Amerikanskt camo för en Bradley M2

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
LoomChild
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 november 2006, 15:34
Ort: Sverige

Amerikanskt camo för en Bradley M2

Inlägg av LoomChild » 30 november 2006, 16:01

Har letat och letat. Har kompisar som har letat och letat. Google är inte våra vänner just nu.

Finns en Bradley M2 som behöver lackas med camo. Tanken är att den skall vara från tidigt 80-tal, placerad i Fulda-regionen.

Finns ju en hel del bilder att tillgå, men vad man vill ha är ju någon variant av färgdefinition. D.v.s. vad sjutton står det på burkarna. Färg är ju så relativt till belysning, kamera m.m. så vi har gissningar på allt från mörkt grönt med toner av blå/oliv till ljusgrön med röda undertoner...på samma färg.

Så. Om någon har lite mer exakt kunskap så mottages den gärna så den stackars APC'n kan få lite färg med...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 3 december 2006, 19:05

M2 Bradley fanns väl inte i tjänst på tidigt 80-tal?

LoomChild
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 november 2006, 15:34
Ort: Sverige

Inlägg av LoomChild » 3 december 2006, 23:45

Ja du, inte jag som skall måla den, så inte jag som jagat fakta...mer än ang. camo m.m. Men...något som är värt att kolla närmare på. Dumt att leta om information inte finns liksom. ;p

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 4 december 2006, 00:20

Jodå, nog fanns den i Tüsklandet alltid.

Den 10 maj 1983 fick det första amerikanska förbandet sina M2 Bradley. Det var 1st Bn, 15th Inf, 2nd Brigade 3rd Inf Div. som var stationerade i Harvey Barracks i Kitzingen. Källa. Vet inte säkert vilken målning som dom hade, men jag troooor att alla M2 vid 3rd Inf Div vid den här tiden var enfärgat gröna.Vidare, en del fordon målades i MERDC-mönstermålningen. Senare körde man med en enhetligare NATO-mönstermålning (men det kanske är för sent för ditt bygge?).

Toodles! :)

LoomChild
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 november 2006, 15:34
Ort: Sverige

Inlägg av LoomChild » 6 december 2006, 17:37

Ser ut som den info jag (eller OK, grannen vars modell det är) är ute efter. Tackar!

Skriv svar