Min första figur

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Min första figur

Inlägg av Jojjan67 » 3 maj 2008, 11:12

Mitt nyuppväckta intresse för 1:6 figurer beror nog på denna Actionman-figur (med eagle-eyes) som jag fick av min mamma efter en resa till London 1978. Var således 11 år och helt facinerad... Tyvärr har man inte kvar kartongen eller hans skärp, däremot cammokritan. På modellers loft kan nytt skärp införskaffas (projekt...) däremot var kartongen slutsåld.

Bild

Bild

Bild

/Johan

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Min första figur

Inlägg av snorre70 » 3 maj 2008, 11:57

phu tur att det har gått fram lite hihihi
Men det måste vara roligt att ha den kvar,

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Min första figur

Inlägg av Cyber Joker » 4 maj 2008, 11:23

Jojjan67 skrev:Mitt nyuppväckta intresse för 1:6 figurer beror nog på denna Actionman-figur (med eagle-eyes) som jag fick av min mamma efter en resa till London 1978. Var således 11 år och helt facinerad... Tyvärr har man inte kvar kartongen eller hans skärp, däremot cammokritan. På modellers loft kan nytt skärp införskaffas (projekt...) däremot var kartongen slutsåld.

/Johan
Mitt intresse började också med GI-Joe och Action Man. Min samling innehåller över 30 GI-Joe och 40 Action Man. Jag har 7st GI-Joe i sina orginal kartonger med alla papper till. 6st Made in USA och 1st Made in Canada. Jag har massor av orginalprylar till så hör av dig om det är något du behöver.

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Min första figur

Inlägg av Jojjan67 » 4 maj 2008, 11:45

Tack för erbjudandet Cyber.

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Min första figur

Inlägg av Jojjan67 » 4 maj 2008, 11:54

Du Cyber som har så många Action Man, gick de att köpa i Sverige? Är född och uppvuxen i Karlstad och där gick det inte att få tag på några! Det blev mest Big Jim o.dyl.

Fick även ett par figurer av min pappa efter en utlandsresa han gjorde. Dessa var ca. 2/3 i storlek av Action Man, hade "glas"ögon, inga fötter utan skorna sattes direkt på benen m.m. Det var två stycken i paketet med mycket utrustning (moderna militärer). Ganska bra kvalitet på grejerna vad jag kommer ihåg. Har aldrig sett något liknande senare!!?? Har tyvärr inte kvar någon... Någon som har en gissning!

/Johan

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Min första figur

Inlägg av Cyber Joker » 4 maj 2008, 21:54

Jojjan67 skrev:Du Cyber som har så många Action Man, gick de att köpa i Sverige? Är född och uppvuxen i Karlstad och där gick det inte att få tag på några! Det blev mest Big Jim o.dyl.

Fick även ett par figurer av min pappa efter en utlandsresa han gjorde. Dessa var ca. 2/3 i storlek av Action Man, hade "glas"ögon, inga fötter utan skorna sattes direkt på benen m.m. Det var två stycken i paketet med mycket utrustning (moderna militärer). Ganska bra kvalitet på grejerna vad jag kommer ihåg. Har aldrig sett något liknande senare!!?? Har tyvärr inte kvar någon... Någon som har en gissning!

/Johan
Jo då de fanns att köpa i Sverige. GI-Joe fanns i slutet av 1960-talet i Fritidsbutiken i både Stockholm och Malmö. Jag har en gammal prislista från just Fritidsbutiken och vill minnas att en GI-Joe docka kostade 12 kronor på den tiden. Action Man fanns fram till slutet av 1970-talet i Köpenhamn där köpte jag den engelske officern. Den samling jag har har jag köpt på loppis och på samlarmässor samt av en privatperson i just Köpenhamn som hade en hel industrisoptunna fullproppad. Rena julaftonen för mig och min polare, vi köpte nästan alla mannen och hans fru hade.
De andra figurerna du nämner kan möjligtvis vara Tommy Gunn, de är mindre än Action Man och har aldrig sålts i Sverige. Bifogar en bild som jag snott på Modellerslofts hemsida.
Bilagor
Tommy Gunn copy.jpg
Tommy Gunn copy.jpg (84.95 KiB) Visad 521 gånger

Användarvisningsbild
glimturen
Medlem
Inlägg: 430
Blev medlem: 29 december 2006, 02:54
Ort: Göteborg

Re: Min första figur

Inlägg av glimturen » 4 maj 2008, 22:26

Min samling började också med Action man då jag fick min första 1972.
Jag bodde då utomlands.
De gick att få tag i i Sverige, men var inte vanliga.
Senare under 70-talet så förbjöds ju "krigsleksaker" och de försvann ur sortimentet.
Jag köpte senare direkt från England tills intresset svalande.

För några år sedan surfade jag av en händelse in på en samlarsite...
Dammade av mina tio Action man från vinden och köpte på mig mer.
Hittade då även Dragons figurer och sen var det kört.
Har nu c:a 70st Action man och några GI joe, samt lådor dignande av olika tillbehör, fordon, mm.
Det totala figurantalet överskrider numera 400....

Hälsningar
Glimturen

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Re: Min första figur

Inlägg av Jojjan67 » 5 maj 2008, 18:54

Cyber Joker skrev:
Jojjan67 skrev:Du Cyber som har så många Action Man, gick de att köpa i Sverige? Är född och uppvuxen i Karlstad och där gick det inte att få tag på några! Det blev mest Big Jim o.dyl.

Fick även ett par figurer av min pappa efter en utlandsresa han gjorde. Dessa var ca. 2/3 i storlek av Action Man, hade "glas"ögon, inga fötter utan skorna sattes direkt på benen m.m. Det var två stycken i paketet med mycket utrustning (moderna militärer). Ganska bra kvalitet på grejerna vad jag kommer ihåg. Har aldrig sett något liknande senare!!?? Har tyvärr inte kvar någon... Någon som har en gissning!

/Johan
Jo då de fanns att köpa i Sverige. GI-Joe fanns i slutet av 1960-talet i Fritidsbutiken i både Stockholm och Malmö. Jag har en gammal prislista från just Fritidsbutiken och vill minnas att en GI-Joe docka kostade 12 kronor på den tiden. Action Man fanns fram till slutet av 1970-talet i Köpenhamn där köpte jag den engelske officern. Den samling jag har har jag köpt på loppis och på samlarmässor samt av en privatperson i just Köpenhamn som hade en hel industrisoptunna fullproppad. Rena julaftonen för mig och min polare, vi köpte nästan alla mannen och hans fru hade.
De andra figurerna du nämner kan möjligtvis vara Tommy Gunn, de är mindre än Action Man och har aldrig sålts i Sverige. Bifogar en bild som jag snott på Modellerslofts hemsida.
Har nu tittat närmare på Tommy Gunn figurerna och kan konstatera att det de mystiska små rackarna inte var några sådana.

Fantastiska samlingar ni har Cyber och Glimturen

/Johan

Skriv svar