A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 5 januari 2007, 15:37
Ort: Sverige

A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Bromma_Herman » 5 juli 2009, 23:04

Har ett litet project som jag skulle vilja ha konstruktiv kritik och Feedback på:

Bild
A-38 Vildvittran, F4 Frösön 1981.


A-38 Vildvittran ("Super Etendard")
Typ: Attack
I Aktiv Tjänst: 1981-2012
Tillverkare: Dassault Avation
Max Hastighet: Mach 1.3
Max Flyghöljd: 13 715 m
Beväpning: 2x 30mm DEFA Automatkanoner. Rb 74 Sidewinder, Rb 04, Rb 05, Rb 15F, Upp till 2 100 kg Bomber alt Raketkapslar.


Historia:
Under Sjuttiotalet var klagomålen på AJ-37 Viggen många och högljudda. Många ansåg att planet var för dyrt och hade för hög tillverkningstid. Man ansåg att i en krigssituation så skulle man inte kunna ersätta Viggen i samma takt som man förväntade sig förlora dem. Många inom Flygvapnet ansåg att ett nytt flygplan som skulle understödja AJ-37 Viggen och A-32 Lansen i Attackrollen behövdes. Dock ansåg sig SAAB inte villiga att ta fram ett sådant flygplan, de ansåg att AJ-37 Viggen var fullt tillräckligt för alla roller som de kunde tänkas fylla.

Man övervägde både det Amerikanska A-7 Corsair och Engelska Jaguar, men inget av planen uppfyllde de krav man ställde. 1978 flög dock Dassaults Super Entendard för första gången i Aktiv Tjänst, och Flygvapnet började genast visa sitt intresse för det nya franska Marinflygplanet.

En del ändringar gjordes. Haken för Hangarfartyg och anslutningen för Lufttankning togs bort, ett svenskt radar och kommunikationssystem sattes in i flygplanet. Man såg även till att planet kunde bära Robot 4 och Robot 5 istället för Exocetroboten som hade tagits fram speciellt för flygplanet av Dassault.

De första Super Etendard-planen, döpta A-38 Vildvittran efter Astrid Lindgrens Sagofåglar, landade på F 4 Fröson, Kungliga Jämtlands Flygflottiljer 1981. Denna flygbas skulle bli hem för två av fem divisioner. De övriga tre baserades till F 7 Såtenäs. Ytterligare en Division beställdes för Träning av nya piloter och denna baserades på Ljungbyhed.

Under Falklandskriget fick Flygvapnet se vad deras nya investering kunde ådstakomma och de få kritiker mot köpet blev snabbt tystade. 1983 var samtliga flygplan färdiglevererade och deltog för att värna Sveriges neutralitet.

Flygplanet hade en lugn karriär i Svenska Flygvapnet och enbart ett förlorades då en pilot under utbildning på Flygplanet krashade under en landning. Under de försvarsbeslut som gjorde att många flygbaser lades ner förblev A-38 Förbanden relativt orörda men fick flera uppgraderingar i flygelektronik och robot-motmedel. De divisoner som funnits på F-4 blev ombaserade till F-21 Luleå och deltog i NATO Övningen Loyal Arrow där de deltog i ett simulerat anfall på det besökande HMS Illustrious.

Under Förvarsbeslutet 2009 beslutades dock att de divisioner som flyger A-38 ska läggas ner till år 2012. Beslutet är starkt kritiserat då Flygvapnet inte ännu har beslutat om någon ersättare. Ett exemplar av A-38 finns även på Flygvapenmuseum i Linköping, där besökare får provsitta i Cockpit samt flyga flygplanet i en Simulator.

Bakom Kulisserna:

Jag har haft en modell av en Super Etendard hemma i evigheter, men har aldrig inte riktigt satt igång att bygga den, men när jag började bygga den visade det sig att den blåa färg jag hade hemma var på tog för ljus för att kunna göra en bra Super Etendard av (Humbrol Färg 89). Detta upptäcktes då jag redan målat bränsletanken. Det blev shucks och fan också - och eftersom det var söndag fanns det inget ställe där jag kunde inhandla en ersättare.

