B Hellqvists figurer och projekt

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av B Hellqvist » 30 mars 2009, 23:30

Feldwebel Hans Leiter på väg mot Moskva, sommaren 1941.

Bild

Här är min hyllning till Dragons första figur i skala 1/6, då det är tio år sedan Dragon gav sig in i hobbyn. Jag bestämde mig för att göra en svårt uppimpad version av gamla original-Hans, och hade Ron Volstads illustration som förebild. Med aceton som ansiktsvatten försvann den rätt tjocka originalfärgen, och ett hyfsat detaljerat huvud kom fram. Figurkroppen är en standard DML-kropp, men där jag täckt handlederna med Magic Sculpt och målat underarmar och händer.

Bild Bild

Bild
Hans var revolutionerande 1999, men är numera hopplöst föråldrad.

Bild
Samma headsculpt!

Jag använde mig av en Toys City M36-uniform, då den såg bäst ut med ärmarna uppvikta. En figur kläddes med den, uniformen blöttes ned, och figuren poseradees så att veck uppstod där jag ville ha dem. Knapparna var ett litet helvete att få bort, men när det väl var klart, sydde jag dit Battlegear Toys-knappar istället. CVI-insignier applicerades. Fältutrustningen fick min vanliga behandling, med nya reemmar, patinering, detaljering, etc.

Bild Bild

Jag är nöjd med resultatet, och även om jag kom in i hobbyn fem år efter att Hans gjorde entré, så kände jag att jag fick kontakt med figuren, så att säga. Det återstår att se om DML kommer med en officiell 10-årsjubileumsfigur, men för mig så är det här min ultimata Hans.


Bild
Hans, allt annat än direkt ur lådan.

Headsculpt: Original-Hans, ommålad
Figurkropp: DML
Uniform: Toys City, med BGT-knappar
Stövlar: DiD
Hjälm: DML, custom-rem
Bälte: DML
Stridssele: Battlegear Toys
Brödväska: Toys City, modifierad
Snuskburk: Toys City, custom-rem
Fältflaska: Toys City, custom-rem
Spade: DML
Gasmaskfodral: DML
Gasskyddsduksfodral: DML (?)
Kikare: DML, modifierad
MP40: DML
Magasinsväskor: NLM
Bajonett: DML
Axelklaffar: DML, med CVI-tresse
Uniformsmärken: CVI
Klocka: BBi, custom-band
Bas: custom

Länk till extrastor bild.

Skriv svar