Forum för modellbygge?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Forum för modellbygge?

Inlägg av Erik Ljungberg » 14 augusti 2013, 12:51

Hej!

Vad finns det för forum för modellbyggen utöver detta? Tänkta återuppliva en gammal hobby och bygga stridsvagnar i skalal 1:72 och behöver lite stöd.

/Erik

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Forum för modellbygge?

Inlägg av B Hellqvist » 14 augusti 2013, 14:31

Tja, IPMS Sweden har väl ett forum, men jag vet inte om det är öppet för ickemedlemmar. En bok på ämnet jag kan rekommendera är denna, som har skrivits av en av mästarna inom stridsvagnsbygge i skala 1/72. Man får inte få prestationsångest av de små mästerverken, utan se boken som en guide och inspiration.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Forum för modellbygge?

Inlägg av Erik Ljungberg » 14 augusti 2013, 14:54

B Hellqvist skrev:Tja, IPMS Sweden har väl ett forum, men jag vet inte om det är öppet för ickemedlemmar. En bok på ämnet jag kan rekommendera är denna, som har skrivits av en av mästarna inom stridsvagnsbygge i skala 1/72. Man får inte få prestationsångest av de små mästerverken, utan se boken som en guide och inspiration.
Tackar, hittade även denna sida efter lite sökande
http://modellbygge.ifokus.se

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Re: Forum för modellbygge?

Inlägg av Uruk-Hai » 14 augusti 2013, 23:53


Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Forum för modellbygge?

Inlägg av sonderling » 15 augusti 2013, 10:01

Sedan kan vi ju snacka om saken här? Vi har ju denna avdelning menar jag.
Jo ibland är den lite slö och det tycker jag är synd. Men det kanske inte finns så många på forumet som bygger?
Iallafall så får du gärna mitt stöd. Föredrar också skala 1/72 på pansar (och flyg).

Jag är mest av typen "gladbyggare" dvs sätter ihop modellen direkt ur lådan. Använder gärna dioramor men dessa ska erkännas är begagnade från fornstora dagar. Och jag byter bara objekt så att säga. Fuskar också med färdig gjorda landskap från tex Verlinden (bara målningen behövs).
Fornstora dagar ja, jag peakade nog runt 23-28. Nu när man har barn och familj försöker man bara hålla hobbyn på sparlåga så man inte tappar allt förmycket. (Hade ett 5-årigt uppehåll vid univeritets studierna och kände att man tappade en viss hur ska säga, skicklighet när jag började igen.) Så kan man börja på allvar igen när barnen är utflugna.

Sonderling

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Forum för modellbygge?

Inlägg av Erik Ljungberg » 15 augusti 2013, 11:05

Byggde själv en del som ung, 10-17 år ungefär. En uppvaknat intresse för stridsvagnar, ingenjörskonst och teknikutveckling samt ett slumpartat inköp av sex stycken färdga Easy Modellvagnar har gjort att byggintresset har vaknat.

Vill nu kompletera de jag har med en mer komplett uppsättning av de vanligaste vagnarna från WWII. Skala 1:72 av utrymmesskäl. Inga dioraman, inga modifieringar utan det viktigaste är att kuna visualisera utseendet.

Stridsvagnar är en av de få saker som byggs med väldigt lite tänk kring utseende utan i huvudsak funktionell design. Vilket i mina ögon gör det vackert.

Att ha en serie från Panzer I till Panzer VI bredvid varandra, samt motsvarande för andra länder, är slutmålet.

/Erik

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Forum för modellbygge?

Inlägg av B Hellqvist » 15 augusti 2013, 12:51

Uruk-Hai skrev:Här är en bra bok.
http://m.adlibris.com/se/bok/plastmodel ... 9172430570

Och ett annat forum.
http://www.ipmsstockholm.se/home/
Författaren till boken, Toni Canfora, är en av de främsta modellbyggarna i Sverige, och har även haft framgångar internationellt.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Forum för modellbygge?

