Beställningsarbete på figurer

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Beställningsarbete på figurer

Inlägg av Daniel L » 31 oktober 2008, 15:48

Nedan ett foto på fem metallfigurer i skala 1/72 som jag jag har designat, Tony Boustead har skulpterat och Stuart på C-P Models har målat. Just dessa är ur hans samling då jag ej ännu har målat mina egna. Andra, fjärde och femte figuren föreställer besättning till pansarvärnskanon, tung kulspruta eller dylikt. Jag gjorde min beställning då marknaden inte erbjöd några figurer av det slaget, framförallt pjäsbesättningen.

Bild

Någon som gjort några liknande beställningar?

/Daniel

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Beställningsarbete på figurer

Inlägg av Wooster » 31 oktober 2008, 18:12

Av ren nyfikenheten, hur går designprocessen till? Hur skall ett sådant beställningsunderlag vara utformat?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Beställningsarbete på figurer

Inlägg av Daniel L » 31 oktober 2008, 19:20

I mitt fall så skickade jag in en text där jag beskrev poserna med hjälp av bilder och sketcher. I texten förklarade jag vilken typ av vapen och utrustning de skulle bära osv. Pjäsbesättningen tog mycket inspiration från 1/35-figurer från Dragon medan de andra mer är "frihand" så att säga. Jag var rätt så noggrann i mina beskrivningar men jag tror inte alla är lika petiga som jag var. Varje figur är gjuten i sin helhet utom kulspruteskytten som har en separat vänsterarm.

/Daniel

hrnick
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 januari 2007, 19:25
Ort: Linköping

Re: Beställningsarbete på figurer

Inlägg av hrnick » 22 november 2008, 13:34

Det låter helt klart intressant det där. Tyvärr verkar det som att det bara gäller figurer i skala 1:72. Själv skulle jag vilja ha svenska soldater i skala 1:35, men det kanske bara är att drömma om... :)

http://www.cpmodels.co.uk/main/frames.html

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Beställningsarbete på figurer

Inlägg av Daniel L » 22 november 2008, 13:58

Den nuvarande "group builden" har temat Afghanistan så om du ändå har lite intresse av 1/72 så har du ett bra tillfälle att skaffa svenska soldater nu.

/Daniel

Skriv svar