Flygande modellflygplan

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Flygande modellflygplan

Inlägg av Wooster » 5 maj 2007, 16:26

Vet inte om det är rätt forum egentligen, eventuellt tillhör det Loungen.

Jag var ute och körde bil idag då jag fick syn på ett modellflygplan som flög över fältet. Det där har alltid varit en dröm jag haft att köpa ett modellplan att flyga, men det har aldrig blivit av - så nu tänkte jag kanske göra slag i saken.

Någon här som har erfarenhet och tips att dela med sig av?

Det verkar finnas en hel uppsjö med olika modeller: Jag är ute efter ett flygplan som kräver minimal med montering, det behöver inte vara historiskt korrekt på något sätt, vara kul och enkelt att flyga men samtidigt gärna av lite kvalitet. Helt enkelt ett bra nybörjarplan - easy to go.

Några tips på modeller? Var skall man köpa det?

Är helikopter roligare, tråkigare?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 5 maj 2007, 17:43

Flyga RC-helikopter är, enligt samstämmig uppgifter, sketsvårt.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 5 maj 2007, 21:59

Per Andersson skrev:Flyga RC-helikopter är, enligt samstämmig uppgifter, sketsvårt.
Borde inte RC-helikopter vara lättare än RC-flygplan (glömde att RC var den korrekta termen :) )?

Är det således sketsketsvårt att flyga RC-plan? Det borde finnas lättflugna varianter tycker man?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 5 maj 2007, 23:49

Så vitt jag har förstått det så är det helikopter-flygning som är "sketsvårt", oavsett om det är i verkligheten eller RC. Du måste hela tiden balansera helikoptern. Mytjägarna körde en helikoptermyt för att tag sedan och som en del av den så köpte dom en nybörjar-RC-helikopter som skulle vara lätt att lära sig flyga med (samt stryktålig). Ingen av dom lyckades få upp den mer än någon decimeter ovanför marken och då bara i några sekunder....

--
Jörgen

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 6 maj 2007, 23:49

Wooster skrev:
Per Andersson skrev:Flyga RC-helikopter är, enligt samstämmig uppgifter, sketsvårt.
Borde inte RC-helikopter vara lättare än RC-flygplan (glömde att RC var den korrekta termen :) )?

Är det således sketsketsvårt att flyga RC-plan? Det borde finnas lättflugna varianter tycker man?
Det kräver övning med flera 'haverier' i början. Bäst kontakta ngn modellflygklubb där du kan lära dig tekniken utan alltför allvarliga krascher. Börja med en billig el-driven snabbmonterad modell. De är stryktåligast och lämpliga för nybörjare, Varjag

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 7 maj 2007, 09:08

Köp en pico z för trehundra spänn och flyg inomhus! Finns i...en del leksaks och hobbyaffärer. Kostar 300 kr.

Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=9NELmRpFoOU

Skall vi vara petnoga så är den ir-styrd och inte RC.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 7 maj 2007, 18:19

Pico Z verkar vara skitrolig, och ungefär något sådant jag tänkt mig.

På coolstuff.se fanns såväl Silverlit Pico Z som ett flygplan som hette Silverlit X-Twin. Frågan är bara vilken man skall köpa, flygplan eller helikopter?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 7 maj 2007, 18:40

Jag tror på hkp:n. Den är efter vad jag fattat lättare att flyga inomhus, planet kräver mer rymd och det måste vara absolut vindstilla om man skall kunna flyga ute.

Men rätt svar är förstås: köp båda!

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Eldriven RC hellikopter

Inlägg av Cyber Joker » 15 maj 2007, 20:08

Netto säljer denna vecka en eldriven RC hellikopter för otroliga 249 kr. Kan det ju vara värt att testa. Den är mycket större än Z picon och har hölje av plast inte friggolit.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 15 maj 2007, 20:15

Var och kollade på flygplanet X-twin i butik men köpte det inte. Frigolit - hur bra är det? Är det stabilt? man tycker det borde gå sönder, å andra sidan är ju frigolit ganska segt och gör ju att planet blir väldigt lätt så kraften i en krasch borde ju inte vara överväldigande..

Tack för tipset Cyber Joker, skall försöka ta mig till Netto och kolla in helikoptern!

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 18 maj 2007, 21:26

Har både Netto-hkp och Picco Z, Piccon är kalrt enklast att hantera, dessutom ganska tålig. Funkar bra att flyga inomhus med. nettovarianten är definitivt inget man drar igång inomhus, ganska svårflugen, men ändå helt klart värt sitt pris. Mitt tips: Köp en av varje, du kommer ha mycket kul med dem.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 18 maj 2007, 22:39

Drog igång Netto-hkp inomhus (höll den dock i stället) djävla drag. Tyckte dock den verkade lite obalanserad i rotoraxeln. Vill till att det är vindstilla ute när man försöker flyga med den. Gäller att trimma skärtrotorn på den.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 20 maj 2007, 23:20

Provflög Netto-hkp ute för första gången ikväll. Något svårt att flyga kan man lugnt säga. Fick dock lite känsla för hur den fungerar. Synd bara att batteriet varar så kort tid. Den är rätt stryktålig för sin storlek och konstruktion.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 29 maj 2007, 21:09

Har köpt en pico (fick aldrig tid att åka till Netto). Väldigt rolig och lättflugen på så sätt att den hovrar lätt. De andra flygmomenten är lite svårare att få till om man säger så.. men med lite omtrimning och en säkrare hand borde det också gå..

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 31 maj 2007, 13:24

Var inom Modelcraft i Malmö häromdagen. De hade en billigare variant av picon, 249 kr. Den hade till skilnad från picon ett riktigt landningsställ, men var i övrigt av samma princip dvs. IR-styrd. Dessa hkp är i princip bara gjorda för att hovra men kan utnyttja vinden att flyga. Rotorn går ju ej att tilta framåt eller bakåt.

Skriv svar