Imitera utslagna och utbrända pansarfordon?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Imitera utslagna och utbrända pansarfordon?

Inlägg av Morgan » 23 oktober 2006, 16:02

Jkpg1977 skrev:I ett försök att ge det i sydvästlig riktning avancerande infanteriet mer eldunderstöd mot den handfull brittiska infanterigrupper ute på slätten exponerade sig stormkanonvagn #112 för mycket och sköts med en välriktad granat genom sidopansaret i brand av en dold pansarvärnskanon. Den här gången dödades hela veteranbesättningen, med totalt 10 segrar bakom sig.
Jag tänkte försöka imitera efterdyningarna av den här stridssekvensen i mitt planerade diorama med den nyinköpta Jagdpanzer IV/70-byggsatsen. Tanken är att den ska stå utslagen vid en lätt sluttning och att en brittisk patrull ska passera förbi det oskadliggjorda stålmonstret.

Just #112 slogs ut med en enda pansarvärnsgranat genom det tunna sidopansar. Jag har idag gjort lite efterforskningar och vet hur det ser ut, men hur imiterar jag det på bästa sätt som modellbyggare? Hur imiterar jag bäst utseendet efter en häftig brand i en stridsvagn? Hur åstadkommer jag hålet på ett realistiskt sätt?

Morgan

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 24 oktober 2006, 18:47

Förslagsvis arbetar du en del med pastellfärger och drybrush. Nu har jag själv inte byggt något på över tio år, men med lite träning så gick det faktiskt riktigt bra.

I Verlindens "The Verlinden way"-serie (instruktionsböcker för dioramabyggare) minns jag att det fanns ett kapitel som beskrev hur man imiterade just bränd/upphettad metall. I det fall jag tänkte på handlade det om en utbränd Jeep eller liknande, men det borde ju vara applicerbart även på en tank.

Lycka till!

Schassen

Skriv svar