B Hellqvists figurer och projekt

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

B Hellqvists figurer och projekt

Inlägg av B Hellqvist » 9 oktober 2007, 02:10

Jag har en hel massa projekt som ligger på hög, och en lista som bara tycks längre...

Axel Hård af Segerstad, Finland 1944
Hans-Gösta Pehrsson, 1944

Krüger ("Järnkorset")
Sgt Stryker (John Wayne från "Sands of Iwo Jima")

SS-Zombie

Friedrich Kohler, Das Reich 1941
Ansgar Toth, ”Wiking”/”Nordland” 1943
Brandt Kammerer, skidskytt, SS-Nord, Finland 1942
Ludwig Mandel, SS-Nord, Vogeserna 1945
Ingomar Alder, SS-stridsvagnsman 1944
Milo Bosch, Landser, 1944-45
Karl Grevstad, figur med uppackad utrustning
Kenneth Laird, Jäger-prickskytt
Timo Ducca, WH-tonårssoldat 1945
Norman White, 29.SS-Waffen-Grenadier-Division
Christoph Arndt, 18.SS-Polizei-GbJ-Regt, 1943

US:

Sovjet:
Anna, kvinnlig sjukvårdare

Övrigt:
Wes Worthy, fransk motståndsman
Ernst Jünger eller Carl Belfrage, 1VK löjtnant

Jag hoppas kunna reducera listan och posta resultaten här i hyfsat gott tempo.
Kursiva namn visar figurer som är klara. Namn i fetstil visar nytillkomna projekt.
Senast redigerad av 4 B Hellqvist, redigerad totalt 10 gång.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 oktober 2007, 02:27

Bild

Först ut bland avklarade projekt är BBi:s "Dieter Voss", en figur som ursprungligen släpptes 2002 med allt vad det innebar. Den var en av mina första figurer, men jag gjorde mig av med den. Så fick jag idén att uppgradera honom med nyare utrustning, och lyckades få tag på ett huvud på eBay...

Bild

Inspirationen till BBi:s figur kom från “Waffen-SS Uniforms in Colour Photographs” (Europa Militaria #6).

Bild

I grunden en schysst figur, men med alldeles för mycket plast och med en originaluniform i en blågrön nyans (mer tydlig i verkligheten än i fotot ovan).

Bild

Huvudet fick bada i aceton och målades om med akrylfärger från Vallejo.

Bild

Bild

Jag detaljerade gasmaskbehållaren med bl.a. ett mer realistiskt spänne. Fältflaskan, snuskburken och gasskyddsduksfodralet fick handgjorda remmar.

Bild

Jag gav figuren märken för en SS-Sturmmann i 11. SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Division “Nordland”, i stället för den ursprungliga LAH, och la till ett par medaljer för att antyda stridserfarenhet.

Bild

G2-kroppen tillåter de flesta poser, och jag föredrar den framför den überkralliga G3.5-kroppen.

Bild

Figur: BBi ”Dieter Voss”
Uniform: DML ”Anders Nygaard”
Hjälm, hjälmduk: DML
Kängor, damasker: DiD “Tim Becker”
Skjorta, halsduk: DML
Vantar: DiD
Stridssele, bälte: DML “Lothar Kroh”
Gasmasksbehållare, gasskyddsduk: DiD
Brödväska, fältflaska: DML
Snuskburk: DiD “Julius Hanke”
A-mes: DML
Zeltbahn: BBi “Dieter Voss”
Fältspade: DML
MP44 magasinsväskor och magasin: DiD “Hans Ebner”
MP44: DML
Bajonett: DiD ”Julius Hanke”
Handgranater: DML
Kniv: BBi ”Dieter Voss”
Medaljer: DML
Uniformsmärken: CVI

Bild

Figuren i sig är väl inte så märkvärdig, men det var kul att uppgradera gamle Dieter till 2007-nivå. Den här gången behåller jag honom...

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 9 oktober 2007, 08:00

Snyggt HS, blir lika impad varje gång du gör "makeup" på ett HS !

--
Jörgen

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 9 oktober 2007, 12:54

Riktigt snygg figur, huvudet ser verkligen levande ut!

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 9 oktober 2007, 13:49

Jävligt snyggt planerat och genomfört, Björn! Ser suveränt ut!

Om jag själv bara hade tiden...och framför allt pengarna...

Har länge funderat på en prickskytt, inspirationen i såna fall vore Joseph Allerberger (har både böckerna av Albert Wacker om honom, den tyska och den engelska) hemma, men imorgon ankommer mina två truckmodeller, och de kostar ungefär 670 spänn med porto och allt och det får räcka på ett bra tag. Dessutom skulle nog inte tjejen gilla att jag beställde en "prickskyttdocka" i skalan 1:6... :) I synnerhet när hon själv är tyska och har bombarderats med "Tyskland och andra världskriget" sedan Kindergarten.

