Visa upp dina modeller och dioramor!

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Morgan » 11 augusti 2009, 14:55

Hej,

det ska föreställa det italienska kamouflage som blev ganska vanligt inom Wehrmacht efter Italiens kapitulation 1943. Men kamouflage är lite lätt att måla på fri hand, och jag hoppas att det liknar det någorlunda i alla fall.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av JaGeR » 14 augusti 2009, 11:47

Vad heter kamouflage? jag känner inte igen det men det beror säkert på mig.
Dom tyska kamouflagen är nogg dom svåraste att måla

Som Denna bild gröna och brunna fixar man nogg men hur ska man måla dom svarta sträken
Bilagor
camo.jpg
camo.jpg (58.62 KiB) Visad 597 gånger

sponny
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 mars 2009, 22:37

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av sponny » 14 augusti 2009, 22:57

Jag skulle chansa på att det antingen är Sumpfmuster -44 eller Rauchtarnmuster. Den förstnämnda användes av arméen, flygvapnet och fallskärmsjägarna (är väl det som bärs av hjältarna i Örnnästet om jag inte missminner mig?) medan den sista endast användes av Waffen SS. Vilket gör att jag nog tror att Sumpfmuster 44 är det troligaste.

Här är länken till en riktigt bra sida när det gäller tyska camouflagemönster och hur man målar dem: Artizan Designs' WWII Painting & Camo Guide. Och ett eget projekt på gång, Waffen SS Erbsenmuster 44.
Bild

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av JaGeR » 14 augusti 2009, 23:44

eller så är det Telo Mimetico?
Tack för länken och väldigt bra målat

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Morgan » 18 augusti 2009, 20:24

Jag ville egentligen bara visa upp min RC-StuG III G nu när arbetet på den yttre delen är klart. Nästa steg i arbetet kommer att rikta in sig på den elektroniska biten, och det kommer jag att skriva om i ett annat forum. Där kan ni som är intresserade också läsa mer detaljerat om arbetet med StuG-vagnen.

http://minipansar.ecommunity.se/

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av ola » 4 oktober 2009, 13:00

pbil 31f 1.jpg
pbil 31f 1.jpg (43.32 KiB) Visad 501 gånger


pbil 31f 2.jpg
pbil 31f 2.jpg (46.04 KiB) Visad 501 gånger


Kanske inte världens eller Sveriges bästa variant av Svenska Pbil 31/F

Tyvärr är det ju svårt att få fram bra bilder m.m. på målningar osv.
Även synd att den inte finns i Dragon :).
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av ola » 4 oktober 2009, 13:03

Fick med periskopet på torntaket och dörren bak på bilen som finns på svenska varianten.
Sedan hyfsad målning av kamouflaget.

Nåja halvdant bygge :roll:


//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Morgan » 6 oktober 2009, 13:20

Jag tycker den ser jättesnygg ut, Ola. Den skulle möjligtvis kunna vara lite mer nedsmutsad och så, men annars ser den fin ut. Är det skala 1:72 eller är det 1:48? Det ser i alla fall inte ut att vara 1:35, av bordet att döma. Framför allt kamouflagefärgerna verkar stämma överens med det jag har sett på svenska fordon från 1940-talet i f.d. Axvall Pansarmuseum. Bra jobbat!

Det här är nästa stora projekt jag har gjort, det är en sen PzKpfw IV Ausf. G i skala 1:16. Precis som StuG III-vagnen ovan så är den också radiostyrd, fast till skillnad från föregående vagn utrustad med driv- och spännhjul samt band av metall, vilket genast ger ett mer realistiskt utseende.

Från början var, i ursprungsutförande, var detta en PzKpfw IV Ausf. F2, men jag valde att konvertera den till en Ausf. G, vilket innebar en hel del slip-, spackel- och annat arbete. Bl.a. var jag tvungen att byta ut elröret samt slipa bort siktgluggarna på framtill på tornsidorna. Extrabepansringen runt tornet liksom lvksp-stativet på kommendörskupolen har jag gjort själv från scratch med hjälp av sheet styrene, 1,5 mm ståltråd och diverse plastbitar. Hållarna för vatten-/bensindunkarna, reservlöphjulen (som jag ska köpa vid ett senare tillfälle) och hållarna för extrabandlänkar baktill på vagnen har jag också gjort själv. Från början var Ausf. G utrustad med en KwK 40 L43 med en effektivare mynningbroms, men från och med april 1943 utrustades de överlevande Ausf. G med KwK 40 L48, samma eldrör som satt i Ausf. H och Ausf. J. Även avskärmarna på de båda strålkastarna, som för övrigt fungerar, har jag tillverkat själv.

Det här ska föreställa en sen Ausf. G, som har överlevt ända till början av 1944 och vars veteranbesättning har slagit ut 17 fientliga stridsvagnar, därav de svarta segerringarna på eldröret. Eldröret ska för övrigt föreställa vara sprillans nytt och väntar fortfarande på sen första avfyrning i strid. Vagnen tillhör 35. Panzerregiment ur 4. Panzerdivision, det syns på den röda björnen framtill på tornet resp. på den svarta skölden jämte balkankorset baktill bl.a. När vagnen målades om från pansargrått till sandgult i februari 1943 så brydde sig veteranbesättningen inte om att måla om underredet eller vagnsidorna. Det syns inte, men vagnchefen håller i en erövrad sovjetisk PPSh-41 kpist. Jag har också satt dit ett huvud som tittar ut ur förargluggen framtill.