Det var då jag fick de lite oanvända dekaler från en J29 Tunnan och idén föddes i mitt huvud. Intressant nog kom historien automatiskt upp i mitt huvud när jag byggde och målade modellen, även om den också är lite inspirerad av inköpet av Hawker Hunter till Flygvapnet. Planet på bilden är obeväpnat, precis som det riktiga som står i min bokhylla. Anledningen är att jag faktiskt inte har några Robot 04 hemma, men någon gång kommer jag se till att några av dessa kommer på flygplanet. Senaste jag kollade så hade Airfix den roboten i sitt Viggenpaket.

Det var en relativt enkel modell så byggtid var bara fem timmar.

Kommentarer, Feedback och Konstruktiv Kritik är högst välkommen.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Psilander » 6 juli 2009, 01:24

Intressant, kunde kanske passa i "kontrafaktisk historia delen av forumet".

1. Inköp av Dassult Super Etendard
En liten bubblare och med hänsyn till det politiska klimatet en ganska enkel affär att få igenom hos politikerna om >Viggen inte räckte till / blev försenad och för dyr i det önskade antalet. Problemet är den kan bara bära en rb 04 jmfr med Lansen som den ersätter och VIggen som den flyger tillsammans med, Dessutom är dess prestanda ganska lika Lansens vilket kanske inte höjer flygvapnet så mycket. Finns lite andra intressanta plan att överväga också som tex F4 Phantom (AJ 36 Vargen), A-6 Intruder, A-4 Skyhawk och Isreliska Kfir.

Hade VIggen fallerat på mållinjen enligt ditt scenario hade jag nog mht till den svenska doktrinen och det snabba behovet av moderna attackplan (eftersom pengar verkar finnas) tagit fram en livstidsförlängning av Lansen för att förenkla logistik kedjan, utbildning mm. Det jag skulle gjort: kraftigare motor(trimmninng? ny? vad får man ut av en Avon) och ökat lastkapaciteten till Rb05, Rb 75 Maverick. Digitalöiserat allt som kundes och framförallt satsat p bra telekrigsutrustning och ny radar (samma som Viggen).

Hade man bränt sig på AJ 37 så hade ju även JA 37 hängt på gärdesgården. Därvidlag hade jag nog förordat en förstorad Draken i likhet med F/A-18E med möjlighet att bära Rb71, nya Sidewinders och bättre radar mm.

2. Modellen

Finns inte så mycket att säga eftersom det är ett hopplock av lösa delar, men borde den inte ha den klassiska "Viggen" maskeringsmålningen.

(PS. Ronja Rövardotter kom ut 1981 DS)

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 5 januari 2007, 15:37
Ort: Sverige

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Bromma_Herman » 6 juli 2009, 08:30

Missen med Ronja Rövardotter är dock nästan på gränsen till Pinsam. Idag är det en så naturlig del av vår kultur, men på den tiden kanske man inte skulle döpt ett flygplan efter det.

Angående maskeringsmålningen så vill jag inte ens börja med att försöka mig på det faktiskt. Det ligger långt bortom om vad jag förmår. Med den bakgrunden hade jag två val - antingen aliminium eller klassisk helgrönt och jag tyckte att det senare skulle bli snyggare.

Jag vet dock att istället för JAS ville man att vi skulle överväga F-18, F-16 eller F-5E Tiger istället.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Psilander » 7 juli 2009, 19:23

Bromma_Herman skrev:Missen med Ronja Rövardotter är dock nästan på gränsen till Pinsam. Idag är det en så naturlig del av vår kultur, men på den tiden kanske man inte skulle döpt ett flygplan efter det.

Angående maskeringsmålningen så vill jag inte ens börja med att försöka mig på det faktiskt. Det ligger långt bortom om vad jag förmår. Med den bakgrunden hade jag två val - antingen aliminium eller klassisk helgrönt och jag tyckte att det senare skulle bli snyggare.

Jag vet dock att istället för JAS ville man att vi skulle överväga F-18, F-16 eller F-5E Tiger istället.
Piloterna hade nog ganska sjöraskt blivit kallade rumpnissar om de flög vildvittror :)

F/A-18A/B var i diskussionen kring både Gripen och jaktviggen, kan tänka mig även F-16 i senare batachar förekom, men knappast nog F-5 eftersom den är en konstruktion jämngammal med Viggen.

Den där gröna tror jag bara användes under VK 2 (J21, J22) i Sverige, J34 Hawker Hunter var också grön målad men mer åt oliv hållet. Tidiga Drakar var i aluminium liksom viggen prototyperna.