Inlägg av Erik Ljungberg » 16 augusti 2013, 13:46

"Small-Scale Armour Modelling " beställd.
En Airfix Panther 1:76 inköpt i den lokal hobbyaffären. http://www.airfix.com/shop/military-veh ... -tank-176/
Massor av hjul var det i alla fall. Ska börja rycka i bitarna under helgen.
Varför finns det både skala 1:76 och 1:72???

/Erik

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Forum för modellbygge?

Inlägg av sonderling » 16 augusti 2013, 14:32

Airfix?
Du vet det har kommit mycket mer detaljerade modeller på senare år.
http://www.revell.de/index.php?id=203&K ... 03171&sp=1
Den här funderar jag på att bygga som versionen med franska beteckningar. :o

1/76 ja det har jag också undrat över, jag blandar de skalorna friskt men en del tycker det är en dödsynd. :D
Att ha en serie från Panzer I till Panzer VI bredvid varandra, samt motsvarande för andra länder, är slutmålet.
Ja jag förstår precis, jag gör likadant med Messerschmit. Då och då bygger jag en 109:a i olika former. Målet är väl att gå från första modellen A till K.
Funderar på att göra likadant med Spitfire.

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Forum för modellbygge?

Inlägg av B Hellqvist » 16 augusti 2013, 19:50

Erik Ljungberg skrev:Att ha en serie från Panzer I till Panzer VI bredvid varandra, samt motsvarande för andra länder, är slutmålet.
Precis samma idé som jag har, fast jag kommer att begränsa mig till tyska vagnar.
Erik Ljungberg skrev:En Airfix Panther 1:76 inköpt i den lokal hobbyaffären. http://www.airfix.com/shop/military-veh ... -tank-176/
Massor av hjul var det i alla fall. Ska börja rycka i bitarna under helgen.
Varför finns det både skala 1:76 och 1:72???
Som jag förstått det, så motsvarar 1/76 modelljärnvägsskalan OO (eller 00), medan 1/72 är vanligare bland plastmodeller (72 x 1" = 6', eller en person som är 1,83). Problemet med olika skalor kan exemplifieras av längden på en Tiger I, som i 1/76 blir 108,6 mm, men i 1/72 114,6 mm. Sedan är det inte säkert att en modell i en viss skala håller sig till de korrekta måtten, så skillnaden kan bli större eller mindre beroende på fabrikat. Jag försöker hålla mig till 1/72, men vissa vagnar är svåra att hitta i den skalan.
sonderling skrev:Airfix? Du vet det har kommit mycket mer detaljerade modeller på senare år.
Airfix har ryckt upp sig, men deras stridsvagnar har fortfarande vinylband. Revell har tagit över Matchbox-formarna (1/76), och därför kan Revells vagnar förekomma i båda skalorna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Forum för modellbygge?

Inlägg av sonderling » 20 augusti 2013, 12:56

sonderling skrev:Airfix? Du vet det har kommit mycket mer detaljerade modeller på senare år.
Hellqvist skrev.
Airfix har ryckt upp sig, men deras stridsvagnar har fortfarande vinylband. Revell har tagit över Matchbox-formarna (1/76), och därför kan Revells vagnar förekomma i båda skalorna
Ja Airfix har ryckt upp sig sedan konkurs hotet för ....var det 5 år sedan. Jag minns det för jag köpte en shit load med airfix modeller. :roll: :D Deras nya modeller, som jag bara köpt i flygplansfom är iallafall väldigt fina.
Och ja revell säljer både gamla matchbox i skala 1/76 och egenhändigt gjorda formar plus lite annat. Man får se upp för det här med att återutge gamla märken i nya askar och märken är vanligt nuförtiden.

Fast bra för mig som gillade Matchbox udda ämnes val, även om de var lite grova, och nu har chansen igen att köpa dem.
Och när det gäller deras pansar är jag lika barnsligt förtjust i de dioramor som följer med som jag var när jag var tolv. :)

Här är en bra sida om pansar i skala 1/72 och 1/76.
http://henk.fox3000.com/index2.htm

Sådana här sidor är perfekt när man virtuellt vill titta i asken, så man inte köper den berömda grisen i säcken.

Hälsningar Sonderling

Skriv svar