Jag hoppas ni tycker om det! Jag har arbetat med projektet de senaste åtta veckorna nu.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Morgan » 6 oktober 2009, 13:38

Här kommer lite närbilder på vagnchefen. Tyvärr kan min gamla kameramobil inte ta bättre bilder än så här.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av ola » 6 oktober 2009, 17:45

som man säger i Götet......Görafin modell ;)...
Bra jobbat


Ja du det är 1:35 modell,man kan inte tro det....hoppas dragon kommer snart med en sådan :).
Ja har lite småpill kvar på den och lite annat.

Tackar föresten :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Morgan » 6 oktober 2009, 19:58

Tack Ola!

Ett tips om du bestämmer dig för att smutsa ner vagnen lite är att ta färgbyggepulver (kan köpas i affärer som säljer artistmaterial, jag använde mig av Kasselbrunt från företaget Färgbygge) och blanda det med vatten. Sedan är det bara att kladda på på de ställen som du tycker behöver smutsas ner. Vill du smutsa ner underredet på vagnen lite extra kan du blanda i lite blomjord, så ser det extra skitigt ut.

Det är så jag har gjort med min PzKpfw IV Ausf. G (minus blomjorden i det här fallet) för att få det lite slitna, smutsiga utseendet. "Smutsblandningen", som jag kallar den, hjälper även till att matta ner ytan på fordonet, så att den inte ser så glansig ut, samtidigt som glansiga dekaler inte glänser så mycket efteråt.

Lägg gärna upp bilder på din pansarbil när du är klar med arbetet, det skulle vara intressant att se.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av ola » 6 oktober 2009, 21:49

Morgan skrev:Tack Ola!

Ett tips om du bestämmer dig för att smutsa ner vagnen lite är att ta färgbyggepulver (kan köpas i affärer som säljer artistmaterial, jag använde mig av Kasselbrunt från företaget Färgbygge) och blanda det med vatten. Sedan är det bara att kladda på på de ställen som du tycker behöver smutsas ner. Vill du smutsa ner underredet på vagnen lite extra kan du blanda i lite blomjord, så ser det extra skitigt ut.

Det är så jag har gjort med min PzKpfw IV Ausf. G (minus blomjorden i det här fallet) för att få det lite slitna, smutsiga utseendet. "Smutsblandningen", som jag kallar den, hjälper även till att matta ner ytan på fordonet, så att den inte ser så glansig ut, samtidigt som glansiga dekaler inte glänser så mycket efteråt.

Lägg gärna upp bilder på din pansarbil när du är klar med arbetet, det skulle vara intressant att se.

Morgan

Tackar för tipsen :D

Skall lägga opp vid tillfälle


//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av JaGeR » 7 oktober 2009, 18:37

Hallå jag undrar bara lite vilka färger ni använder på figurerna.
och vad grundar ni med? Jag själv använder Primer och sen Humbrol enamel och sen målar jag med olje färg.
Resultatet blir inte alltid så bra

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Morgan » 7 oktober 2009, 20:11

Jag kan bara ta min pansarkommendant ovan som exempel.

Grundfärg: Tamiya X-1 (Black)

Drybrushing: Tamiya XF-69 (Nato Black)

Järnnkors, utmärkelser m.m.: Tamiya X-1 (för järnkorsen) & X-11 (Chrome Silver)

Järnkorsbandet: Tamiya X-1, X-7 (Red) & X-2 (White)

Ansiktet: XF-15 (Flat Flesh), X-2 & X-1 (för pupill/iris och ögonbryn)

Officersmössan: X-11, XF-27 (Black Green), X-1, X-7 och X-17 (Pink) (=de tyska pansartruppernas vapenslagsfärg var rosa)

Vigselring: Humbrol 16 (Gold)

För vapenslagsmarkeringar: X-1, X-17 och X-11 (den sitta färgen för att imitera pansartruppernas dödskalle)

Därefter använde jag "smutsblandningen" som jag har beskrivit ett par inlägg ovan för att ge min pansarkommendant ett lite mer slitet och smutsligt utseende.

Den metoden tycker jag fungerar fint att måla figurer med. Allt handlar om i grund och botten om en stadig hand, mycket tålamod och målningstekning, inte om vilka färger du använder eller inte använder, det är i alla fall min åsikt.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av JaGeR » 7 oktober 2009, 21:26

Morgan skrev:Jag kan bara ta min pansarkommendant ovan som exempel.

Grundfärg: Tamiya X-1 (Black)

Drybrushing: Tamiya XF-69 (Nato Black)

Den metoden tycker jag fungerar fint att måla figurer med. Allt handlar om i grund och botten om en stadig hand, mycket tålamod och målningstekning, inte om vilka färger du använder eller inte använder, det är i alla fall min åsikt.

Morgan
Om du Drybrushar med svart? då syns ju detaljerna mindre?
Jag har märkt om man grundar med en primer, så flyter den andra färgen ut snabbare.
Och det går snabbare att måla en figur. Men nackdelen är att primern kan täcka detaljer.

Ja sant en stadig hand är alltid den bästa. Där emot färger som tar lång tid att torka är ett plus om man vill skugga och
ljusa upp figuren

Skriv svar