrod-S skrev:Sånt där är verkligen irriterande.
Var det våt färg på biten så kanske den klibbade fast högre upp än man tror? På dörrlisten eller så?
Precis min tanke också. Har kollat överallt, fågel, fisk eller mittemellan utan resultat. En bit ifrån låg kattmatskålen med brunfärgad kattmat som jag också noga synat igenom utan resultat. :?

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av varjag » 8 december 2015, 10:43

när det plötsligt ......pzing!
Bara alltör välbekant...när man dissekerar okända pistoler! Ett ytterligat svagt ''ping'' - och ngn, vanligen mycket liten blad/spiralfjäder -
undkommer till okända gömställen - :x
Åtgärder:

1) Anbefall omedelbart städförbud i häradet.
2) Gör alla husets dammsugare obrukbara. (kvinnor beaktar inte alltid förbudet...)
3) Invänta nattens mörker
4) Beväpna dig med Kraftig Ficklampa
5) Tänd ficklampan - sätt nästippen mot golvet! (exakt som vid brandsläckning i slutet rum!)
6) Gör LÅNGSAMT AVSÖK centimeter efter centimeter med ljuskägla/nästipp/ögon inom 25 cm av varandra.....

Brukar ge resultat. (och otroligt vad man kan finna nere på den nivån)
Men - tar tid och tålamod :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av sonderling » 8 december 2015, 17:54

Städförbud infört.
Avsökning med ficklampa genomfört.
Men kammar noll, funderar på om den sandfärgade och khakimålade biten klistrat fast sig i nått på fågel eller mittemellan? :?

Kommer snart häva dammsugnings förbudet med förbehållet att om "kaslachk" ljud uppstår så måste detta avbrytas och påsen genom sökas!

Sonderling

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av Ornellaia » 9 december 2015, 13:19

* Häv städförbudet.

* Byt och sätt i en helt ny påse i dammsugaren.

* Ta av det breda munstycket från dammsugarslangen.

* Trä på en damstrumpa av nylon på dammsugarröret.

* Dammsug med en noggrannhet som får forensisk tekniker att framstå som en slarvig tonåring.

* Med jämna mellanrum - kolla vad som fastnar på damstrumpan. Om inget fastnar i damstrumpan, obducera påsen som bara innehåller skräp/damm/modellfot från det misstänkta rummet.

Lycka till!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av sonderling » 9 december 2015, 20:10

Tack för tips!

Har prövat med en ren påse. Men hittade inget, inget ljud heller.

Sonderling

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Men va fa-----!?

Inlägg av Per Andersson » 11 december 2015, 21:05

Se det som ett tillfälle att lära dig skulptera egna detaljer i tvåkomponents skulpteringsmassa ('greenstuff').

Skriv svar