A-38 Vildvittran, F4 Frösön 1981.
A-38 Vildvittran ("Super Etendard")
Typ: Attack
I Aktiv Tjänst: 1981-2012
Tillverkare: Dassault Avation
Max Hastighet: Mach 1.3
Max Flyghöljd: 13 715 m
Beväpning: 2x 30mm DEFA Automatkanoner. Rb 74 Sidewinder, Rb 04, Rb 05, Rb 15F, Upp till 2 100 kg Bomber alt Raketkapslar.
Historia:
Under Sjuttiotalet var klagomålen på AJ-37 Viggen många och högljudda. Många ansåg att planet var för dyrt och hade för hög tillverkningstid. Man ansåg att i en krigssituation så skulle man inte kunna ersätta Viggen i samma takt som man förväntade sig förlora dem. Många inom Flygvapnet ansåg att ett nytt flygplan som skulle understödja AJ-37 Viggen och A-32 Lansen i Attackrollen behövdes. Dock ansåg sig SAAB inte villiga att ta fram ett sådant flygplan, de ansåg att AJ-37 Viggen var fullt tillräckligt för alla roller som de kunde tänkas fylla.
Man övervägde både det Amerikanska A-7 Corsair och Engelska Jaguar, men inget av planen uppfyllde de krav man ställde. 1978 flög dock Dassaults Super Entendard för första gången i Aktiv Tjänst, och Flygvapnet började genast visa sitt intresse för det nya franska Marinflygplanet.
En del ändringar gjordes. Haken för Hangarfartyg och anslutningen för Lufttankning togs bort, ett svenskt radar och kommunikationssystem sattes in i flygplanet. Man såg även till att planet kunde bära Robot 4 och Robot 5 istället för Exocetroboten som hade tagits fram speciellt för flygplanet av Dassault.
De första Super Etendard-planen, döpta A-38 Vildvittran efter Astrid Lindgrens Sagofåglar, landade på F 4 Fröson, Kungliga Jämtlands Flygflottiljer 1981. Denna flygbas skulle bli hem för två av fem divisioner. De övriga tre baserades till F 7 Såtenäs. Ytterligare en Division beställdes för Träning av nya piloter och denna baserades på Ljungbyhed.
Under Falklandskriget fick Flygvapnet se vad deras nya investering kunde ådstakomma och de få kritiker mot köpet blev snabbt tystade. 1983 var samtliga flygplan färdiglevererade och deltog för att värna Sveriges neutralitet.
Flygplanet hade en lugn karriär i Svenska Flygvapnet och enbart ett förlorades då en pilot under utbildning på Flygplanet krashade under en landning. Under de försvarsbeslut som gjorde att många flygbaser lades ner förblev A-38 Förbanden relativt orörda men fick flera uppgraderingar i flygelektronik och robot-motmedel. De divisoner som funnits på F-4 blev ombaserade till F-21 Luleå och deltog i NATO Övningen Loyal Arrow där de deltog i ett simulerat anfall på det besökande HMS Illustrious.
Under Förvarsbeslutet 2009 beslutades dock att de divisioner som flyger A-38 ska läggas ner till år 2012. Beslutet är starkt kritiserat då Flygvapnet inte ännu har beslutat om någon ersättare. Ett exemplar av A-38 finns även på Flygvapenmuseum i Linköping, där besökare får provsitta i Cockpit samt flyga flygplanet i en Simulator.
Bakom Kulisserna:
Jag har haft en modell av en Super Etendard hemma i evigheter, men har aldrig inte riktigt satt igång att bygga den, men när jag började bygga den visade det sig att den blåa färg jag hade hemma var på tog för ljus för att kunna göra en bra Super Etendard av (Humbrol Färg 89). Detta upptäcktes då jag redan målat bränsletanken. Det blev shucks och fan också - och eftersom det var söndag fanns det inget ställe där jag kunde inhandla en ersättare.
Det var då jag fick de lite oanvända dekaler från en J29 Tunnan och idén föddes i mitt huvud. Intressant nog kom historien automatiskt upp i mitt huvud när jag byggde och målade modellen, även om den också är lite inspirerad av inköpet av Hawker Hunter till Flygvapnet. Planet på bilden är obeväpnat, precis som det riktiga som står i min bokhylla. Anledningen är att jag faktiskt inte har några Robot 04 hemma, men någon gång kommer jag se till att några av dessa kommer på flygplanet. Senaste jag kollade så hade Airfix den roboten i sitt Viggenpaket.
Det var en relativt enkel modell så byggtid var bara fem timmar.
Kommentarer, Feedback och Konstruktiv Kritik är högst välkommen.