JA 36 "SeaVixen" för det svneska hangarfartyget jag lekte ihop för ett tag sen.

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 5 januari 2007, 15:37
Ort: Sverige

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Bromma_Herman » 7 juli 2009, 23:13

Jag startar en ny tråd i Kontrafaktoriska. Den här diskussionen är intressant, om än lite malplacerad :)

F-5E Tiger övervägdes dock enligt P3 Dokumentär om JAS. Jag blev lika förvånad som du över att höra det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Hans » 8 juli 2009, 00:08

Bromma_Herman skrev:F-5E Tiger övervägdes dock enligt P3 Dokumentär om JAS. Jag blev lika förvånad som du över att höra det.
Kanske en sammanblandning med F 20?

Superdraken fanns på pappret som alternativ till 37-systemet, står om det i någon drakenbok i hyllorna.

Måla om grodoplanet i viggenkammot och döp om den till (vilse i) Pannkakan :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 5 januari 2007, 15:37
Ort: Sverige

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Bromma_Herman » 8 juli 2009, 12:17

Hans skrev:
Bromma_Herman skrev:F-5E Tiger övervägdes dock enligt P3 Dokumentär om JAS. Jag blev lika förvånad som du över att höra det.
Kanske en sammanblandning med F 20?

Superdraken fanns på pappret som alternativ till 37-systemet, står om det i någon drakenbok i hyllorna.

Måla om grodoplanet i viggenkammot och döp om den till (vilse i) Pannkakan :lol:

MVH

Hans
Som jag skrev ovan, jag har inte kunskaperna som krävs och just nu är jag lite för nöjd med modellen för att våga mig på att försöka. Dock hade jag tänkt att köpa hem en Viggen för att få RB 04 på A-38:an, så fan om jag inte vågar mig på att experimentera med att fixa Viggenmålning på den då :)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Axial » 14 juli 2009, 13:57

Denna fiktiva Vildvittra (jag vågar inte tänka på vad kvinnliga piloter skulle komma att kallas) är ju faktiskt inte helt olik projektet Saab 38/B3LA, vare sig i utseende eller tänkt roll som attackplan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_38

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 5 januari 2007, 15:37
Ort: Sverige

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Bromma_Herman » 18 augusti 2009, 11:27

A-38:an har nu fått två st Rbt 15 som togs från en JAS Gripen Modell:
http://brommaherman.deviantart.com/art/ ... -133805992

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Frogman » 31 augusti 2011, 01:45

Personligen hade jag hellre sett en licenstillverkning av A10 Thunderbolt som ett komplement till Draken och Viggen, jag tycker Viggen lades ner för tidigt. Sverige behövde jobb till sina varvsarbetare på 1970- och 1980-talen och rutil till titanium finns det i Värmland.
SAAB SK60 var dugligt nog som skolflygplan, vilket var SAAB 38 ena roll.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Per Andersson » 1 september 2011, 19:14

Frogman skrev:Personligen hade jag hellre sett en licenstillverkning av A10 Thunderbolt som ett komplement till Draken och Viggen, jag tycker Viggen lades ner för tidigt.
A10?

I princip oduglig för attack mot sjömål och för jaktuppdrag.
Vad skulle FM med en sådan fågel till?

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 5 januari 2007, 15:37
Ort: Sverige

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Bromma_Herman » 1 september 2011, 21:53

Att A-10 skulle vara värdelös mot sjömål håller jag inte med om. Det som kan slå ut många stridsvagnar kan också ge fartyg allvarliga problem, speciellt i vissa skärgårdar.

Bristen på jaktkapacitet vore dock störande.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av Per Andersson » 3 september 2011, 10:39

Bromma_Herman skrev:Att A-10 skulle vara värdelös mot sjömål håller jag inte med om. Det som kan slå ut många stridsvagnar kan också ge fartyg allvarliga problem, speciellt i vissa skärgårdar.
A-10 har vapen med betydligt kortare räckvidd än fartygsluftvärn brukar ha, och har inga sensorer att tala om.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: A-38 Vildvittran (Fiktiv)

Inlägg av MD650 » 3 september 2011, 11:00

Vad är räckvidden på Hellfire resp. Maverick?
:)

Skriv svar