Modellbygge: Senaste inköp
-
- Stödjande medlem 2024
Re: Modellbygge: Senaste inköp
Senaste inköp....
Dessa köpta ifrån Byggmodellen i Göteborg:
-AS,532 Cougar aka hkp 10 (229 kr) 1/72
Dessa köpta ifrån Modellhörnan i Norrköping:
-Hkp 4 ifrån Airfix 1/72
-SAAB 17 ifrån Marivox (160 kr) 1/72
-Styer type 1500 ifrån Tamya 1/35
Marks models in Dublin:
-Churchill Mk V ifrån Afv club 1/35
-Flak 38 Ausf. H ifrån Dragon 1/35
-Cromwell Mk IV ifrån Tamiya 1/35
/Ola
Dessa köpta ifrån Byggmodellen i Göteborg:
-AS,532 Cougar aka hkp 10 (229 kr) 1/72
Dessa köpta ifrån Modellhörnan i Norrköping:
-Hkp 4 ifrån Airfix 1/72
-SAAB 17 ifrån Marivox (160 kr) 1/72
-Styer type 1500 ifrån Tamya 1/35
Marks models in Dublin:
-Churchill Mk V ifrån Afv club 1/35
-Flak 38 Ausf. H ifrån Dragon 1/35
-Cromwell Mk IV ifrån Tamiya 1/35
/Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
- Medlem
En riktig skönhet: http://www.maerklin.de/de/produkte/deta ... tiven.html
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)
-
- Medlem
Min julklapp till mig själv blev en modell av en Polikarpov I16 i skala 1:72, tillverkad av ett för mig helt okänt företag i Ukraina. Till min förvåning förefaller passform, detaljer och kvalitet vara av högsta kvalitet...
-
- Medlem
själv har jag precis investerat i denna

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2022
Jag har köpt en strv m/37 från CMK och en 122'a från Revell i 1:72 idag.
Nu ska jag leta upp en Toldi oxå och artikeln hur man konverterar den till Strv m/39
Cheers
/john
Nu ska jag leta upp en Toldi oxå och artikeln hur man konverterar den till Strv m/39
Cheers
/john
-
- Medlem
Häftigt den byggde jag när jag hade fritt valt arbete i högstadiet, jag kommer ihåg att skrovet var ett litet helveteTomTop skrev:själv har jag precis investerat i denna![]()
att föga ihop.
-
- Redaktör emeritus
Köpte en Airfix-Spitfire och en Bf109 i 1/72 när jag var i London för drygt en månad sedan.
-
- Stödjande medlem 2021
Köpte Airfix HMS Iron duke och SS Mauretania i skala 1/600. (På Wentzels när jag var på kurs i huvudstaden.)
Lite maritimt och vk1 tema, ovanligt för mig.
Fast yngsta grabben tjatar redan om att han vill ha en av dem så jag kanske får dela med mig.
(Han verkar brås på sin farfar, det blir nog en flottist av honom.
)
Jag tänkte börja bygga dem i vår, jag har några vk2 projekt jag vill avsluta först.
Sonderling
Fast yngsta grabben tjatar redan om att han vill ha en av dem så jag kanske får dela med mig.

Jag tänkte börja bygga dem i vår, jag har några vk2 projekt jag vill avsluta först.
Sonderling
-
- Stödjande medlem 2021
Blev just klar med Mauretania i sjukhus fartygs skrud. Började för ca ett år sedan men byggde lite annat emellan. Fartyg är inte min grej riktigt och kommer bygga lite flygplan istället, innan jag tar tag i Iron Duke. Som den SAAB J-21 från Heller jag köpte nyss, detta lilla pusher plan är en av mina favoriter.sonderling skrev:Köpte Airfix HMS Iron duke och SS Mauretania i skala 1/600. (På Wentzels när jag var på kurs i huvudstaden.)
Fast yngsta grabben tjatar redan om att han vill ha en av dem så jag kanske får dela med mig.(Han verkar brås på sin farfar, det blir nog en flottist av honom.
)
Sonderling
Sonderling
-
- Saknad medlem †
Lättare målningsarbete än som -Blev just klar med Mauretania i sjukhus fartygs skrud......

