Modellim, hållfasthet och ålder

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Modellim, hållfasthet och ålder

Inlägg av sonderling » 16 januari 2013, 09:54

Har ni märkt att limfogarna blir spröda på gamla byggda modeller?

Gick igenom några modell byggsatser som jag byggt i min ungdom för ca 20 -25 år sedan. Funderade på om jag skulle återvinna några gamla T-34:or, Tamiya 1/35. (Brukar göra det ibland, måla om dem med nya märkningar osv.)

Döm om min förvåning när limfogarna lossnar som om modeller dekontruerade sig till en byggsats igen. Fogarna släppte liksom och var väldigt spröda. Bitar föll av hur lätt som helst.

Nått som känns igen?

Jag har i och för sig märkt att limmet blivit sämre med åren, jag antar att det har med att man ska göra dem miljövänligare som allt annat och förlorar då i effekt. Men det är först på senare år (10år) jag tänkt på detta. Hur det var 1988-95 minns jag inte.

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Modellim, hållfasthet och ålder

Inlägg av Sarvi » 16 januari 2013, 10:25

Den verksamma beståndsdelen i modell-lim har väl alltid varit butanon? Det är ju inget lim pre se, utan verkar genom att lösa upp polystyrenen i ytorna och sedan avdunstar butanonen, vilket formar nya bindningar i polystyrenen som då binder delarna till varandra. Polystyren är ganska känsligt för såväl UV-ljus som åldrande och blir sprödare med tiden - och sprödheten resulterar naturligtvis i sprickor där materialet är som svagast, alltså i limfogen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Modellim, hållfasthet och ålder

Inlägg av sonderling » 17 januari 2013, 07:20

Ja ha så det är ett resultat av naturligt åldrande alltså. Ja man får väl rengöra fogarna och limma ihop dem igen då. :)

Speciellt min SU-122 den delade sig som en mussla. 8O

Sonderling

Skriv svar