Peter Englunds fynd

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Peter Englunds fynd

Inlägg av Hexmaster » 17 augusti 2008, 16:06

Kuriosa:
Tidigare har jag röjt i en vildvuxen häck, och i morse hade regnet fortsatt mitt avtäckande arbete: en plastsoldat hade sköljts fri från jordens omfamning.
http://peterenglund.wordpress.com/2008/ ... at-i-falt/

Blev lite nyfiken på hackan. Leksakssoldater brukar ju inte vara i färd med fältarbeten (åtminstone de jag är bekant med). Bortsett från att han håller den avigt, det är ingen mäster-skulptör som vart framme.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Peter Englunds fynd

Inlägg av tryggve » 17 augusti 2008, 16:11

Hexmaster skrev:Kuriosa:

Blev lite nyfiken på hackan. Leksakssoldater brukar ju inte vara i färd med fältarbeten (åtminstone de jag är bekant med). Bortsett från att han håller den avigt, det är ingen mäster-skulptör som vart framme.
Med risk för att vara nördig i kubik nu.... :-)
Hade också massor med plastsoldater i späd ålder (faktum är att de nog ligger nedpackade någonstans hos föräldrarna fortfarande). Det var inte så väldigt ovanligt att en del av figurerna hade verktyg av olika slag. Fanns te x hackhållande figurer bland de ´m som beskrevs som "tyska bergstrupper"...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Peter Englunds fynd

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 augusti 2008, 17:11

En gång när jag, syrran och föräldrarna hade lite picknik vid Varpsund(Bålstatrakten i Uppland), där det brukar vara "nöjesuppsättningar" ibland och där hittade jag dylika plastsoldater. Uppenbarligen hade någon eller några personer lekt krig på platsen.

Tänkte på det när jag såg trådens innehåll och bilden i Peter Englunds blogg.

Stefan

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Peter Englunds fynd

Inlägg av Cyber Joker » 18 augusti 2008, 18:46

När jag läste om Peter Englunds fynd och hans filosoferande över plastens oförgänglighet, är jag inte så säker. Jag hittade för så där tio år sedan ett orört paket med Airfix 1:72 skala romare på en loppmarknad. Givetvis köpte jag paketet och öppnade det när jag kom hem för att studera figurerna, döm om min häpnad när den gråa plasten i det närmaste smulades sönder. Mjukplastfigurerna hade hårdnat och var som om de vore gjorda i mjuk lera. Detta gav mig en tankeställare om plastens hållbarhet. 8O

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Peter Englunds fynd

Inlägg av Wooster » 18 augusti 2008, 21:22

Med risk för att falla ut helt i det blå..

Jo - det fanns ganska gott om soldater som inte höll gevär/k-pist/kulsprutegevär/kulspruta mot axeln/höften/skuldran, även om de skjutande givetvis var i majoritet. Dels fanns det nog i nästan varje "paket" med 1/72-soldater minst en eller två soldater som inte sköt utan stod vakt eller bar runt på någonting alternativt pratade hukande i radio eller spejade med kikare (den sistnämnde nästan alltid officer). (Motsvarande gällde nog andra skalor också, men dessa intresserade jag mig aldrig särskilt för i ungdomens dagar.)

Men det fanns ju också paket med till exempel bara ingenjörstrupper - nästan bara soldater som bar minor och buntladdningar, drog ledningar eller grävde och hackade. Siktade en ingenjörsoldat med ett vapen så kunde man ge sig på att det var ett prickskyttegevär eller någon form av granatgevär av mindre känd sort. Kommandosoldater brukade också ha avvikande soldater - som paddlade kanot eller gummibåt och bar på stormstegar och kastade rep.

Dessutom fanns ju helt "obeväpnad" markpersonal för flygvapnet. När plastsoldater ur "Wermacht" eller "8th army Infantery" sköt k-pist så bar plastsoldaterna i flygvapnet på bomber, ksp-ammunition och stora skiftnycklar.

Anledningen att jag kommer ihåg detta var att jag snabbt tröttnade på att ställa upp soldaterna i stridsformation och ville hellre bygga "läger" bakom fronten eller göra befästningsarbeten... Tyvärr har nästan alla mina plastsoldater försvunnit spårlöst, förmodligen i en vindsröjning :(

Men tryggve har nog rätt i att soldaten i Englunds trädgård tjänstgjorde i bergstrupperna..

