Det fanns ju också en tid f ö r e Airfix och plast!
ALGA sålde billiga spantbyggsatser i skalan 1:20, kom i trekantiga kartonger med förtryckt faner till spant och spryglar - och en mängd billiga lister i gran eller fur - till longeronger. Samt en rudimentär ritning....... Men ALGA förde en del ovanliga flygplan, min julklapp en gång - blev en rysk I-16; som mödosamt lövsågades, putsades och ihopsattes, kläddes med ''japanpapper'' och målades silverfärgad. Papperet och sovjetstjärnorna - kom från Wentzel's och kostade troligen lika mycket som byggsatsen
En stor framgång för modellbygget i Sverige, blev Sigurd Isacssons inbrott på marknaden c:a 1949(?) med en flygande gummimotormodell av engelska ''Auster''. Som livligt annonserades - och såldes för 4:85 + Porto. Den var vad jag vet den första i Sverige med förstansade BALSADELAR och blev en succé.......
byggnadsbeskrivningen var en sorts tecknad serie, som var en nyhet.
Medaljens baksida, var att den gode Sigurd's byggbeskrivning krävde MYCKET BALSALIM...

beskrivningen var späckad med instruktioner som
''mycket lim här! Massor av lim! och Måla med lim....!
Som jag skrivit tidigare i tråden - betingade en (djävla liten!) tub balsalim - 50 Öre så bygget blev mycket dyrare än man skulle tro. Sen skulle det till en gummisnodd också...som gav cirka 10-15 sekunders motortid.
Verkliga entusiaster, köpte en ''kraxväxel'' hos Wentzels - som dubblerade gummisträngens längd och ökade motortiden till kanske 25 sekunder
Austern var alldeles för liten och lätt för flygning utomhus, alltså flögs de flesta hemma i lägenheten.....
Otaliga torde vara de blomvaser, statyetter och pinaler - som krossats under Sigurd's Auster's flygövningar i Folkhemmet!
minns Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.