Jag har byggt två dioramor totalt. Båda gångerna har jag utgått från IKEAs fotoramar i trä i A4-format, vilket har fungerat alldeles utmärkt. Det ena dioramat, som tyvärr har landat i sopkorgen, byggde jag upp med modellera och modellbyggegräs (det var ett sommardiorama) och det andra huvudsakligen med gips (det är ett vinterdiorama och pryder nu min och min frus TV-hylla - jag är stolt över det, sammanlagt 80 timmars arbete).
Att bygga ett diorama kräver inte så mycket arbete som du tror, det kräver däremot att du i förväg vet exakt vad du vill ha ut av dioramat, så att du kan planera vad som ska göras och i vilken ordning. Ett tips som fungerade för mig var att ge mig fan på att göra klart en bestämd del av dioramaarbetet varje vecka och att sedan se till att göra det - självdiciplin och planering är A och O!
För sedan där du ser det färdiga resultatet framför dig belönas du med känslan av att "Det där har jag gjort jävligt bra, och jag har gjort allting själv!", och det är just den känslan jag personligen eftersträvar när jag modellbygger eller gör något annat hobbymässigt. Sedan finns det dussintalet tekniker för hur man exakt går tillväga, och det gäller att hitta en metod som passar för just dig.
Hoppas jag var till någon hjälp.

Morgan