Skalman.nu:s första skala 1/6-figursträff! Nytt datum.

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Skalman.nu:s första skala 1/6-figursträff! Nytt datum.

Inlägg av B Hellqvist » 12 mars 2007, 22:12

Här kommer nu den definitiva inbjudan till Skalman.nu:s första skala 1/6-figursträff!

När? 15-16 september 2007, med tjuvstart den 14:e.
Var? Kvarterslokalen, Lillegårdsvägen 37C, Skövde.
Hur? Anmäl dig senast 9/9 och ta dig dit, så ger sig resten självt... Man behöver inte vara aktiv samlare för att få vara med; intresserade är välkomna att lära sig mer om hobbyn.

Lokalen (inringad på kartan) ligger i norra delen av Skövde centralort i bostadsområdet Lillegården. Själv bor jag på 7D (X på kartan); gästparkering vid P. Huvudleden i nord-sydlig riktning på kartan leder norrut mot Mariestad och E20, söderut mot Falköping. Avstånd från centrum ca 2,5 km (järnvägs- och busstation). Lokalbussar: linje 2 och 5.

Övernattning: I lokalen. Medtag sovsäck och luftmadrass/liggunderlag.
Kostnad: Självkostnadspris för frukost, fika, kvällsmackor (räkna med ca 50 spänn/pers).
Mat: Varmrätter kan intas på en pizzeria några hundra meter bort. Pentry finns för den som vill fixa eget käk.

Schema
Fredag kväll: De som har långt att åka kan komma på fredagen istället för att starta okristligt tidigt på lördagen. Kvällsfika och krigsfilm hemma hos mig, eventuellt även övernattning om det rör sig om max tre pers, annars övernattning i lokalen.

Lördag
9.00: Frukost.
11.00: Samling. Fotosession i terrängen om vädret tillåter. Vid dåligt väder kan vi istället göra ett besök på Pansarmuseet i Axvall (ca 2 mil från Skövde; ett av världens 5-6 största pansarmuséer). Minst två bilar lär behövas för transport. Medtag något att tugga på.
Ca 15.00: Mat (pizza eller liknande).
16.00 - sent: Figursnack, visningar, "marknad", etc. Mer krigsfilm (hemma hos mig).

Söndag
9.00: Frukost.
11.00: Städning av lokalen.
12.00: Lokalen utryms. Om vädret tillåter så har vi en fotosession till, annars besök på Garnisonsmuséet i Skövde, eller så sitter vi hemma hos mig och snackar.
Ca 15.00 Avrundning. Långväga gäster har fortfarande en chans att komma hem i vettig tid.

Tema(n) för fotosessionen:
Primärt: Östfronten 1943-45 (W-SS, Heer, Röda armén).
Sekundärt: Västfronten 1944-45 (W-SS, Heer, US), möjligen Operation Market-Garden .

Tag med figurer, fordon, dioramatillbehör, tunga vapen och annat kul. Uniformer och utrustning ska passa årstiden. Fokus är de tyska styrkorna, med ryssar och amrisar som B-styrkor. Tag med enkla stödpinnar till figurerna (helst av kraftigare ståltråd) för att underlätta poseringen av figurerna (vi kommer att spara massor av tid!). Mål: 100 figurer!

Ordningsregler: Iakttag tystnad efter 23.00. Ingen alkohol i lokalen starkare än mellanöl, och det med måtta. Städa ordentligt på söndagen.

Anmäl er genom att posta i tråden. Ange när ni tror att ni kommer, och vad ni kan ta med er till fotosessionerna. Försök ordna med samåkning. Välkomna!
Bilagor
skövde.GIF
skövde.GIF (36.66 KiB) Visad 1945 gånger
Senast redigerad av 4 B Hellqvist, redigerad totalt 6 gång.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 13 mars 2007, 10:25

Jag kommer. Kan meddela dig via PM när jag i såna fall anländer, Björn. Måste kolla upp tågtider föst.

Morgan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 mars 2007, 11:18

Trevligt! Jag tror att vi kan bli minst 7-8 stycken, så det kan bli en riktigt rolig helg. Det har dykt upp en fråga om mer specifikt tema för fotosessionen. Om Henrik kommer från Danmark med sin Panther och Falckner tar med sin 251:a, så har vi några bra fordon. En Kettenkrad, en MC och några andra fordon skulle vara trevliga. Man kan tänka sig tre olika teman för utomhusdioramat:

1) Bakom linjerna. Underhåll av fordon, stabsplats, etc.
2) Marschkolonn. Trupper och fordon på väg mot fronten.
3) Strid. Rökeffekter och fiendesoldater önskvärda.

Då det tar tid att sätta upp allt, så föreslår jag att vi koncentrerar oss på ett tema. Lista gärna utrustning ni har som t.ex. tält, radioutrustning, verkstadsprylar, etc.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 13 mars 2007, 11:32

Otroligt roligt skriven kallelse. Föredömligt!

"Ordningsregler: Iakttag tystnad efter 23.00. Ingen alkohol i lokalen starkare än mellanöl, och det med måtta. Städa ordentligt på söndagen."

Hoppas att få se lite tuffa foton senare.

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Inlägg av Reinhard » 13 mars 2007, 11:37

Mats skrev:Hoppas att få se lite tuffa foton senare.
Jag är nog för ung för att komma men jag håller med om att ni gärna kan ta lite kort och visa dem på forumet! :D

//Alexander :D

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 mars 2007, 12:07

Mats skrev:Otroligt roligt skriven kallelse. Föredömligt!

"Ordningsregler: Iakttag tystnad efter 23.00. Ingen alkohol i lokalen starkare än mellanöl, och det med måtta. Städa ordentligt på söndagen."

Hoppas att få se lite tuffa foton senare.
Med tanke på att lokalen ligger i ett bostadshus så är det inte jag som hittat på 23.00-regeln. Då jag får deponera 300:- för lånet av lokalen, måste städningen funka. Biten med alkoholen är min egen - med tanke på att folk troligen ska köra långt dagen därpå, och att syftet med träffen primärt är att snacka figurer och inte festa, så vill jag hålla drickandet på "trivselnivå". Roligt att du tycker att kallelsen är roligt skriven :) Jag har genom åren arrangerat rollspelskonvent, vår medeltidsförenings aktiviteter i Visby (kost och logi för 250 personer), den första större träffen för medeltida fäktning, plus några andra arrangemang, så jag tror att den här träffen blir en baggis ur organisationssynpunkt.

Och du kommer att få se mycket tuffa foton senare!

Här är förresten en bild på terrängen jag funderar på att använda till fotona. Det är en beteshage i ett reservat, så vi kan inte gräva, men det finns en massa låga buskar som ser ut som träd.
Bilagor
4men_94.jpg
4men_94.jpg (40.29 KiB) Visad 1875 gånger

Användarvisningsbild
Alwyn
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 9 februari 2007, 20:57
Ort: waxholm

Inlägg av Alwyn » 13 mars 2007, 19:14

Snyggt foto Björn,ja kommer nästan säkert och isåfall tar jag med mej ca4-5st amerikaner(för det mästa paras) en DiD Browning 30.cal+en u.s mortar.

Användarvisningsbild
USMC
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 25 oktober 2005, 22:25
Ort: Gävle

Inlägg av USMC » 13 mars 2007, 19:40

Jag skulle tro att jag kommer. Isåfall ska jag försöka få med mig 8 tyskar (heer) plus Kettenkraden.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 mars 2007, 23:26

OK, då är vi två säkra och två möjliga deltagare. Hur är det med er andra?

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 16 mars 2007, 13:16

Frågade en kompis till mig, och han ville också komma.

Morgan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 mars 2007, 19:23

Kom igen nu - jag vill se lite fler anmälningar! Om intresset är för svagt kan det bli så att jag skjuter på det hela till hösten.

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Inlägg av Reinhard » 22 mars 2007, 20:01

B Hellqvist skrev:Kom igen nu - jag vill se lite fler anmälningar! Om intresset är för svagt kan det bli så att jag skjuter på det hela till hösten.
Ifall du skjuter på det till hösten så kan jag antagligen komma+att då har jag en Sdkfz 250 halftrack.


//Alexander :D

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 23 mars 2007, 18:30

B Hellqvist skrev:OK, då är vi två säkra och två möjliga deltagare. Hur är det med er andra?
Jag skulle tycka det var roligt att komma med, å ha en sådär en 50 figurer med mig (Tyskar då ja någon ryss också). o någon kanon o en Kübelwagen.
Men tyvärr kommer det inte att funka för mig nu. har så mycket att stå i inför flytt o försäljning till sommaren.

Användarvisningsbild
glimturen
Medlem
Inlägg: 430
Blev medlem: 29 december 2006, 02:54
Ort: Göteborg

Inlägg av glimturen » 23 mars 2007, 19:45

Jag har fram till nu haft ett annat arrangemang denna helg.
Det verkar ha blivit inställt, men är ännu ej säker.

Jag vill gärna delta men ber att få återkomma lite närmare inpå.
(läs: diplomatiska förhandlingar pågår)

Hälsningar
Glim

Falckner
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 12 januari 2006, 19:20
Ort: Skåne

Figur Träff

Inlägg av Falckner » 26 mars 2007, 17:56

Hej

Måste tyvärr meddela att jag inte kan komma.
Denna helg det har blivit lite strul med vår Lördags
tjänst på jobbet. Mycket bytande runt för att få ihop det
o tyvärr ryker denna helg för mej.

Håller koll om det skulle bli något till hösten.

Mvh Falckner

Skriv svar