Målning av interiör av Tyska halvbandvagnar

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Målning av interiör av Tyska halvbandvagnar

Inlägg av ola » 6 juni 2009, 12:53

Hejsan...

Håller på att bygger en Sd.Kfz.251/17 (en halvbandvagn med lvpjäs).

Många vagnar hade ju mörkgul kulör som botten i deras kamouflagemålning
men var då även interiören likaså mörkgul eller var den pansargrå ?.

Tackar så mkt i förhand

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Målning av interiör av Tyska halvbandvagnar

Inlägg av Morgan » 7 juni 2009, 14:07

Jätteenkelt!

För det första grundmålades de i oxidrött (Humbrol 100 kommer den färgen väldigt nära!) och därefter beror det helt på vilken tidsperiod de eftersträvar att efterlikna.

Fram till feb1943 målades de i pansargrått, därefter i sandgult (förutom i öknen, där de var sandgula redan från början). Ett kamouflagemönster bestående av mörkgrönt och rostbrunt målades därefter på av besättningen - det fanns inget fast mönster.

Från och med juli/augusti 1944 levererades de kamouflagemålade i sandgult/mörkgrönt/rostbrunt redan från fabriken. Kamouflagemönstret bestod av det klassiska mönstret med sandgul botten och sedan diverse sträck av mörkgrönt och rostbrunt. Detta kamouflagemönster kallades även för "bakhållskamouflage" i den tyska armén.

Från och med oktober 1944 levererades halvbandsvagnarna enbart i oxidrött, med direktiven att sandgult, rostbrunt och mörkgrönt skulle anbringas så att det rostbruna och mörkgröna syntes mest.

Under de allra sista krigsmånaderna leverarades de helt i mörkgrönt.

Inuti var vagnen, har jag för mig, i början målad med vitt längst fram, där föraren och vagnchefen satt, och i resten av vagnen i oxidrött. Senare ersattes den vita färgen av oxidrött, då det vita syntes alltför väl från luften.

Tänk även på att tyskarna hade bränslebrist från och med 1942/1943, och då bensinen var avsedd att användas att blanda ut färgpastan med så fuskade man ofta och använde vatten, vilket gjorde att färgen inte höll lika bra. Även lera användes som inproviserat kamouflage, det var inte alls ovanligt. Sedan berodde det även på hur man blandade ut färgen. Mörkgrönt kunde variera mellan allt från nästan svart till ljusgrönt, beroende på hur man spädde ut färgen. Sedan var det inte alls säkert att man alltid hade tillgång till färgspruta. Nöden har ingen lag, och allt från tygstycken till sopkvastar användes att anbringa färgen med.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Målning av interiör av Tyska halvbandvagnar

Inlägg av ola » 7 juni 2009, 14:58

Morgan skrev:Jätteenkelt!

För det första grundmålades de i oxidrött (Humbrol 100 kommer den färgen väldigt nära!) och därefter beror det helt på vilken tidsperiod de eftersträvar att efterlikna.

Fram till feb1943 målades de i pansargrått, därefter i sandgult (förutom i öknen, där de var sandgula redan från början). Ett kamouflagemönster bestående av mörkgrönt och rostbrunt målades därefter på av besättningen - det fanns inget fast mönster.

Från och med juli/augusti 1944 levererades de kamouflagemålade i sandgult/mörkgrönt/rostbrunt redan från fabriken. Kamouflagemönstret bestod av det klassiska mönstret med sandgul botten och sedan diverse sträck av mörkgrönt och rostbrunt. Detta kamouflagemönster kallades även för "bakhållskamouflage" i den tyska armén.

Från och med oktober 1944 levererades halvbandsvagnarna enbart i oxidrött, med direktiven att sandgult, rostbrunt och mörkgrönt skulle anbringas så att det rostbruna och mörkgröna syntes mest.

Under de allra sista krigsmånaderna leverarades de helt i mörkgrönt.

Inuti var vagnen, har jag för mig, i början målad med vitt längst fram, där föraren och vagnchefen satt, och i resten av vagnen i oxidrött. Senare ersattes den vita färgen av oxidrött, då det vita syntes alltför väl från luften.

Tänk även på att tyskarna hade bränslebrist från och med 1942/1943, och då bensinen var avsedd att användas att blanda ut färgpastan med så fuskade man ofta och använde vatten, vilket gjorde att färgen inte höll lika bra. Även lera användes som inproviserat kamouflage, det var inte alls ovanligt. Sedan berodde det även på hur man blandade ut färgen. Mörkgrönt kunde variera mellan allt från nästan svart till ljusgrönt, beroende på hur man spädde ut färgen. Sedan var det inte alls säkert att man alltid hade tillgång till färgspruta. Nöden har ingen lag, och allt från tygstycken till sopkvastar användes att anbringa färgen med.

Morgan

Tackar för hjälpen :)

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar