Hjälp mig måla svenska korsfarare!

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Ohman
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 februari 2013, 13:03

Hjälp mig måla svenska korsfarare!

Inlägg av Ohman » 6 februari 2013, 13:48

Jag tänkte måla några figurer som ska föreställa tidiga svenska korsfarare i Finland/Baltikum. Figurerna jag har hittat föreställer egentligen Normander men jag tror att de kommer fungera bra med lite ändringar och passande målning. Mina främsta källor har hittills varit Ospreyböckerna Medieval Scandinavian Armies Vol 1 och The Scandinavian Baltic Crusades.

Bilder på några av figurerna jag kommer använda finns här:
http://www.greatescapegames.co.uk/clash ... st-normans

Jag tänker mig att mina korsfarare består dels av soldater uppbådade av sina stormän och dels av frivilliga. Utrustningen kommer därför variera. De fattigare soldaterna kommer sakna rustning och vara beväpnade främst med spjut och yxor medan rikare soldater från stormännens personliga krets kommer ha brynjor och "kite-sköldar" och svärd. Några av de rikaste kommer vara beridna.

Det jag främst behöver hjälp och tips med är målningen. Ospreyböckerna pratar en del om hur soldaterna kan ha varit utrustade men ingenting om vilka färger de kan ha varit klädda i.

Vilka färger och mönster återfanns på svenska sköldar vid den här tidpunkten (1150-1250)? Bar soldaterna flaggor? Var det vanligt med färgat tyg bland soldaterna? Vilka färger var dyra respektive billiga att framställa?

Tipsa gärna om böcker hemsidor och trådar här på Skalman!

Skriv svar