"Modellbygge for Dummies?"

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

"Modellbygge for Dummies?"

Inlägg av Blixten » 14 maj 2012, 20:23

Då: Airfix-katalogen alltid nära huvudkudden och några kladdiga Spitfire och Hurricane hänger i sytrådar från taket.

Flash forward:

Nioåringen kom med en Airfix modell av Sea Hawk komplett i ett kit med färg och lim. Klart vi ska bygga!

Jag letade rätt på en liten avbitartång, en X-aktokiv, en nagelfil och en nagelsax för att klippa till dekalerna när vi kommer så långt. Första kvällen gick åt till att måla piloten vit. (Har aldrig målat en pilot förr.)

Nuförtiden stinker inte färgen lösningsmedel så jag tvättade penseln i vatten.

Hjälp mig, hur gör man!!? Hur kladdar man på limmet tex?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Modellbygge for Dummies?"

Inlägg av B Hellqvist » 14 maj 2012, 22:40

Modellbyggande måste uppmuntras! Den uppväxande generationen ska också ha fingrar kladdiga av lim och färg. Det här verkar vara en bra instruktion när det gäller grundläggande modellbygge:


Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: "Modellbygge for Dummies?"

Inlägg av Blixten » 15 maj 2012, 22:04

Tack för det Hellqvist! Videon innehöll nog allt jag behöver veta och lite till. Jag lovar att inte ta till mig så många avancerade byggråd så att det går ut över bygglädjen :-)

På tal om Airfix-katalogen, jag kom att tänka på att den innehöll en modell av ett slagskepp vid namn HMS Iron Duke. Detta var vid en tid då mina engelskkunskaper inte var fullutvecklade. I den vevan lärde jag mig ordet "Ironisk" som jag jag kopplade ihop med slagskeppet tillsammans med en bevingad varelse vars namn jag nästan kunde på engleska: "Ironiska ankan" lyckades jag översätta namnet på den stolte örlogsmannen till. Ett väldigt märkligt namn på en båt, minns jag att jag tyckte.

Nu inbillar jag mig att jag har bättre koll :-)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Modellbygge for Dummies?"

Inlägg av B Hellqvist » 15 maj 2012, 22:22

Alltid trevligt att kunna hjälpa till (och jag fick själv ett par tips till den dag jag får tummen ur och börjar bygga de där modellerna jag samlat på hög). Jag tror banne mig att jag har en gammal Airfixkatalog i källarförrådet, troligen från 1978 eller däromkring. När jag var på Armémuseum för några månader sedan hade de drinkunderlägg med olika motiv med klassisk Airfix-boxart. Jag var på vippen att köpa några.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: "Modellbygge for Dummies?"

Inlägg av sonderling » 24 maj 2012, 12:41

Hellqvist skrev:
Modellbyggande måste uppmuntras!
Ja verkligen, hos mig är det bara den yngsta grabben som är intresserad men vi brukar kladda ihop ett airfixplan då och då. (Oftast en som jag har i mina gömmor.)
Ibland undrar jag om hobbyn kommer att dö med oss 60-talister.

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: "Modellbygge for Dummies?"

Inlägg av B Hellqvist » 24 maj 2012, 20:22

James May (känd från Top Gear) gjorde ett program häromåret där han försökte introducera modellbygge för unga genom att bygga en Airfix-Spitfire i skala 1/1! Sök på Youtube efter programmet.

Edit: Hemma från årets hemvärnsövning, så nu kan jag lägga in länken:


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Modellbygge for Dummies?"

Inlägg av varjag » 29 maj 2012, 00:55

B Hellqvist skrev:James May (känd från Top Gear) gjorde ett program häromåret där han försökte introducera modellbygge för unga genom att bygga en Airfix-Spitfire i skala 1/1! Sök på Youtube efter programmet.
De ''unga'' måtte ha helsickes gott om pengar om de tacklar 1/1-skalan :D

Personligen tror jag att hobbies som kräver mycket ''knåp & knep'' - samt tålamod - går en långsam död till mötes.

Varjag

Skriv svar