Uppbyggnaden av ett tyskt inf kompanie under AVK.

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 12 september 2002, 17:14

För mig är det nästan tvärtom. Det är målandet som är det roligaste. Självklart är det kul att spela men jag gillar det arbete som ligger bakom innan det blir dags att måla. Jag är nämligen extremt petig när det gäller att måla figurerna så autentiskt som möjligt. Självklart är det svår med tanke på de begränsningar som finns när det gäller tillexempel färger. Men jag lägger alltid ned mycket tid på att få det så exakt som möjligt. Kanske inte så ekonomiskt, men när jag har bestämt mig för att måla en viss typ av modell, låt oss säga tyska fallskärmsjägare, så blir det oftast ett antal böcker som behandlar just den typ som jag skall måla. Om man sedan har tänkt sig att de figurer man målar skall representera de trupper som fanns på ett visst frontavsnitt så måste man självklart kolla upp om uniformer och utrustning skilde sig från de övriga.

Ja jag är skadad :D

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 13 september 2002, 09:18

ha ha, låter som sagt va inte ekonomiskt. Jag tror inte jag törs sätta upp några bilder här sedan. Jag lär väl få ban för att det ej fanns några sådan uniformer på just det front avsnittet :wink: Tur att vi kör rent hypotetiskt. Jag målade klart några till igår, jag är rätt nöjd personligen. Vi får väl se vilken dom jag får på söndag när jag skall träffa dom andra. Anderas färger va helt otroliga ! Tack för det tipset. Tyvärr så va field grey slut, men jag fick tag i en vanlig tysk grå. Så nu får några av pöjkarna den uniformen.

Micke

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 18 september 2002, 12:32

Hur går det med målandet? Klart jag kommer att vara på dig om det inte är rätt nyans på uniformen eller om det är fel färg på spännet på vattenflaskan :wink: Kul att du gillade Andrea färgerna. Jag håller med om att de är mycket bra.

Fick ett litet ryck i förra veckan och beställde några figurer från Black Tree. Blev lite nyfiken på hur de såg ut. Men jag kan erkänna att jag blev lite besviken. Figurerna är otroligt detaljerade och det är ju bra men jag tycker att det inte finns något "liv" i dem. De är lite stela (ja jag vet att det är människor gjorda av tenn vi talar om :) ) och jag gillar mer när det är lite rörelse i dem. Självklart har jag blivit färgad av att bara ha målat West Winds figurer men jag gillar nog dem bäst.

//Anders

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 19 september 2002, 08:14

Målandet går framåt. Jag har målat klart 16 figurer nu. Dom andra är nästan klara med sina. Tiden räcker inte till. Ungarna tycker inte att det är så jätte kul när pappa sitter och målar. Jag kan lova dig att du kommer att kunna klaga på uniformen. Men med tanke på de färger jag hade att använda så är jag rätt nöjd ändå. Jag skall fixa bilder så får du se. Jag kan hålla med dig ang "livet" i figurerna, men detalj rikedomen va underbar. Förhoppningsvis skall vi göra en betällning nästa vecka. Då blir det ett paket tyska veteraner ifrån west wind. Dessutom skall jag köpa in lite transport av olika slag. Kanske en TIGER oxå ( vad säger du om det Jens :lol: ). Dom som spelar Ryssen har fått lite Tiger skräck redan eftersom vi andra pratade om att beställa en Tiger var. Lite lätt overkill. Man strykskall dom få :D

Micke

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 19 september 2002, 08:17

Ja just det. Vi har beslutat oss för att spela med Landser reglerna. Vi skall göra om dem lite, så att vi kan klämma in ett poäng system. Lite andra ändringar oxå. Blanda ihop det bästa ifrån de system vi kört helt enkelt. Kan bli bra.

Micke

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 19 september 2002, 19:10

Var har ni tänkt att köpa Tigern? West Wind? Jag har själv funderat på att köpa en Tiger bara för att få måla :D

Landser är ett bra val. Det vore kul att på något sätt få ta del av de ändringar som ni gör till reglerna. Finns kanske något som man kan använda själv :D

//Anders

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 20 september 2002, 09:55

Tigern köper vi nog ifrån Crusader29. Du får absolut ta del av våra ändringar när de väl är klara. Vi skall väl spel testa oss fram ett tag. Men det blir som sagt lite poäng och erfarenhets beräkning. Fredrik har redan börjat skissa på nya army lists. Ska bli kul att komma igång nu. BARA terrängen kvar :(

Micke

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 20 september 2002, 10:21

BARA terrängen kvar
De magiska orden :D Det är oftast där som det brukar låsa sig för mig. Terräng är inge kul. Jag har faktiskt funderat på att börja köpa terräng i stället för att göra egen. Problemet är bara att det är rätt så svårt att få tag på bra terräng till 25 och 28mm, plus att det är ju rätt så dyrt :|

Om ni kommer på något bra och smidigt sätt att göra terräng på så vore jag mer än glad om man fick ta del av detta :D

//Anders

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 20 september 2002, 10:31

Var precis inne på Crusader29s hemsida och kikade. Där fanns det ju en massa bra terräng. Speciellt hus som är ett mindre h att få bra när man gör dem själv. Inte jätte dyrt heller. Man kanske skulle bränna sina hårt lånade pangar på något kul :D

http://www.crusader29.com/wwiiterrain/wwii_terrain.htm

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 20 september 2002, 12:43

Dom har mycket med snygg terräng. Jag är själv rätt sugen på att köpa upp mig på några hus. Men först ska jag fixa till så att jag får ett helt kompani. Det saknas ju bara c:a 70 man :) Det blir förhoppnigsvis 40 till snart.

Micke

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 25 september 2002, 11:16

Vi spel testade lite igår. Det va väldigt trevligt. Ryssen fick rejält med pisk. Dom förlorade 2 hela grupper och en Gpmg grupp. Då gav dom upp. Vi körde lite med våra egna regler blandat med Landser. Det funkade rätt bra. Bla tog vi bort spotting gubbe för gubbe och körde mer grupp mässigt. C:a 40 man per sida, och det tog ändå bara 2 timmar att spela. Vi skall göra lite fler ändringar. Särskilt gällade break points. Tyskarna springer iväg alldeles för lätt. Jag förlorade en grupp som "bara" tagit 3 man i förlust. Vi tänkte väl göra så att om man har med ett befäl så får man ett extra slag. Vi får se. Vi har en hel del olika idéer. Sen har vi förenklat skadetabellen en hel del. Vi kör bara med en tabell. Men det va helt klart bra regler ändå. Nej, nu skall jag ut och handla lite. Man får väl se om man kan hitta en tiger någonstans :D

Micke

Frolic
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 11 september 2002, 13:14
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Frolic » 25 september 2002, 13:00

He he vi förlorade. Men vi gjorde en hel del regelmissar. Jag och Fredrik Gick igenom reglerna efteråt och såg att vi gjorde en del fel, mejla Fredrik så förklarar han vad eftersom jag har noll koll på reglerna. Jag är ju mera en terrängbyggar nisse.

Sluta prata om Tigrar annars skickar jag en T70 på er, så det så :lol:

Mvh Jens

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 25 september 2002, 13:07

Regelmissar och regelmissar. Tur att ni har något att skylla på :wink: Det hade säkert hjälp oss tyskar oxå. Hittade tyvärr ingen tiger. Skit svårt att hitta modeller i skala 1/48 överhuvudtaget. VILL HA NÅGOT SOM RULLAR !!!

Micke

Skriv svar