Vart köps 1/6 figurer lämpligast?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
pablo92a@hotmail.com
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2009, 21:08

Vart köps 1/6 figurer lämpligast?

Inlägg av pablo92a@hotmail.com » 4 maj 2009, 21:21

Hej!
Är ny på forumet och har försökt leta lite men inte hittat riktigt det jag sökte efter, så jag frågar er som vet helt enkelt :)
Jag har blivit nyfiken på att köpa men en tysk 2vk 1/6 figur -är rätt så sugen på Panzer Grenadier Dieter Voss- ifrån den enda svenska försäljaren jag kunde hitta... http://207.44.176.202

Någon som har handlat där förut och kan rekommendera?
Vad finns det mer för svenska återförsäljare (är inte sugen på att beställa utomlands) och vilka tillverkare är att föredra?

Berätta vad ni vet :)

Tacksam för svar
//Patrik

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Re: Vart köps 1/6 figurer lämpligast?

Inlägg av Kent W » 4 maj 2009, 22:16

Hej

Här håller dom som kan svara på dina frågor till nu för tiden:

http://dragonfigurer.ecommunity.se/

Massor av läsning för dig bland annat länkar där du kan handla både figurer och fordon

Mvh
Kent

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vart köps 1/6 figurer lämpligast?

Inlägg av B Hellqvist » 5 maj 2009, 20:58

Hej Pablo och välkommen till Skalman! Figuren du frågar om (Dieter Voss) är en ganska gammal figur, och knappast värd de 450:- Volat vill ha för den. Jag har ägt den en gång i tiden, och gjorde häromåret en fullständigt reviderad version av gamle Voss.

pablo92a@hotmail.com
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2009, 21:08

Re: Vart köps 1/6 figurer lämpligast?

Inlägg av pablo92a@hotmail.com » 6 maj 2009, 22:48

Ok, det var tråkigt att höra, då jag redan beställt och betalt den...
Får väl se om jag blir nöjd, den är ju mest tänkt som en prydnat, en kul grej...

Var hittar man annars bra grejor då? Har bara hittat 2 återförsäljare i Sverige och det var ju volat och halloffame.se, som inte hade särskilt mycket =/
Tycker det känns så bökigt att beställa från utlandet, har aldrig gjort det förut.

Vilken tillverkare är bäst osv?
Och vilka figurer är mest prisvärda om man jämför med Dieter Voss?

Måste säga att din va ruskigt snygg!!!, och antar att den skiljer sig en del från ursprunget, men hur mycket?

Tacksam för svar!!
//Patrik

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vart köps 1/6 figurer lämpligast?

Inlägg av B Hellqvist » 7 maj 2009, 10:27

pablo92a@hotmail.com skrev:Ok, det var tråkigt att höra, då jag redan beställt och betalt den...
Får väl se om jag blir nöjd, den är ju mest tänkt som en prydnat, en kul grej...
Missförstå mig rätt - figuren är helt OK, men det har hänt en hel del sedan den kom. Den är svår att få tag på nu för tiden. Min första Voss, som var bland de första 10-12 figurerna jag köpte, hade ett litet problem med "pinnarna" till händerna. De är tydligen lite ömtåliga, så var försiktig när du byter händer.
pablo92a@hotmail.com skrev:Var hittar man annars bra grejor då? Har bara hittat 2 återförsäljare i Sverige och det var ju volat och halloffame.se, som inte hade särskilt mycket =/
Tycker det känns så bökigt att beställa från utlandet, har aldrig gjort det förut.
Har man bara ett betalkort så är det inte så knepigt och det kan bli ganska mycket billigare än att köpa i Sverige/Europa. Annars så kan man ju kolla andrahandsmarknaden på länken Kent postade. Jag brukar sälja av mitt överskott emellanåt.
pablo92a@hotmail.com skrev:Vilken tillverkare är bäst osv?
Och vilka figurer är mest prisvärda om man jämför med Dieter Voss?
"Bäst" och "prisvärda" är relativa termer, beroende på vad man har för budget. Om man antar att du främst är intresserad av 2VK-figurer, så finns följande att välja på:

- 21st Century Toys. Var tidigt ute med figurer (mitten av 90-talet), men har inte släppt något nytt på flera år. Vanligen ligger standarden en bra bit under dagens nivå.

