Dioraman på e-bay

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Dioraman på e-bay

Inlägg av NIL » 15 juli 2008, 15:47

Vänner!
Min gamle hjälte Francois Verlinden har fått saker ur sin egenhändiga produktion utlagda på e-bay, dock är det glest mellan buden...förefaller inte finnas någon marknad för dylika prylar.

Francois Verlinden är väl på något sätt mr Diorama (iallafall i 1/35) och nog fanken är det en konstnär av rang. Jag kan ibland haka upp mig på detaljer som att alla figurerna sitter och lökar utan att någon förefaller vara avdelad som post , eller att ett fordon i lerig miljö ser ut att komma direkt från spolplattan. Det är väl meningen att man skall använda fantasin 'to fill in the gaps' men min fantasi räcker inte riktigt till :?

Vi kan väl bara konstatera att han är konstnär men hur är precisionen på prylarna rent miltärhistoriskt? Jag tänker väl närmast på rätt utrustning i rätt miljö...osv..

Comments?

http://cgi.ebay.com/Built-1:35-Marder-I ... 9110r31612
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av Hans » 15 juli 2008, 16:34

Jag tycker nog spontant att har fått till det bra. I min smak kanske lite för plottrigt ibland - man kan ju undra varför det ligger två stridvagnsminor brevid en Nebelwerfer t.ex.

Men hujeda mig vilka priser.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av ola » 15 juli 2008, 19:28

va inne och tittade på dessa dioramor....(dock fina)

ööööööhhh.....8000 amerikanska dollar för en diorama....
antingen är man mindre begåvad eller REJÄLT rik om man hystar iväg dessa cash...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av MD650 » 15 juli 2008, 19:54

Hans skrev:- man kan ju undra varför det ligger två stridvagnsminor brevid en Nebelwerfer t.ex.



Hans
Tilltänkt överrullningsskydd?
:)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av NIL » 15 juli 2008, 20:17

ola skrev:va inne och tittade på dessa dioramor....(dock fina)

ööööööhhh.....8000 amerikanska dollar för en diorama....
antingen är man mindre begåvad eller REJÄLT rik om man hystar iväg dessa cash...

Eller sugen på skiljsmässa :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av NIL » 15 juli 2008, 20:30

Samförvaring av matvaror och drivmedel tycker jag är olämpligt, och huvudbonader...vadan denna fetischism?
Det första som åker av vid rast-vila (om temperaturen tillåter) är väl mössan?

Disclaimer:
Min beundran för FV står orubbad, jag gillar fortfarande att titta på hans verk...det är väl snarare ett kvalitetsmärke att man börjar leta fel (det stör ordningssinnet när någonting förefaller vara perfekt).
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
pepppe75
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 juni 2005, 22:00
Ort: östergötland

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av pepppe75 » 16 juli 2008, 02:18

tja!!!

tycker så klart verlinden är en riktig artist!!!!!

men det här är ju oxå riktigt dunderbra! o kanske lite lurigare o jobba me ,större skala o sammtidigt få det se ut på riktigt eller :wink:
Bilagor
41056235-M.jpg
41056235-M.jpg (53.49 KiB) Visad 753 gånger
79001369-M.jpg
79001369-M.jpg (69.61 KiB) Visad 754 gånger
67333464-M.jpg
67333464-M.jpg (88.46 KiB) Visad 753 gånger

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av Kent W » 16 juli 2008, 15:10

Visst är Verlinden en artist men priserna får en att dra på smilbanden.
Penningplacering eller vad? nä jag är skeptisk...

Engelmännen i Von Abt - där har vi ett gäng som likt sandkonstnärer på stranden i Cannes bygger för stunden och får svårt att sälja sina dioramor på EBay :D
Ja, de är duktiga och roligt verkar de ha men tyvärr är dom på tok för tighta med Dragon och fnyser åt andra märken.
De har dock tagit 1:6 till nya höjder och de skall de ha all credit för!

En sak som stör mig är att alla gubbar i 1:6 är lika höga.
Hur svårt kan det vara för fabrikanterna att ta fram en 3-4 olika höjder. Bara att se sig omkring och inse att vi är olika långa här ute i den riktiga världen - ett tips.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av snorre70 » 16 juli 2008, 15:59

Kent W skrev: En sak som stör mig är att alla gubbar i 1:6 är lika höga.
Hur svårt kan det vara för fabrikanterna att ta fram en 3-4 olika höjder. Bara att se sig omkring och inse att vi är olika långa här ute i den riktiga världen - ett tips.
Nej alla figurerna är inte lika höga finns minst 3 olika höjder på dessa figurer.
Men halt klart skulle va lite roligare om dom va lite olika hela tiden typ 10 olika.
Men så är det ganska lätt att göra dom kortare och längre själv.
Har gjort några kortare och längre figurer själv.
Bild

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av Kent W » 16 juli 2008, 18:24

Jaha, finns det olika höjder på kropparna - det visste jag inte.
Är det mellan de olika tillverkarna eller har samma tillverkare flera höjder (nu tänker jag inte barn-vuxna)?

Erkänn att det ser helt sjukt ut med samma höjd på alla gubbar.
Det förtar verklighetsintrycket :cry:
Bilagor
22_the_inspection.jpg
22_the_inspection.jpg (45.83 KiB) Visad 710 gånger

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av snorre70 » 16 juli 2008, 18:56

Kent W skrev:Jaha, finns det olika höjder på kropparna - det visste jag inte.
Är det mellan de olika tillverkarna eller har samma tillverkare flera höjder (nu tänker jag inte barn-vuxna)?

Erkänn att det ser helt sjukt ut med samma höjd på alla gubbar.
Det förtar verklighetsintrycket :cry:
Jo det finns olika höjder av samma tillverkare, men ej i över flöd om man säger så, men så skiljer det sig lite mellan andra tillverkare oxå, så lite svaj i ledan kan man få om man vill.
Ja så fina rader ser man bara på bilder i skala 1/6 tror ja.. :lol:

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av Daniel L » 25 juli 2008, 13:56

Verlinden har blivit rätt så kritiserad för felaktigheter i diverse set. Precisionen är alltså inte tipp-topp. På Missing Links så verkar han inte särskilt omtyckt. Särskilt pågrund av ett evigt återanvändande av ansikten och så vidare i sina set.

Daniel

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Dioraman på e-bay

Inlägg av snorre70 » 26 juli 2008, 08:08

D. Löwenhamn skrev:Verlinden har blivit rätt så kritiserad för felaktigheter i diverse set. Precisionen är alltså inte tipp-topp. På Missing Links så verkar han inte särskilt omtyckt. Särskilt pågrund av ett evigt återanvändande av ansikten och så vidare i sina set.

Daniel
JA det kan så vara att han inte är om tyckt, Men fan så snygga figurer han gör i alla fall.
Och det där med åter kommande.
Tycker nog att alla som som målar sina ansikten, har en tedens att måla allt för lika hela tiden, lite synd.
Kanske är så att dom gör det på ett vis, o sedan är det omöjligt att göra på ett annat sätt?
Man kanske bara ska typ göra max 5 HS, och man kanske bara ska måla 5 HS, sedan kan man inte göra fler på ett par år, då kanske man utvecklas lite i alla fall.
Jag tycker att det är ganska lätt att se om det är samma person som målat ett HS eller inte, lite trist när det är så.
Och så tycker jag att HS är ganska så OK redan från star i dag. Ibland förstör man dom mer med paint.
Många av HS som målas ser ju också ut som 100% dockor när dom är klara, Kan ju inte vad det som va tanken med Paintingen av HS. :D

Skriv svar