Visa upp dina modeller och dioramor!

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
hjakse
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 januari 2013, 12:30
Kontakt:

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av hjakse » 12 april 2014, 11:04

Tack för det, det är mitt första försök med den här typen av vädring faktiskt :)

Här är två flygmaskiner jag byggde under 2013:

BildSaab J 35F2 Draken 1/48 by hjakse, on Flickr

BildS 31 Supermarine Spitfire Mk.XIX 1/48 by hjakse, on Flickr
Hans Jakobsson :: hjak.se

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 19 april 2014, 18:19

Fina byggen du gjort, Spitfire är en av mina favoriter, oavsett version. Din spaningskärra var riktigt fin / MVH Thule

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 6 augusti 2014, 07:50

Under försommaren så tog jag beslutet att lägga ner mitt modellbyggande. Det tog bara stopp helt enkelt. Har sålt av min stora samling av obyggda modeller, och kasserat mängder. Däremot har jag sparat alla mina ubåtar, byggda som obyggda samt mina gamla segelfartyg. Nåväl, för ca 20 år sedan så samlade jag på Indiansaker . Jag har haft ett stort intresse för Nord Amerikas prärie indianer, och främst då Nord Cheyennerna. Tidigare så köpte jag färdiga saker som relaterade till dem, men nu har jag kommit till skott att börja tillverka eget. Har ju en hel del litteratur i ämnet, och så finns det massor av info på nätet"
Mitt hobby/arbetsrum har fått en ansiktslyftning, även om det inte är helt färdigt ännu. Jag vill skapa en riktig western atmosfär i rummet, som inspirerar under skapande processen. Samt att prylarna på sikt skall hängas i rummet. Har hunnit med att göra en Cheyenne Bow case, med båge, war shield, och en tomahawk. Köpte på mig en fin War bonnet från Usa, samt en samling fejkade örnfjädrar för att kunna använda till olika föremål. Har kontakt med en kille där jag kan köpa skinn, läder och annat jag behöver.
Har även skaffat Missouri River Patterns fina häften, med mönster och bilder på olika klädesplagg och annat . Håller som bäst på att planera för en Cheyenne war shirt. MVH Thule
Bilagor
bwc1 (600x399).jpg

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 6 augusti 2014, 07:51

Bild 2/Thule
Bilagor
sk1 (571x600).jpg

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 6 augusti 2014, 07:52

bild 3/thule
Bilagor
tom1.jpg

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 6 augusti 2014, 07:52

Bild 4/Thule
Bilagor
jibul (600x399).jpg

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 6 augusti 2014, 08:43

Bow casen är sydd av getskinn, med en insydd stav av sälg för . Sälgen barkas av och får torka någon vecka, så penslar man in den i linolja. Bågen är tillverkad av gran ca 8 cm diam. Fick torka ca 2 veckor. Yxade så fram skaft del och platt insida, Slipade och putsade. Prärie indianerna hade ju korta lätta pilbågar. Skall tillverka några pila också, men det är så pass omständigt så det blir inte så många. Skölden har en stomme av sälg, som vridits till en stor cirkel och fått torka. Stommen är sedan lindad med skinn.
Efter det så har jag sytt en skinn framsida, och så en baksida. Har inte stoppat den med något mellan fram och baksida. Indianerna använde ofta buffelgräs som stoppning i sina sköldar. Tomahawken är skaft av sälg, samt yxhuvud av rysk björk.
Fick ett antal bitar av in far för många år sedan då jag tillverkade knivar. Den ryska björken är stenhård och tät, liknar ek i stukturen. Sågade och hyvlade fram formen ,samt finslipade och målade. Efter det så är den målad med grafitpulver. Skaftet är sälg som lindats med skinn. Sälg är ett fantastiskt träslag att arbeta med, hårt och samtidigt lättarbetat. Ruttnar inte även om det åldras. MVH/Thule

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av TomTop » 6 augusti 2014, 10:41

teckningen ska vara från 1877 och föreställa Cheyennerna, har en massa indian bilder, hade tänkt göra tennsoldater av indianer, siluett figurer, vi får se hur det blir med det projektet
Cheyenne1877 (2).jpg

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av sonderling » 6 augusti 2014, 11:58

Helt OT: Det där med att gå i fjäderskrud har ju fått en del kritik på senare tid har jag noterat. Jag tänker främst på en del kändisar som figurerat i pressen och fått be om ursäkt.(jag vet inte vilka de är så jag kommer inte ihåg, vilka de var.)
Själv ville jag bli indian som barn och skalpera blekansikten (hejade alltid på indianerna) speciellt efter det att farsan tagit mig till "little big man " på bio. Gick på bågskytte i flera år och ville inte ha allt krims krams som de har på bågarna nuförtiden, ja utom möjligtvis en fjäder.
Höll också på med att tillverka diverse indian inspirerade grejer men inte i samma klass som Thule´s. Farsan är bättre på slöjd så jag tvingade honom att göra mockasiner och en knivslida till en Bowieknife. Har kvar lite böcker och yngste sonen verkar intresserad. Speciellt i en bok som lär en att göra grejer, ja typ kläder och fjäderskrudar och sånt, den bläddrar han i och ritar av mönster. Har kvar en massa skinn som jag fått av farsan (som måste vara över 50 år nu 8O ) Så man kanske skulle göra en liten hjortskinns skjorta?

Förövrigt läste jag en artikel i Smp om en Indian från Canada som jobbade på High Chaparall. De gillar inte ordet Indianer utan föredrar First nations (tror jag det var). Det känns inte rätt i munnen men man får väl försöka vänja sig. :?

Sonderling
och kasserat mängder.
Kasserat?! 8O

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 6 augusti 2014, 12:38

Intressant Tom, den bilden finns på en War shirt vill jag minnas . En reproduktion av en som hänger på ett museum.

Kul Sonderling, där har du en nygammal hobby att ta tag i då !


Jag kasserade mycket byggt, och sånt jag inte orkade gå igenom . det var bara för mycket.
MVH Thule

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 6 augusti 2014, 14:56

Washington Red skins" håller på att processa för att få behålla sitt namn och logga .

Man brukar annars använda begreppet Native American.

Thule

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 15 augusti 2014, 17:55

Byggde mig en lite Cowboysare" av en figur från Miniarts sovjetiska Divisional Artillery. Ny sadel , ny utrustning och många andra
hemgjorda detaljer. MVH/ Thule
Bilagor
rado.jpg
rado.jpg (147.71 KiB) Visad 1990 gånger

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 15 augusti 2014, 17:56

Bild 2
Bilagor
cow4 (500x332).jpg
cow4 (500x332).jpg (112.62 KiB) Visad 1990 gånger

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 15 augusti 2014, 17:57

bild3
Bilagor
colt3.jpg

Thule2
Tidigare medlem
Inlägg: 927
Blev medlem: 23 maj 2013, 11:29
Ort: Luleå

Re: Visa upp dina modeller och dioramor!

Inlägg av Thule2 » 15 augusti 2014, 17:58

bild4
Bilagor
colt2.jpg

Skriv svar