Är modellbygge en form av konst?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 20 december 2006, 00:40

Jag skulle vilja säga på ett annat sätt. I den vanliga debatten om vad som är konst blandar man samtidigt in vad man själv tycker om just den konsten. Vilket är fel.

Jag skulle vilja påstå att allt som skapas med en viss grad av ambitioner och på ett kreativt sätt är konst. Och då inte bara begränsat till måleri, skulptur, teater, dans, opera, litteratur etc utan också i ett vidare begrepp typ arkitektur, skeppsbyggnadskonst, kokkonst etc. Och det tycker jag är riktigt därför att det är något som människan skapar genom kreativ verksamhet. Jag ser kan också se till exempel idrott som att utöva konst.

Men för att bli erkänd som konstnär på sitt område så måste man nog uppnå en viss grad av färdighet. Jag kan till och med acceptera att en särdeles duglig yrkesutövare kan sägas ha blivit konstnär på sitt område. Till exempel en droskchaffis som dag efter dag producerar mycket större inkörda kassor än sina kollegor på motsvarande arbetsskift. Eller en försäljare som dag efter dag, år efter år är bättre än sina kollegor. För att inte tala om en särdeles duglig härförare, ordet krigskonst är egentligen ganska talande.

Men om man så återgår till det mer "klassiska" konstbegreppet så blandar man ofta ihop detta med vad man själv tycker om saken. Det vill säga man säger att den här musiken tycker jag illa om - alltså är det inte konst. Vilket är ett helt felaktigt sätt att se det hela på.

Alltså menar jag att modellbyggande - även byggande av färdiga byggsatser - är konst. Detta så länge man har ambitioner. Om man däremot producerar dussinvara utan ambitioner så är det industri. Men för att göra det ännu mer komplicerat så är ju industri i viss bemärkning också konst. Att till exempel skapa en möbel som är praktisk, ser bra ut men som samtidigt är enkel att producera i stora serier är i högsta grad konst.

Som jag ser saken är det alltså det kreativa och ambitionen som begränsar konstbegreppet.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 december 2006, 02:13

Jösses, det är nästan så att man skulle flytta diskussionen till forumet för kulturhistoria... :)

Ska man vara vid i definitionerna, så kan man hävda att allt som inte har med det omedelbara uppfyllandet av basala behoven att göra (äta, sova, fortplanta sig) är att betrakta som konst. Går man åt den andra extremen, så har man den s.k. "kultureliten", som bestämmer vad det är som gäller inom konsten. Sedan har man en axel med (konst)hantverk i ena änden och industriell massproduktion i den andra. Ännu en axel är skaparens ambitioner, där det ryms allt från en stunds förströelse till en stark drift att så troget som möjligt återskapa något historiskt. Man skulle kunna säga att en del modellbygge är konst, men det är inte konst bara för att det är modellbygge.

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 20 december 2006, 08:23

Inte helt fel egentligen,visst är det väl en form av kulturhistoria.Människan har i långa tider gjort miniatyrer och av bilder av sin samtid och historia. Och det i form av "modeller" bilder m.m. Tänk på de gamla Egyptierna,Aztekerna.mfl.Om man tänker på te.x Döderhultarn,han var en skicklig träskulptör men jag vill ävan kalla hans alster för modeller. Och det han presterade får väl betraktas som konst.Att plastmodeller eller andra modeller är halvfabrikat har inte med konstbegreppet att göra tycker jag. De flesta känner väl till Luis Prenau och Bob Letterman. Det är modellbyggare men även enormt skickliga konstnärer som just gjort modellbygge till en konstart. Det finns naturligtvis fler som har denna förmåga. Men egentligen kanske min frga var fel ställd från början. Jag kanske skulle frågat ,vad är det vi vill förmedla eller uttrycka med att bygga modeller?Då tror jag att man lättare kan se kopplingen till att kalla det för konst.För vad är det som får unga som gamla att sitta och konvertera ,figurer stridsfordon och annat om inte att man vill uttrycka något. Det räcker naturligtvis att man uttrycker något för sig själv,men det är känslan av att skapa något. Och det är där jag tycker att konstbegreppet kommer in. /Thule

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 21 december 2006, 01:01

Hos våra grannar Norge behöver inte strippor betala skatt p.g.a. det är konst??
Å här sitter vi o funderar på om modell bygge är en konst??
hihihi :lol:

Skriv svar