Tappad bygg lust

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 27 december 2013, 09:01

Jag har tappat lusten för modellbygge.
Det är förmycket annat antar jag, som jobbet, barnen och allt. Men också platsbrist, både nånstans att bygga och plats att ställa upp grejerna.
Har flera påbörjade projekt eftersom man börjat nått nytt när man tröttnat. Men så har man i bland glömt vad man höll på med eller tappat bort grejer. Som när dekalerna försvann till min Halifax bombare jag byggde. Fan vad sur jag blir. Ska man köpa nya eller inte men dekaler kan ju ibland vara lika dyra som en ny byggsats. :cry:
Eller så börjar de gå sönder innan man får klart dem.
Eller så köper man nya modeller i hopp att väcka det till liv, vilket bara läggs på högen. En hög som i sig stressar (5 flyttlådor obyggda modeller i garderoben!)

Försöker läsa böcker om byggämnet men det funkar inte heller längre känner jag. (Fast det är fortfarande kul att läsa böcker, fast tiden där verkar inte heller räcka till :? .)

Nä nu ska jag nog ta paus från byggandet. Iallafall bygga klart de påbörjade. Iallafall inte köpa nått mer förrens jag byggt bort en flyttlåda. Fast när hobbyn börjar kännas som ett jobb ska man nog ta en paus eller? :|

Sonderling

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Thule2 » 28 december 2013, 10:46

Det blir så där emellanåt. Men ta tag i den modell som känns mest rätt att bygga på, och försök slutföra den . Glöm det andra du samlat på dig under tiden. Och så ska du se att lusten kommer tillbaka. Jag har ett helt rum fullproppat med ofärdiga modeller, både påbörjade och oöppnade. Men jag bygger det jag har lust med för stunden. Lycka till MVH/ Thule

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 7 januari 2014, 12:52

Tackar för råden. Jag har bestämt mig för att åtminstoen färdig ställa två påbörjade projekt om jag så ska sitta vid köksbordet mitt i natten. :) B.l.a Halifax-bombaren (trots att jag måste köpa nya dekaler :( )
Sedan får vi se. Jag skulle vilja bygga en modell jag köpte för ca tio år sedan. Academys Jacksson M36 skala 1/35 i franska betäckningar från indochina. Det var ju trots allt 60 år sedan Dien Bien Phu? Men ...ja man kanske skulle ta nått enklare emellan?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Hans » 7 januari 2014, 13:25

sonderling skrev:... franska betäckningar från indochina.
Ohlala, l'amour mellan en fransyska och en kines i Indokina är beskrivet i filmen L'Amant, sevärd.



MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 8 januari 2014, 14:44

Äh, jag har blivit så mobbad för min ståckhålmska att jag över kompenserat på senare år. Vahetere då, beteckning?
Annars så verkar filmen vara nått för mig och frun att se tillsammans. :oops:

Men jag känner igen storyn, finns det inte en annan film på samma tema? Först trodde jag det var den här http://en.wikipedia.org/wiki/Indochine_(film)

Men jag tänker på nån annan .....Alltså är det inte baserat på en fransk författarinnas memoarer?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Hans » 8 januari 2014, 15:09

sonderling skrev:beteckning
Är nog lite mer korrekt, sorry - men jag kunde bara inte låta bli att hugga på betäckning :wink:

L'Amant.

Är Indochine bra?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 9 januari 2014, 07:28

Hans skrev:
sonderling skrev:beteckning
Är nog lite mer korrekt, sorry - men jag kunde bara inte låta bli att hugga på betäckning :wink:

L'Amant.

Är Indochine bra?

MVH

Hans
Noä, jag vet inte, har inte sett den men den poppade bara upp när vi kom in på ämnet.
Men jag tror dety kan va nått.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 11 maj 2014, 18:36

sonderling skrev:Tackar för råden. Jag har bestämt mig för att åtminstoen färdig ställa två påbörjade projekt om jag så ska sitta vid köksbordet mitt i natten. :) B.l.a Halifax-bombaren (trots att jag måste köpa nya dekaler :( )
Sedan får vi se. Jag skulle vilja bygga en modell jag köpte för ca tio år sedan. Academys Jacksson M36 skala 1/35 i franska betäckningar från indochina. Det var ju trots allt 60 år sedan Dien Bien Phu? Men ...ja man kanske skulle ta nått enklare emellan?

Sonderling
Nä jag gav upp på Halifaxen och smällde den i luften. Allt krånglade hela tiden, det började med att dekalerna försvann i flytten. Sedan hade Katten ner det och akterskyttens beväpning böjdes av. Jag kom så lång som till att montera landings hjulen men när ett stag gick av, ...ja det blev droppen. (Förresten så hittade jag dekalerna efter detta.... :roll: )

För att försöka få tillbaka bygglusten tänkte jag försöka mig på mindre modeller direkt ur lådan.

Nu försöker jag mig på Revells FW190 i Nattjakts version. Men ja jag har inte längre ett eget hobbyrum så det är svårt att få tiden och lusten. Tyvärr var radarantennerna sönder, ja jag kan inte klaga den har legat i en garderob i säkert tio år, och dessutom hade mina färger torkat ihop så jag fick beställa nya. När jag målat första omgången så ser jag att damm fastnat i färgen!? Ja lugn och fin det blir säkert bra det här....

