Lite SF och nostalgi

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lite SF och nostalgi

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 19 maj 2008, 00:06

Det här var minsann en intressant tråd.
Själv är jag ju född 65 så jag är ju uppvåxt med många av de här modellerna och leksakerna.

Själv är jag mycket glad över att jag ännu har kvar de Eagle shuttles från Månbas Alpha (Space 1999), som Dinky Toys tillverkade i början av 70-talet och som jag köpte när det bagav sig. Märk dock alltså att jag inte talar om den byggmodell som också fanns, utan de färdigbyggda, tillverkade i metall och plast. De gjordes i olika färger och med olika tillbehör. Jag har den vita originalvarianten, samt en med huvudet i en annan färg (metallic) och ännu en modell som är lastvarianten (istället för passagerardel), med en vinsch som firar upp och ned de små behållarna med radioaktivt material (med hjälp av en magnet).
Dessvärre har jag ingen digitalkamera (och ingen annan kamera helelr för den delen) så jag kan inte ta foto av dem.

Jag hade också byggsatsen av det ursprungliga Star Trek Enterprises kommandobrygga i plast, men den verkar tyvärr ha försvunnit.

Vad gäller byggmodellerna av monsters, så minns jag mycket väl den med Dr Jekyll och Mr Hyde. Vad kul att se den igen! Själv hade jag Dracula och Godzilla (den senare hade självlysande huvud och ryggfenor).

Mycket kul det här - man blir riktigt nostalgisk.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Lite SF och nostalgi

Inlägg av Cyber Joker » 19 maj 2008, 00:25

Den Dinky Toys med behållarna har jag också, mint in box, sedan har jag Airfix Månbas Alfa den vita shutteln obyggd i kartong. Har några Star Trek figur byggsatser samt Mego dockorna, Klingor och Spock har jag mint on card de andra lösa.
Det är kul med gamla leksaker och modeller, man kan drömma sig tillbaka till bättre tider med dem. :P

Mvh CJ

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lite SF och nostalgi

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 19 maj 2008, 08:57

Ja just det, ja - det var Airfix som tillverkade byggmodellen i plast av Eagle-shuttlen. Jag köpte den aldrig men jag vill minnas att färdigbyggd så var den ganska stor i format, i alla fall större än Dinky Toys färdigtillverkade varianter. Det jag gillade med Dinky Toys var att allt inte bara var i plast, utan det var riktiga grejor. Ganska tunga också, för sin storlek.

De där Mego-dockorna i Star Trekserien... är det de med riktiga kläder av tyg? Jag hade nämligen flera stycken själv, bland annat Kirk, Spock och några till. :D

Jisses, har du den där Dinky Toys-skyttelnn i mint condition i kartong??? Hur har ni som lyckats med detta burit er åt? har ni köpt dem på senare år på samlarmässor eller via nätet?
Jag ska kanske tala för mig själv, men som barn är man ju inte alltid så försiktig och tänker kanske inte på aspekten framtida samlarvärde och likande.

Vad gäller Eagle-skeppen i Space 1999 så har jag läst någonstans på en hemsida tillägnad tv-serien (vet dock inte om det är sant) att NASA var mycket fascinerade av dessa shuttles och försökte - i alla fall i teorin - sig på att göra något liknande, men kunde inte finna en metod att få en skyttel att lyfta vertikalt med tillräckligt stor raketkraft.

Jag hade förresten också Star Trek-skeppet Enterprise i färdig leksak (alltså, ej modell). Minns inte om det också var Dinky Toys, men den var lika tung och var liksom de andra en blandning av metall och plast.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Lite SF och nostalgi

Inlägg av Cyber Joker » 19 maj 2008, 10:58

Jodå du har så rätt, skytteln har jag köpt i en kombinertad parfym- och leksaksaffär(!?) som hade kvar gamla grejer från 60- och 70-talet, tror det var i början av 1990-talet jag hittade den. Tror även att jag fick tag i Airfix byggsattsen av skytteln där. Jodå Mego-dockorna hade kläder av tyg och bälte och vapen av mjukplast. U.S.S. Enterprise var av fabrikatet Dinky Toys och gjord i mest metall med detaljer av plast. Man kan vrida på den gråa metallmojängen ovanpå tefatet och därigenom skjuta iväg runda brickor av plast. På mitt exemplar har den vita plasten gulnat av ålder. :cry:
Bilagor
U.S.S. Enterprise.jpg
U.S.S. Enterprise.jpg (74.94 KiB) Visad 350 gånger

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Lite SF och nostalgi

Inlägg av Cyber Joker » 19 maj 2008, 11:13

Hittade min Eagle Freighter den låg i samma skåp som Enterprise.
Bilagor
Eagle fraktare.jpg
Eagle fraktare.jpg (85.11 KiB) Visad 340 gånger

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 april 2008, 19:34
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lite SF och nostalgi

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 19 maj 2008, 20:06

Jamen, där är de ju! Båda två!
Det var alltså Dinky Toys som också tillverkade Enterprise. Där ser man!
Och Eagle Freighter i sin kartong! Jisses. Jag hade helt glömt hur förpackningen såg ut - vad synd att man inte sparade sånt.
Vad gäller Eagle-skyttlarna så fanns det också en i grön metallic - tror dock den hade en normal passagerarmodul.

Fanns det inte också en sjukvårdsvariant med röda kors på den vita ytan?

P.S. Jodå, jag minns mycket väl de runda skivorna av plast som kunde skjutas iväg från Enterrpises cirkulära kommandodel med den där metallgrejen. :lol: Och min gulnade också.

Oj vilka nördar vi är. Men jisses vilken härlig nostalgi.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Skriv svar