"Ketchup"-dioramor

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Jörgen L
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 mars 2005, 15:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Jörgen L » 2 oktober 2006, 17:51

Har med intresse följt tråden och diskussionen är tyvärr mkt nära att spåra ur...

Jag har inte byggt ngr dioramor men har planer på att göra en så småningom (ska bara samla på mig de saker jag behöver).
Jag har inget emot dioramor som inkluderar sårade och döda, det kan bidra till realismen och stämningen man vill förmedla.
Är inte det viktigaste att dioramats "blood and gore" inte dominerar bilden utan istället tjänar som ett komplement för att skildra krigets helvete?

/Jörgen

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 2 oktober 2006, 18:16

Min favorit modell är fortfarande Auroras Guillotine, som fungerar. Dock sprutar det inte blod ur halsstumpen när man släpper ner klingan men huvudet ramlar ner i en liten korg.
Hmmmm... man kanske skulle bygga en i skala 1/6 så man kan halshugga sina Dragon dockor ;-)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 2 oktober 2006, 18:30

För min personliga del tycker jag det är löjligt att allt för "blodiga" dioramer ska vara förbjudna på modellbyggeutställningar. Det är som med krigsfilmer, de ska vara realistiska och visa krig så som det verkligen är - man behöver inte vara en professor för att fatta att det handlar om ond, bråd död. Den enda nackdelen jag kan komma på är att man blir så van att se "otäcka saker" att man inte längre reagerar, men samma effekt kan man även få av nyheterna - alltid samma skit om allt vad konfliktländer heter - självmordsbombare, meningslöst våld och elakheter hit och dit.

För övrigt var det en del jävligt snygga dioramabilder i en här tråden! Man blir en aning avis på alla dessa modellbyggare, trots att man vet att det i grund och botten handlar om teknik.

Morgan

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 2 oktober 2006, 19:45

om det är så att snorre inte menade att han tyckte det var OK att visa hur einzatzkommandon slaktade judar så är det bra med det, även om jag uppfattade det som det.
Även jag har "gillat" bilderna i denna tråden och som jkpg1977 säger så skall "blood and gore" vara ett komplement till dioramat, inte centret.
Och jag tycker inte denna tråd är på väg att spåra ur... inte änn i alla fall.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 oktober 2006, 20:09

Jkpg1977 skrev:För min personliga del tycker jag det är löjligt att allt för "blodiga" dioramer ska vara förbjudna på modellbyggeutställningar.
Det är nog mest en fråga om image. Det är känsligt nog att arrangera modelltävlingar i t.ex. skolor eller andra offentliga lokaler, och få en upprörd rektor på halsen om det uppdagas att det kryllar av bloddrypande scener, eller om lokalpressen bara visar en bild på en motordriven stridsvagnsmdell som gör centrumsväng över en skyttegrop, komplett med squibs och allt. Sedan är det nog en fråga om synen på god smak och seriositet.

Angående figurer från tvivelaktiga enheter, så har jag en schupo bland mina projekt. Dessa var ju i högsta grad inblandade i judeförföljelser och partisanbekämpning, och ni kan lita på att jag kommer att nämna det i samband med att jag presenterar figuren. Inget "kolla vicken häftig uniform, höhö" här inte, även om den kommer att kräva en del arbete.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 15 oktober 2006, 13:15

Cyber Joker skrev:Min favorit modell är fortfarande Auroras Guillotine, som fungerar. Dock sprutar det inte blod ur halsstumpen när man släpper ner klingan men huvudet ramlar ner i en liten korg.
Hmmmm... man kanske skulle bygga en i skala 1/6 så man kan halshugga sina Dragon dockor ;-)
Du får fylla håligheten i figuren med rödfärg, jag lovar att det kommer att spruta. :P


Det verkar som mer eller mindre alla har missförstått termen "Ketchup-dioraman". Med det menas dioraman som mer eller mindre frossar i blod och avslitna kroppsdelar och har mera gemensamt med splatter-genren än med krigets hemska ansikte. Blod är inte klarrött och det kommer inte så mycket som många tycks tro.

En annan aspekt är att dessa utställningar är offentliga tillställningar och vill ha en prägel av familje-aktivitet och därför vill ha en brasklapp om rätten att ta bort objekt som kan väcka anstöt.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 oktober 2006, 13:56

The mother of all ketchupdioramor måste nog ändå var bröderna Chapmans helvetesvision som innehöll 5000 plastfigurer. Dioramat förstördes vid en brand för några år sedan, men bilder finns att beskåda här: http://www.xs4all.nl/~lpbrull/digipage/ ... erview.htm

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 15 oktober 2006, 14:12

Riktigt skumt dio det där!

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Inlägg av Välitalo » 15 oktober 2006, 14:32

.... för sådant där krävs både mycket tid, en hel del pengar, sjuk humor & ett något nedsatt omdöme.

Fascinerande i all sin snedvridenhet ändå....

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 oktober 2006, 14:41

Det kan väl tilläggas att bröderna Chapman är moderna konstnärer med en fascination för det bisarra och hemska, och deras fullskalastatyer av deformerade, sammanväxta kroppar är knappast något man går och tittar på som söndagsnöje tillsammans med flickvännen...

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 15 oktober 2006, 16:50

för h**vete :)
Den är lite som om Bild var inspirationen :)
Läskig men mer lik konst än nått annat tycker jag... Lite warhammer kanske..
Senast redigerad av 1 maddog, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 15 oktober 2006, 17:46

Shit, den där bilden gillade jag(snedvriden som man är innerst inne). :wink:

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 16 oktober 2006, 19:00

B Hellqvist skrev:The mother of all ketchupdioramor måste nog ändå var bröderna Chapmans helvetesvision som innehöll 5000 plastfigurer. Dioramat förstördes vid en brand för några år sedan, men bilder finns att beskåda här: http://www.xs4all.nl/~lpbrull/digipage/ ... erview.htm
*Asgarv* härligt skadat. Som en dödsmetallåt i skala 1/76 eller vad det nu kan vara för skala.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 16 oktober 2006, 20:06

cool

Den tavlan måste heta

DEATH DO US UNITE

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Inlägg av JaGeR » 17 oktober 2006, 12:09


*Asgarv* härligt skadat. Som en dödsmetallåt i skala 1/76 eller vad det nu kan vara för skala.
Det är i 1:35
dem flästa Figurer värkar vara från Tamiya och panzar mm..
Tamiay är ju inte helt biliga precis

Skriv svar