Tamiya 1/16

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Tamiya 1/16

Inlägg av NIL » 9 juli 2008, 10:50

Jag är efter 23 år på god väg att få ett återfall av modellbyggande...(tack-så-mycket-jävla-skalman :) )

Det som ligger mig närmast är någon av Tamiyas R/C stridsvagnar i 1/16, har någon en uppfattning om kvalitén på dom leksakerna...jag vill kunna kraftsamla till det estetiska och inte spilla för mycket krut på passform och teknik.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Tamiya 1/16

Inlägg av Jojjan67 » 9 juli 2008, 11:22

Bäst och dyrast i 1/16 mig veterligen. T.ex. kostar Tamiyas Kungstiger typ drygt 4500 spänn + radio m.m. Matorro har en färdigbyggd och målad (förtar lite av nöjet :wink: ) för 1500 spänn inkl radio men plus frakt.

Här är två länkar till tyska leverantörer

http://www.axels-modellbau-shop.de/kata ... r:::1.html

http://www.torro-shop.de/index.php/language/en

och en engelsk

http://www.mark-1-tank.co.uk/

/Johan

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tamiya 1/16

Inlägg av NIL » 9 juli 2008, 12:06

Hej, kul att det var just du som svarade...det var din Tiger Aces som fick min hjärna att ropa "Vill oxå!"
Jag är dock inte riktigt mogen för dylika saker, jag får börja med blygsammare projekt.

Matorro Tigern är väldigt intressant, inte minst ur ekonomiskt hänseende. Att vagnen redan är byggd och målad behöver inte vara en nackdel av bibliska proportioner...det återstår fortfarande mycket pyssel med att försätta den ur "paradskick".

Tack för bra tips
/NIL
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Tamiya 1/16

Inlägg av Battler » 9 juli 2008, 12:47

__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Tamiya 1/16

Inlägg av Jojjan67 » 9 juli 2008, 22:20

NIL skrev:Hej, kul att det var just du som svarade...det var din Tiger Aces som fick min hjärna att ropa "Vill oxå!"
Jag är dock inte riktigt mogen för dylika saker, jag får börja med blygsammare projekt.

Matorro Tigern är väldigt intressant, inte minst ur ekonomiskt hänseende. Att vagnen redan är byggd och målad behöver inte vara en nackdel av bibliska proportioner...det återstår fortfarande mycket pyssel med att försätta den ur "paradskick".

Tack för bra tips
/NIL
Kul att man inspirerat någon. Är själv bra sugen på Matorros Tiger II (har en Matorro 1/16 Tiger I och en WSN 1/16 T34) nu när man inte har råd med (dvs. inte får köpa) en Tiger II i 1:6 :lol: .

Lycka till med vad än det blir :D .

/Johan

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tamiya 1/16

Inlägg av NIL » 9 juli 2008, 22:36

Jojjan67 skrev:
NIL skrev:Hej, kul att det var just du som svarade...det var din Tiger Aces som fick min hjärna att ropa "Vill oxå!"
Jag är dock inte riktigt mogen för dylika saker, jag får börja med blygsammare projekt.

Matorro Tigern är väldigt intressant, inte minst ur ekonomiskt hänseende. Att vagnen redan är byggd och målad behöver inte vara en nackdel av bibliska proportioner...det återstår fortfarande mycket pyssel med att försätta den ur "paradskick".

Tack för bra tips
/NIL
Kul att man inspirerat någon. Är själv bra sugen på Matorros Tiger II (har en Matorro 1/16 Tiger I och en WSN 1/16 T34) nu när man inte har råd med (dvs. inte får köpa) en Tiger II i 1:6 :lol: .

Lycka till med vad än det blir :D .

/Johan
"Kul att man inspirerat någon"
Ja ja, gotta dig lagomt...undrar hur nånga skiljsmässor som ditt förledande inspirerande har orsakat :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Tamiya 1/16

Inlägg av Cyber Joker » 10 juli 2008, 18:00

Är Matorro bättre än Heng Long? Har en Heng Long Tiger I och en Panther och tycker efter att ha plockat isär dem att det är billigt skräp. :cry: Det värsta är att Pantherns hjul är samma som på Tigern. Mycket billigt att använda samma chassi till båda. Max 300 kr är de värda!

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tamiya 1/16

Inlägg av NIL » 19 september 2008, 15:34

Cyber Joker skrev:Är Matorro bättre än Heng Long? Har en Heng Long Tiger I och en Panther och tycker efter att ha plockat isär dem att det är billigt skräp. :cry: Det värsta är att Pantherns hjul är samma som på Tigern. Mycket billigt att använda samma chassi till båda. Max 300 kr är de värda!
Någon som har något tyckande i Cyber Joker's inlägg?
Jag är nu själv snubblande nära att beställa en Matorro, hur står dom sig i kvalité jämte Tamiya...finns det några påtaliga brister?
Äh, det löser sig.

ManMachine
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 september 2008, 01:07

Re: Tamiya 1/16

Inlägg av ManMachine » 8 januari 2009, 15:41

Kanske betraktas som dödspost, men jag postar i alla fall 8-)

Min erfarenhet är att Heng Long är bättre än Matorro, i alla fall när det gäller elektroniken. Annars är det ganska samma lika när det gäller själva mekaniken. I orginalutförande är dom väl sådär, finns oftast inga möjligheter till att justera bandspänningen till exempel. Lite osäker på Matorros Kungstiger dock. Detaljer och skalaenlighet är oftast inte så bra, men det är inget som stör om man inte är petig.

Att gämföra Heng Long och Matorro med Tamiya är orättvist. Man får vad man betalar för. Är man inte nöjd med HL och Matorro så finns det obegränsade mängder med uppgraderingsmöjligheter, både kosmetiskt och funktion, det är plånboken som sätter stopp :D
Tamiya är inte bäst, absolut inte. I många fall krävs det att man byter ut vissa delar för att det skall fungera bra. Ta min Kungstiger till exempel, bandspänningsanordningen suger i orginalutförande. Jag beställde en uppgraderad och voila, nu presterar den som en gud.

Ni som är intresserade av radiostyrda stridsvagnar och liknande, kom och titta in forumet på http://www.minipansar.se
Det finns många vagnar på forumet, allt från 1/16 till 1/6 :wink:

Mvh
Gabriel
Senast redigerad av 1 ManMachine, redigerad totalt 8 gånger.
Radiostyrda stridsvagnar: http://minipansar.ecommunity.se

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Tamiya 1/16

Inlägg av NIL » 8 januari 2009, 15:44

Bra länk!

Tack
Äh, det löser sig.

Skriv svar