Morgan

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Inlägg av Välitalo » 9 oktober 2007, 16:03

Det där var en gedigen figur...!

Välgjord in i minsta lilla detalj......

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 oktober 2007, 18:50

Tackar! Det är kul att blåsa liv i gamla figurer. För egen del så har mitt hobbyutövande fått två viktiga genombrott i år: att jag kan tillverka egna uniformsmärken, och att jag fått kläm på att måla huvuden i 1/6. Jag målade 25 - 75 mm:s-figurer för drygt 15 år sedan, men de kräver en helt annan teknik.

Användarvisningsbild
Jojjan67
Medlem
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 maj 2007, 19:06
Ort: Mariefred

Inlägg av Jojjan67 » 9 oktober 2007, 19:18

Verkligen, himla fin figur, man blir inspirerad...

/Johan

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 9 oktober 2007, 20:24

B Hellqvist skrev:Tackar! Det är kul att blåsa liv i gamla figurer. För egen del så har mitt hobbyutövande fått två viktiga genombrott i år: att jag kan tillverka egna uniformsmärken, och att jag fått kläm på att måla huvuden i 1/6. Jag målade 25 - 75 mm:s-figurer för drygt 15 år sedan, men de kräver en helt annan teknik.
Jag kan bara säga att du ska ha med berör mer än godkännt för dina ansikts målningar, du förbättrar dom lite lagom, inte som en massa andra blaskar på för kung o fosterland, ser rent F----t ut i bland.
Men du har fan hittat exakt där man ska ligga så att det blir bättre, men ändå ser helt verkligt ut. Snyggt jobbat med ansikts målningarna, Nu när du fått smak för detta, och det ser bra ut lär det komma ut i massor kanske!! :D
Men ligg kvar där du ligger bara..............

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 9 oktober 2007, 20:57

Riktigt trevlig figur med en mycket detaljerad utrustning, grattis Björn. :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 9 oktober 2007, 22:30

Även jag som mer håller mig till skalor mellan 1/72 och 1/300 blir imponerad. Men som gammal avdankad yrkesmilitär ställer jag mig frågande till att man skulle fippla med hangranater iförd fingervantar - inget jag skulle rekommendera. (är jag något trist :wink: )

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 oktober 2007, 01:23

Hans skrev:Men som gammal avdankad yrkesmilitär ställer jag mig frågande till att man skulle fippla med hangranater iförd fingervantar - inget jag skulle rekommendera. (är jag något trist :wink: )
Det är bara att välja - fippla med granaten när man har valna händer, eller göra det när händerna är varma och gosiga... ;)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 10 oktober 2007, 11:22

B Hellqvist skrev:
Hans skrev:Men som gammal avdankad yrkesmilitär ställer jag mig frågande till att man skulle fippla med hangranater iförd fingervantar - inget jag skulle rekommendera. (är jag något trist :wink: )
Det är bara att välja - fippla med granaten när man har valna händer, eller göra det när händerna är varma och gosiga... ;)
Vore det i den stränga ryska vintern så hade nog den här infanteristen inget val... Antingen förfrysa händerna och helt tappa känseln eller ta på sig fingervantar och kunna kasta handgranaten - och överleva.

Morgan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 10 oktober 2007, 11:36

Nu skall vi inte helt och hållet kapa den här tråden för en diskussion om hur bra fingervantar och handgranater går ihop. Men jag ger mig inte :wink:

Ni ser ju att soldaten inte är ordentligt vinterutrustad och att det är barmark. M.a.o. troligtvis inte ens minusgrader. Hursomhelst även om det vore trettio grader kallt så förfryser man sig inte om man tar av vantarna i några sekunder. Vantar där man lätt glider är illa i samband med vapenhantering och helt förkastligt i samband med hanterandet av handgranater.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
glimturen
Medlem
Inlägg: 430
Blev medlem: 29 december 2006, 02:54
Ort: Göteborg

Inlägg av glimturen » 11 oktober 2007, 22:38

Tja Hans.

Delar din uppfattning om att tygfemfingervantar är inget bra att hantera handranater med.
Kan dock vara lite olika med vilken typ av handranater man hanterar och vilken typ av "handskar" det är. Halvfingervantar hade varit helt OK i min mening. Handskar inget bekymmer med denna typ av granat.

Å andra sidan minns jag en en soldat ur den Svenska försvarsmakten som jag aldrig såg bära handskar trots att det var tio till trettio minusgrader under många månader, han var också iochförsig den ende.

Det är trots handskarna en väldigt välgjord figur Björn!

Riktigt bra uppgradering av en äldre figur.

Hälsningar
Glim

Skriv svar