- Dragon. Störst på området, och de som var marknadsledande under många år. Har på senare år blivit klådda på fingrarna när det gäller material och detaljer, men erbjuder fortfarande en prisvärd produkt som lämpar sig bra som bas för egna förbättringar.

- DiD. En uppstickare som etablerat sig som i princip marknadsledande. Ofta bättre detaljer, men ibland lite märkliga missar vad gäller t.ex. uniformsmärken och val av utrustning. Större delen av mina köp av boxade figurer de senaste 2-3 åren har varit DiD.

- BBi. Väldigt låg aktivitet på 1/6 2VK-området senaste åren. Några av deras figurer hävdar sig fortfarande väl.

- Soldier Story. Nya på 2VK-området, men verkar lovande.

Sedan så har vi ju Toys City, som säljer set med uniformer och vapen, och där man bara behöver köpa till en naken figur. Hög standard på prylarna (med några få undantag).
pablo92a@hotmail.com skrev:Måste säga att din va ruskigt snygg!!!, och antar att den skiljer sig en del från ursprunget, men hur mycket?
Tackar! Som den gamla vitsen: "Här har jag en mycket gammal yxa. Jag har bara bytt huvudet och skaftet." Min version av Voss har bara behållit själva figuren, närstridskniven och hans zeltbahn.

Det händer att jag gör en total överhalning av äldre figurer. Min mest extrema "total figure makeover" är Hans, där bara huvudet är original, men likt Voss huvud blivit ommålat.

pablo92a@hotmail.com
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2009, 21:08

Re: Vart köps 1/6 figurer lämpligast?

Inlägg av pablo92a@hotmail.com » 8 maj 2009, 15:27

Ok, tack så mycket för all information :)
Det var kul att se din Hans också, även den riktigt snygg!
Jo, det är ju 2vk som är mest intressant, och då nästan enbart Tyska figurer...

Vilka nätbutiker rekommenderar du då?
Har ju Visakort, antar att det måste funka i de flesta?

Har du nån sida man kan besöka o kika på fler av dina figurer? :D

//Patrik

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vart köps 1/6 figurer lämpligast?

Inlägg av B Hellqvist » 9 maj 2009, 22:37

[quote="pablo92a@hotmail.com"Ok, tack så mycket för all information :)
Det var kul att se din Hans också, även den riktigt snygg!
Jo, det är ju 2vk som är mest intressant, och då nästan enbart Tyska figurer...[/quote]

Större delen av min samling består av tyskar, med amerikaner som hygglig tvåa. Som någon sade: "Om andra världskriget hade varit en skönhetstävling hade tyskarna vunnit".
pablo92a@hotmail.com skrev:Vilka nätbutiker rekommenderar du då?
Har ju Visakort, antar att det måste funka i de flesta?
Jag brukar handla lösa delar från Toy Soldier Brigade och Monkey Depot, och boxade figurer från Peapie and Peck. P&P har ett antal tyska figurer som kanske kan vara intressanta. Kolla och se om det är någon/några du gillar, så ska jag försöka ge omdömen om dem huruvida de är något att satsa på eller inte. Om du är intresserad, så kan vi göra en sambeställning, men då kan det ta någon månad eller så innan leveransen sker, då jag ska ha med en figur som inte släppts än.
pablo92a@hotmail.com skrev:Har du nån sida man kan besöka o kika på fler av dina figurer? :D
Tyvärr inte. Jag har några postade här som du hittar i "galleritrådarna" postade i början av Modellbygge-forumet.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vart köps 1/6 figurer lämpligast?

Inlägg av snorre70 » 17 maj 2009, 15:57

pablo92a@hotmail.com skrev:
Har du nån sida man kan besöka o kika på fler av dina figurer? :D

//Patrik
Hallå Patrik

Om du är sugen på 1/6 så kan jag ge dig ett råd att bli medlem på Nordland, Svenska forumet för 1/6.
Där finns massor med bilder m.m. och
där kan du få råd och hjälp i från massa samlare.

MVH Thomas(Snorre70)

pablo92a@hotmail.com
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 maj 2009, 21:08

Re: Vart köps 1/6 figurer lämpligast?

Inlägg av pablo92a@hotmail.com » 17 maj 2009, 18:18

ok! tack så mycket för alla svart, ska kika in på det forumet... 8-)

Skriv svar