Frågor och kommentarer angånde tävlingen "Vinterkrig!&q

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Frågor och kommentarer angånde tävlingen "Vinterkrig!&q

Inlägg av Morgan » 27 november 2006, 07:56

Jag tar initiativ och skapar en tråd för frågor vad beträffar ovanstående tävling.

Jag har ett vinterdiorama hemma i 1:35. Bakgrundshistorien till det här dioramat är helt fiktiv, men skulle mycket väl kunna ha inträffat under kriget. Är det tillåtet?

Morgan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 november 2006, 08:00

Visst! Meningen med att man ska nämna något om situationen är för att det ska kunna bedömas hur pass bra research man gjort, och att det finns en tanke bakom bidraget. Att ha ett gäng "Totenkopf"-soldater i Ardennerna december 1944 är ju inte särskilt trovärdigt...

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 20 december 2006, 08:26

Hmm... Synd att det bara verkar komma 1:6-figurer. Hoppas det kommer många fler rena plastmodellbyggeprojekt med vintertema.

Morgan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 december 2006, 07:51

Ja, det skulle vara trevligt med fler modeller. Kom igen, man behöver inte vara IPMS-mästare för att få delta! :)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 20 januari 2007, 12:19

Fortfarande inga fler rena plastmodellbyggedioramer/-projekt... Var är ni andra modellbyggare på forumet någon stans? Kom med era bidrag!

Morgan

Användarvisningsbild
Kempf
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 januari 2007, 20:31
Ort: Borås

hej

Inlägg av Kempf » 20 januari 2007, 20:09

njaa några diorama byggsatser har jag inte, Har ett Stuka plan i 1/48 i vinterskrud men är inte fullt klar ännu (tidsbrist) tyvärr ''

Men kan ju posta bilder på den om intresse finns


Morgan jag bygger bara rena plastmodeller :)

Mvh Kempf

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 21 januari 2007, 10:25

Det mesta kring detta forum verkar handla om 1/6 figurer och det som har med de att göra.Kan de bero på att dom som håller i trådarna själva har det intresset.
Om man vill ha ett spritt intresseområde så varför just "vinterkrig"??
de verkar finnas många här som bygger modeller men det är trögt med inläggen,och jag personligen tror att det beror just på fixeringen vid 1/6 skalan .Därmed inte sagt att det är något fel på det ,men om man talar om modellbygge i stort så tror jag det är få som sysslar med detta.
Räätta mig om jag har fel/MVH Thule

Användarvisningsbild
USMC
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 25 oktober 2005, 22:25
Ort: Gävle

Inlägg av USMC » 21 januari 2007, 11:05

thule skrev:Det mesta kring detta forum verkar handla om 1/6 figurer och det som har med de att göra.Kan de bero på att dom som håller i trådarna själva har det intresset.
Om man vill ha ett spritt intresseområde så varför just "vinterkrig"??
de verkar finnas många här som bygger modeller men det är trögt med inläggen,och jag personligen tror att det beror just på fixeringen vid 1/6 skalan .Därmed inte sagt att det är något fel på det ,men om man talar om modellbygge i stort så tror jag det är få som sysslar med detta.
Räätta mig om jag har fel/MVH Thule
Men kan det inte bero på att 1/6-trådarna är hundra gånger mer aktiva än alla andra?
Bara för att vi bygger 1/6-figurer hindrar väl inte det ni andra att bygga andra plastmodeller?

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 21 januari 2007, 11:21

Det var det jag menade,att det är mest aktivitet kring 1/6 figurer och dylikt.
Jag tycker bara det är lite synd eftersom forumet heter "Modellbygge"
Men jag håller med dig, aktiviteten på andra håll är låg.
/Thule

Användarvisningsbild
Kempf
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 januari 2007, 20:31
Ort: Borås

Hej ....

Inlägg av Kempf » 21 januari 2007, 12:49

tja Thule sådan känsla fick jag oxå men det behöver ju inte vara negativt för det ...Jag vet ju inte vad andra modellbyggare vill se??? jag kan posta bilder
på Modeller som jag har byggt igenom åren ...

men just nu går det lite trögt med nya projekt (har lite andra intressen vid sidan om ) och alla mina flygplan är nerpackade i lådor pga plats brist :cry:

Men starta upp någon tråd där alla kan posta bilder på byggda modeller genom åren kanse / eftersom Vinterkrig blir ganska så begränsat område .....

Jag tycker att det finns många modellbyggare här som har så mycket mer kunskap än vad jag har, Bland annat du Thule ...du kan ju detta verkligen

Mvh Kempf

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 21 januari 2007, 13:29

Hej Kempf!
Min tro var när jag anslöt mig till detta forum att här finns det modellbyggare av alla slag.
Jag tykte bara det var skoj att hitta likasinnade och att det kan vara trevligt att snacka modellbygge och byta erfarenheter.Precis som du säger så är det inget fel i någon inriktning. Och jag tycker killarna som samlar 1/6 prylar gör fantastiska saker . Men just som du, så efterlyser jag trådar med modellbygge i allmänhet.Oavsett vad vi bygger .
För att det finns många duktiga byggare det är helt klart.Du själv är ju ett exempel på det.Sedan kan man fråga sig nödvändigheten av ett forum.men jag menar återigen att vi kan ha ett forum,öppet för tips ,ideer ,recensioner m.m. För meningen är väl den att vi skall ha en trevlig hobby,och ett intresse som ger en viss gemenskap.Och med att ge varandra just tips och ideer och dela erfarenheter så kan de säkert bli så. Jag lär mig fortrfarande av andras erfarenheter och tips.MVH/Thule

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Inlägg av Reinhard » 21 mars 2007, 21:09

thule skrev:Hej Kempf!
Min tro var när jag anslöt mig till detta forum att här finns det modellbyggare av alla slag.
Jag tykte bara det var skoj att hitta likasinnade och att det kan vara trevligt att snacka modellbygge och byta erfarenheter.Precis som du säger så är det inget fel i någon inriktning. Och jag tycker killarna som samlar 1/6 prylar gör fantastiska saker . Men just som du, så efterlyser jag trådar med modellbygge i allmänhet.Oavsett vad vi bygger .
För att det finns många duktiga byggare det är helt klart.Du själv är ju ett exempel på det.Sedan kan man fråga sig nödvändigheten av ett forum.men jag menar återigen att vi kan ha ett forum,öppet för tips ,ideer ,recensioner m.m. För meningen är väl den att vi skall ha en trevlig hobby,och ett intresse som ger en viss gemenskap.Och med att ge varandra just tips och ideer och dela erfarenheter så kan de säkert bli så. Jag lär mig fortrfarande av andras erfarenheter och tips.MVH/Thule
Någon ut av er skulle väl kunna skapa en sådan tråd?


//Alexander :D

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 4 april 2007, 11:28

En sådan finns här!

Morgan

Skriv svar