Uppbyggnaden av ett tyskt inf kompanie under AVK.

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Uppbyggnaden av ett tyskt inf kompanie under AVK.

Inlägg av Mikael Eklund » 4 september 2002, 13:40

Hejsan alla glada.
Jag har ett litet problem jag skulle vilja ha hjälp med av alla er. Jag och några vänner har börjat köpa in oss på 28 mm tenn figurer. Vi hade väl tänkt oss att börja spela lite med dessa så småningom. Det jag nu vill ha hjälp med är sammansättningen av ett vanligt tyskt infaterikompanie. Främst då om kompanierna hade några support vapen grupper att tillgå till varje kompanie, eller om dessa va tilldelade regementerna. Tex en grupp med tunga kulsprutor eller granatkastare. Jag hade nämligen tänkt bygga upp ett kopmanie under året. Gärna tips till någon bra sida med illustrerade färg bilder på uniformer.

Mvh Micke

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 4 september 2002, 19:49

Ett vanligt infanterikompani varierade i styrka från år till år (oftast hade kompanierna inget eget tungt ksp-understöd, då de låg i det separata tunga kompaniet, som även innefattade tunga granatkastare, dock hade oftast infanterikompanierna en lätt granatkastartrupp och en pansarvärnstrupp, ibland en tung ksp-grupp), så det vore bra om du bestämde dig för ett speciellt årtal, men här är i alla fall några länkar som borde hjälpa en del:

World War II Armed Forces Orders of Battle and Organizations
Battalion Organisation during the Second World War (1)
Battalion Organisation during the Second World War (2)

Hoppas de hjälper lite.

/Johan

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 4 september 2002, 20:46

Tack Johan för länkarna. Dessa hjälpte, i alla fall mig, väldigt mycket då jag har ställt mig ungefär samma fråga som Mikael.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 5 september 2002, 08:23

Tack Johan ! Perfekt. Nu är det bara målningen kvar ......

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 5 september 2002, 11:22

Bara roligt att hjälpa till! Finns det någon möjlighet att man får se det färdiga resultatet?

/Johan

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 5 september 2002, 15:15

Absolut. Vi lär nog ta ett par bilder när det blir klart. Just nu sitter vi och bygger terräng, eller rättare sagt. Dom andra gör det. Jag skall börja nästa vecka. Dom första figurerna dyker upp denna vecka, sedan skall ju allt målas. C:a hundra tyskar och lika många ryssar. Så det lär nog ta minst en månad. Men jag skall ta bilder då.

Micke

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 5 september 2002, 15:22

Vad för terräng?, Stalingrad med flod! :D

Hoppas ni kommer ha lite bunkrar i terrängen!

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 5 september 2002, 15:31

Denna diskussion hör väl egentligen inte hemma på denna del av forumet. Men jag är lite nyfiken på vilka regler ni använder Mikael?

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 5 september 2002, 16:29

Vi håller på att fixa egna regler, men det skall vara baserat på Necromunda och mordheim ifrån GW. Så att vi kan köra en kampanj med början ifrån 1941 och framåt och se hur trupperna blir bättre eller sämre med tiden. Vi kommer nog oxå att testa Rapid Fire.Och ja, vi kommer att fixa stadsterräng oxå. Eller minst en hyfsat stor by. Och jag älskar bunkrar, så det lär bli en eller två till mina terräng bitar. En flod är ingen omöjlighet iom att det finns så stora scenario möjligheter med det. Alá slutstriden i SPR. Här kommer en liten länk till företaget vi köper figurerna av.
http://www.black-tree-design.com/


Micke

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 5 september 2002, 17:24

Rapid Fire har jag spelat en del. Men jag är mer förtjust i skirmish spel så just nu blir det mest Landser. Själv köper jag mina figurer från West Wind Production.

http://www.westwindproductions.co.uk/bo ... 0or%20bust

Marcus kanske kan flytta denna diskussion dit där den hör hemma, för nu är vi inne på ett område som jag kan "prata" hur mycket som helst om :D

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 5 september 2002, 17:37

På Anders begäran flyttar jag tråden till spelsektionen.



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 6 september 2002, 10:05

Det va snygga figurer Anders. Vi får väl överväga att beställa lite därifrån oxå. Landser har vi faktiskt tänkt testa. Just nu kör vi en kampanj med 1/72 figurer, och använder oss av ett regel system som heter Warhammer Panzer battles. En 40k klon. Inte så jätte verklighets troget, men kul ändå. Scalan gör så att vi kan ställa upp massiva pansar trupper. Jag har själv runt 20 vagnar av olika typer. Men nu skall vi då ta steget upp till en annnan scala. Vi hade väl tänkt att köra skirmish regler. Alla förslag motages med glädje.

Micke

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 6 september 2002, 13:50

Jag tycker att West Winds figurer är snyggare än Black Trees. West Winds figurer är mer levande på något sätt. Jag kan rekommendera att beställa från dem. Det är otroligt smidigt och det tar inte så lång tid tills man får figurerna. Sist jag beställde tog det fem dagar och då var det över en helg :D

Warhammer Panzer Battles har jag aldrig testat. Har läst en del om det men som sagt aldrig provat. Jag kan varmt rekommendera Landser. Riktigt bra regler plus att de är lätta att bygga ut efter eget tycke och smak.
Det finns en Yahoo-grupp som behandlar Landser.

http://groups.yahoo.com/group/Landser/

Just nu håller jag på och målar tyska fallskärmsjägare som jag skall använda till just Landser. Plus att jag målar 15mm SS som jag skall använda till Rapid Fire. Har även gjort en beställning på 20mm tyska fallskärmsjägare, också dessa till Rapid Fire.

Har du några frågor vad det gäller målning och dyligt så är det bara att ställa dessa så skall jag hjälpa till så gott jag kan.

//Anders

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 6 september 2002, 15:13

Jag skickade länken vidare till resten av gänget. Vi skall göra en ny beställnig i slutet av september. Det får nog bli några paket från West wind. Ang målning så har vi inte riktigt bestämmt oss för vilken typ av uniform vi skall ge oss in på. Men vi skall måla efter dry brush princip. Det blir väldigt snyggt. Du har inte någon länk till lite illustredade bilder på tyska uniformer ? Vi hade nog tänkt oss någon lättare typ av uniform. Ej en massa camo just nu i allafall. Har du något tips på färger vi kan använda ? Jag har målat mycket med tamyias ( felstavat ) färger. Men de blir väldigt plastiga på större figurer.

Micke

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:09
Ort: Skövde

Inlägg av Anders Widén » 6 september 2002, 15:30

Jag har mer och mer gått ifrån dry brush principen. Jag använder mig av det ibland men inte lika mycket som jag gjorde förr.

Här är en länk till Marcus sida där det finns en del bilder på uniformer:
http://www.skalman.nu/third-reich/milit ... iforms.htm

Jag har väldigt svårt för oljebaserade färger så jag använder enbart vattenbaserade. Har främst använt mig av Citadels färger men har mer och mer gått över till Coqt d´arms (tror det stavas så). Men den absolut bästa färgen om man skall måla tyska uniformer är Andrea. Prova deras field gray, den är mycket bra.

Coqt d´arms går att köpa från Black Tree
http://www.black-tree-design.com/catalo ... ypenum=118

Andrea går att köpa från Tennsoldaten Hobby:
http://www.tennsoldaten.com/andreapaint.htm

//Anders

Skriv svar