Användarvisningsbild
Ghazza
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 september 2007, 15:07
Ort: Skåne

Re: Peter Englunds fynd

Inlägg av Ghazza » 28 augusti 2008, 15:37

Min första post här... :D

Tog mig friheten att klistra in ett inlägg från ett annat forum (samlastarwars.nu) jag är medlem på.
Samlar inte aktivt på plastsoldater men köper gärna på mig en ask eller två när man hittar dom billigt.
Har än så länge mest köpt de figurer jag lekte med som barn (nostalgi är ju viktigt, hehe) men givetvis vill jag ha en komplett samling i framtiden. 8-)



Plastsoldater i alla storlekar både stora (1:32) och små (1:72)…

Bild


När jag var liten var det få saker jag lekte mer med än mina plastsoldater.
Började någon gång i fyraårs åldern och slutade nog inte förrän jag var en 13-14 år.
I början på 70-talet hade vi en granne som var äldre än mig och som bara lekte en enda sak; Krig!
Mina föräldrar gillade inte riktigt dom där lekarna (det var verkligen 70-tal) men jag och mina kompisar var ofta inne hos grannen och lekte med alla hans plastsoldater och modellflygplan.
I huset bodde även en pappa som byggde små landskap på fyrkantiga plattor som var asfräcka att leka med!

Åren gick och mina burkar med små färgglada soldater fylldes på.
Märket som verkligen gällde var ju så klart Airfix men även dom dyrare som stod på gröna metallplattor var coola! (Stuka Fuss som man kunde skjuta tändstickor med…)
Tyvärr började Svenska leksaksbutiker ta bort alla krigsleksaker från hyllorna och dom blev till slut riktigt svåra att få tag på.
Man fick hålla till godo med sämre kopior köpta i lågprisbutker (Tottes i Hurva) eller hoppas på att hitta dom utomlands när man skulle på semester.

Av alla mina soldater finns det idag inte många kvar.
Ska väl erkänna att många av figurerna gick åt till diverse experiment med eld och smällare (ryssar var perfekta till dom större gubbsen).
Några försvann för evigt i Morsans dammsugare medan andra blev offer för sandlådedöden.

En sak är säker; Kul hade man!

Bild
En ovanlig bild.
Brittiska Fallskärmssoldater marscherar fram genom ett snöigt Skåne någon gång under vintern 1979.
Som tur var hade jag min Kodak Instamatic med engångs kubblixt med mig för att föreviga ögonblicket.



Plastic soldier
Airfix
Plasticrush
Michigan Toy Soldier

Mvh/Ghazza

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Peter Englunds fynd

Inlägg av Cyber Joker » 29 augusti 2008, 00:02

Får väl visa upp några av mina rariteter då. Detta är Airfix första typ av förpackning på dessa figurer. De är nog från början av 1960-talet. Alla figurer sitter kvar på sina "träd" och kartongerna är i mycket fint skick. Loppisfynd! :lol:
Bilagor
Airfix HO.jpg
Airfix HO.jpg (63.36 KiB) Visad 1769 gånger

Användarvisningsbild
Ghazza
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 september 2007, 15:07
Ort: Skåne

Re: Peter Englunds fynd

Inlägg av Ghazza » 29 augusti 2008, 08:45

Tjusigt Cyber Joker! :D
Ser ju ut att vara i superskick!

Själv försöker jag begränsa mitt samlande till tidigt 70-tal.
Dock så har en och annan tidigare låda råkat smyga sig in i samlingen...



Gillar verkligen Peter Englunds bild på den stackars plastsoldaten.
Åkte direkt in i mitt privata "bildarkiv".


/Ghazza

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Re: Peter Englunds fynd

Inlägg av Private Snafu » 5 september 2008, 13:50

Dränkte en plastsoldat i en gammal brunn på gården en gång. Varit där o fiskat men han verkar vara förlorad för alltid. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Peter Englunds fynd

Inlägg av sonderling » 15 september 2008, 15:12

Hexmaster skrev:Kuriosa:
Tidigare har jag röjt i en vildvuxen häck, och i morse hade regnet fortsatt mitt avtäckande arbete: en plastsoldat hade sköljts fri från jordens omfamning.
http://peterenglund.wordpress.com/2008/ ... at-i-falt/

Blev lite nyfiken på hackan. Leksakssoldater brukar ju inte vara i färd med fältarbeten (åtminstone de jag är bekant med). Bortsett från att han håller den avigt, det är ingen mäster-skulptör som vart framme.
Ser ut som en figur från Revell.de tyska ingenjörssoldater http://www.plasticsoldierreview.com/Rev ... code=02508

Hälsningar Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Peter Englunds fynd

Inlägg av Hexmaster » 15 september 2008, 16:16

Mycket tjusigt. :) Skrev kommentar.

Skriv svar