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 13 maj 2014, 07:49

Så när jag precis limmat ihop flygkroppen och limmet stelnat så ser jag till min stora förvåning att instrumentpanelen sitter kvar på sin "sprue". Visserligen målad och fin men endå. 8O

Det är nu som jag börjar fundera på att ta en paus från hobbyn ett längre tag. :?

Sonderling

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av ola » 31 maj 2014, 22:47

Jag som håller på med modellbyggeri kan också känna så ibland att man tappar bygglusten
men jag har tur att vara med i ett av de byggforum som gör att man blir peppad av de
andra och de även ger svar på alla frågor mellan himmel och jord och likaså även "dumma"
frågor ibland.

Om du inte är med i något av ipms forumena så gå med det kan ge dig gnistan
och även få tillbaka bygglusten :D


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygglust

Inlägg av sonderling » 8 juni 2014, 17:22

Tackar för uppmuntran.

Hmm ja jagt gick ur IPMS för ett par år sedan. Det kanske var ett misstag.
Min fru tror annars att jag håller på och blir utbränd för ointresse eller så för hobbyn är bara en av symptomen. (Jag trodde inte ens på sånt innan men nu känner jag mig som en soldat som legat alldeles för länge i stridslinjen och behöver lite R n´R. :lol: )

För att inte helt tappa bort hobbyn så sysslar jag med lite figurmålning men som sagt nu är det ju sommar, så blir det inte en regning sommar så blir nog inte mycket gjort där heller.

Sonderling

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Tappad bygglust

Inlägg av ola » 10 juni 2014, 22:12

sonderling skrev:Tackar för uppmuntran.

Hmm ja jagt gick ur IPMS för ett par år sedan. Det kanske var ett misstag.
Min fru tror annars att jag håller på och blir utbränd för ointresse eller så för hobbyn är bara en av symptomen. (Jag trodde inte ens på sånt innan men nu känner jag mig som en soldat som legat alldeles för länge i stridslinjen och behöver lite R n´R. :lol: )

För att inte helt tappa bort hobbyn så sysslar jag med lite figurmålning men som sagt nu är det ju sommar, så blir det inte en regning sommar så blir nog inte mycket gjort där heller.

Sonderling

Bara hoppas du kommer opp på banan igen någon gång ;)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Battler » 10 juni 2014, 22:22

Passa på och besök någon välsorterad hobbyhandlare under semestern, och låt dig inspireras. Om inte köplusten infinner sig, köp några kataloger för att botanisera i.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygglust

Inlägg av sonderling » 25 augusti 2014, 21:21

Battler skrev:Passa på och besök någon välsorterad hobbyhandlare under semestern, och låt dig inspireras. Om inte köplusten infinner sig, köp några kataloger för att botanisera i.
Jo tack Battler, jag handlade lite modeller under semestern, så nu har jag 6 flyttlådor istället för 5,5. :D
Köpte mycket med VK1 tema och det har blitt lite nytändning, sedan köpte jag en ny FW 190, den som nästan knäckte intresset, när jag byggde fel. Ska ta revanch på den så småningom.
Har börjat bygga i dagsljus när ungarna är ute och leker eller bygger nått med dem. Fördelen med dett är att man kan ta ut svängarna lite. (De är ju inga rivet nazis direkt)
Så jag byggde b.l.a Airfix Hawker Hunter med svenska dekaler och hade H78, H31 i kamoflage med silver undersida. Det blev inte så tokigt. (H78 Interior green som utanpå färg såg faktiskt rätt bra ut.) Planen till grabbarna ska alltid ha infällda hjul och helst inga bomber och sånt. Jag måste säga att då ser man ju de smäckra formerna bättre. Jag har kvar lite sådana där gamla ställ från Airfix och Matchbox, så det kanske blir lite flygande modeller ett tag.

Kanske skulle man gå med i IPMS Sweden igen? Undrar om man kan få sitt gamla medlemsnummer då?

Sonderling

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Tappad bygglust

Inlägg av ola » 25 augusti 2014, 21:26

sonderling skrev:
Battler skrev:Passa på och besök någon välsorterad hobbyhandlare under semestern, och låt dig inspireras. Om inte köplusten infinner sig, köp några kataloger för att botanisera i.
Jo tack Battler, jag handlade lite modeller under semestern, så nu har jag 6 flyttlådor istället för 5,5. :D
Köpte mycket med VK1 tema och det har blitt lite nytändning, sedan köpte jag en ny FW 190, den som nästan knäckte intresset, när jag byggde fel. Ska ta revanch på den så småningom.
Har börjat bygga i dagsljus när ungarna är ute och leker eller bygger nått med dem. Fördelen med dett är att man kan ta ut svängarna lite. (De är ju inga rivet nazis direkt)
Så jag byggde b.l.a Airfix Hawker Hunter med svenska dekaler och hade H78, H31 i kamoflage med silver undersida. Det blev inte så tokigt. (H78 Interior green som utanpå färg såg faktiskt rätt bra ut.) Planen till grabbarna ska alltid ha infällda hjul och helst inga bomber och sånt. Jag måste säga att då ser man ju de smäckra formerna bättre. Jag har kvar lite sådana där gamla ställ från Airfix och Matchbox, så det kanske blir lite flygande modeller ett tag.

Kanske skulle man gå med i IPMS Sweden igen? Undrar om man kan få sitt gamla medlemsnummer då?

Sonderling
Kolla med din lokala klubb om en hjälpande bygghand i nytt inträde :D

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar