Tappad bygg lust

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Battler » 25 aug 2014 22:12

sonderling skrev:Köpte mycket med VK1 tema och det har blitt lite nytändning,
Kul att du hitta en ny infallsvinkel på hobbyn :)

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 12 jun 2020 07:35

Kan säga att Corona har också gett en nytändning. Eftersom man inte kan åka nånstans, så har det blitt en hel del.
Mycket engelska plan nån tysk kring året 1940.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 13 jun 2020 12:01

Jag var modellmissbrukare fram tills jag ryckte in. Sedan slutade jag. Men 5-6 år senare kommer flickvännen som då är lotta i flygvapnet med inriktning mot underrättelsetjänst och frågar försynt 'Hans, jag vet att du byggde modeller tidigare, skulle du inte kunna bygga dessa 10 åt mig så att jag lär mig hur de ser ut' 'Jaja' jag kan väl offra mig' var mitt svar. Jag har gjort några tappra försök att få barnen (även dottern) att bygga men utan framgång. Yngsta sonen gillar Star Wars pch legomodellerna ligger inte långt efter plastmodellerna idag.

Det senaste jag byggde var nog denna.

Bild
viewtopic.php?f=50&t=30929&hilit=Airfix

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 15 jun 2020 06:10

Nice!

Det är svårt nuförtiden, det är för mycket konkurrans med ipads och annat. Yngste sonen byggde ett tag men har nu tröttnat. En inkörsport var att köpa revells gamla matchbox pansar modeller med dioramat till.
Men nu är det dataspel som tagit över.

Vad var det för tio modeller? Eller är det hemligt?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 15 jun 2020 11:25

Det har jag glömt men kanske fem sovjetiska, tre amerikanska och två svenska.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 jun 2020 18:01

Jag hade ett projekt som ofrivilligt blev ett långtidsprojekt, som tog ett och ett halvt år att få klart. Det mesta av tiden kände jag bara för att "slänga eländet i sopkorgen", men nu fick jag den äntligen klar, även om slutresultatet inte riktigt blev så som det var planerat. Och slutresultatet blev faktiskt ganska lyckat trots allt...nu i efterhand.

Men samtidigt så känns det som om färdigställandet av det här ofrivilliga långtidsprojektet har frigjort en massa energi till de andra projekten som ligger i en låda i hobbyhörnan.

Det viktigaste, lärde jag mig av detta, är att inte sätta någon press på sig själv att bygga "perfekta" modeller, utan att helt enkelt ha roligt och emellan åt låta sig experimentera lite grann. Och att aldrig jämföra sig med de "riktiga proffsen", som tycks leverera vinnarmodell efter vinnarmodell. Vi befinner oss på olika nivåer, och till slut så når man dit också. Under den färden så är glädjen över hobbyn plastmodellbygge det allra viktigaste, för annars kan man lika väl lägga ner det.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 24 jun 2020 19:26

Karlslok, var är bilderna?

MVH

Hans