-
- Stödjande medlem 2021
Ha! Jag hade tänkt på den men så tänkte jag att man skulle blitt knäpp på kuppen!
Sonderling
Sonderling
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: Modellbygge: Byggplan
Det här vill jag inte undanhålla Skalmans modellbyggare...
Antikvariat besöks gärna, alltid trevligt...och man vet aldrig...alltnog, i Konstanz ligger ett stort dito. Det har övergått som många andra att erbjuda sina böcker över internet, men - gu'skelov - när jag är i sta'n tillåts jag, som "gammal" kund, att fysiskt dyka in i samlingarna...
Och si där, under Militaria, instoppad (och gömd och glömd...?) i en marin bok från strax efter kriget hittar jag detta...
En byggplan över den tyska jagaren GEORG THIELE, godkänd av Oberkommando der Kriegsmarine, ritad och utgiven 1941. Att den redan den 13 april 1940 förlorat sitt marina liv vid slaget om Narvik hjälpte kanske att planen släpptes för den tyska modellbyggarallmänheten. För den hänvisningen hittar vi nere till vänster, "Anmerkungen für den Modellbauer"...därtill
färggivningen uppe till höger.
...och nej, är själv ingen byggare, men tänkte en pre-plastik-byggplan kunde intressera...
https://no.wikipedia.org/wiki/Z2_«Georg_Thiele»
Mvh Hans K
Antikvariat besöks gärna, alltid trevligt...och man vet aldrig...alltnog, i Konstanz ligger ett stort dito. Det har övergått som många andra att erbjuda sina böcker över internet, men - gu'skelov - när jag är i sta'n tillåts jag, som "gammal" kund, att fysiskt dyka in i samlingarna...
Och si där, under Militaria, instoppad (och gömd och glömd...?) i en marin bok från strax efter kriget hittar jag detta...
En byggplan över den tyska jagaren GEORG THIELE, godkänd av Oberkommando der Kriegsmarine, ritad och utgiven 1941. Att den redan den 13 april 1940 förlorat sitt marina liv vid slaget om Narvik hjälpte kanske att planen släpptes för den tyska modellbyggarallmänheten. För den hänvisningen hittar vi nere till vänster, "Anmerkungen für den Modellbauer"...därtill
färggivningen uppe till höger.
...och nej, är själv ingen byggare, men tänkte en pre-plastik-byggplan kunde intressera...
https://no.wikipedia.org/wiki/Z2_«Georg_Thiele»
Mvh Hans K
-
- Saknad medlem †
Ack den ljufva thiden.....och tack sveahk.
Byggde min SCHARNHORST i Masstab 1:200 med mycket liknande ritningsmaterial.......av trä
Varjag
Byggde min SCHARNHORST i Masstab 1:200 med mycket liknande ritningsmaterial.......av trä

Varjag
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
-
- Stödjande medlem 2021
Jag har beställt en sådan här modellbyggsats: http://www.ibgmodels.com/72036.htm

En Stridsvagn m/40 L skala 1/72 i Dominikanska republikens färger från 1965. Ska visst varit i strid med USMC!
(De e nått för forumets antiamerikaner eller?!
)
Har alltid gillat udda byggprojekt så det var ju ingen tvekan. Nu har jag ju en del andra byggprojekt i pipen men jag betar mig nog fram till denna så småningom.
Sedan blev det lite annat av bara farten som tillkommer samlingen obyggda modeller i garderoben......
Sonderling

En Stridsvagn m/40 L skala 1/72 i Dominikanska republikens färger från 1965. Ska visst varit i strid med USMC!

Har alltid gillat udda byggprojekt så det var ju ingen tvekan. Nu har jag ju en del andra byggprojekt i pipen men jag betar mig nog fram till denna så småningom.
Sedan blev det lite annat av bara farten som tillkommer samlingen obyggda modeller i garderoben......

Sonderling