"Ketchup"-dioramor

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Inlägg av JaGeR » 30 september 2006, 19:48

hej
har skälv förlorat ett diorama
jag gav bort ett diorama till wetzels!
det före ställde en sen i normadiet med en sherman och besetnig och allt som rullade ner för en grus väg
en av besetningen föraren hade ett litet flin på läparna.
Jag hadde inte märk det när jag byggde dioramat
sidan av vägen var det en tysk panzar75mm kanon
och en död tysk inga kött sår eller nåt bara naturlig
fast lite blek grå.(förrutnelse)
när jag var där en vecka efter hadde dem tagit bort dioraman!

kvaliteten var hög!
i mindre skallor brukar det tilllåtas som i 1:72
så vidare inte hella dioraman är i rött

http://dragoncollector.free.fr
inlägg av (snorre70)

Tack för att du posta dem bilderna
såg dem för första gången i en fransk moddel tidning fattade inte ett dugg
dem här bilderna visar ju just i skeändet när dem blir dödad och är därför inte så stöttande!

do! sidan ä ju också på franska
i förgrunden på den bilden (som man inte ser på dessa bilder)
är det en död tysk mgskytt men hans kamrat håller upp honom (som en läsen kamrat skulle göra)

i fantasi figurernas värd är det ju mer tillåtet
med skallar som rullar och blod för att man ser det som en rolig sak och kan inte rellatera det till nått

jag hoppas att det här vänder nån gång !
för diorama är konst och bör granskas som konst
där att väka uppmäksamhet och ge att starkt intryk är vardags mat i konsten värld.

skulle bli mer berörd(på ett negatift sett) av en diorama som visar en fin SSparad med jubblade fock masor
än fin detaljering på inälvor på en stupad.......... :wink:
Senast redigerad av 2 JaGeR, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 1 oktober 2006, 15:02

Det är sant som snorre säger att det är tur att vi alla inte tänker som jag... tänk om alla skulle det och alla skulle inse hur vidrigt det är att skildra ett folkmord på ett sånt sätt?.
Och till dom som vill det så är det väl ok?
Sen till Andreas #1 jag säger inte att det är förbjudet... lika lite som en tavla eller film med det ämnet är förbjudet men det är osmakligt och man borde kanske utöva en självcensur? Filmer om krig eller KZ läger visar inte 1½ timme med mord.. ett diorama visar bara ett mord.. Jag gör antagandet att ni skulle skildra en avrättning av en Jude istället för en morgonappell.
Om ni eller någon annan kan tänka sig att skildra ett läger med inte bara blod och tarmar utan smakfullt så må det vara hänt. Men jag tvivlar på att ni kan eller vill det.......

De två bilderna som snorre bifogade är bra bilder på bra dioramor. Inte tu tal om saken.
Sanningen är alltid bäst, hur grym den än må vara.
som sakt krig är inte vacker!!
OT.
om sanningen är bäst, varför ljuger alla så mycket hela tiden?
Krig är inte vacker....... Jag vill inte vara elak eller otrevlig utan bara sanningsenlig (Sanningen är alltid bäst, hur grym den än må vara). Du vet inte ett skit om krig är vackert eller inte eftersom du, med stor säkerhet, aldrig har fått ett skott eller granat skjuten mot dig i avsikt att döda dig. Du vet inte ett skit om det....

Bygg era dioramor med SS soldater som slaktar judar....

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 1 oktober 2006, 16:17

maddog skrev: om sanningen är bäst, varför ljuger alla så mycket hela tiden?
Krig är inte vacker....... Jag vill inte vara elak eller otrevlig utan bara sanningsenlig (Sanningen är alltid bäst, hur grym den än må vara). Du vet inte ett skit om krig är vackert eller inte eftersom du, med stor säkerhet, aldrig har fått ett skott eller granat skjuten mot dig i avsikt att döda dig. Du vet inte ett skit om det....

Bygg era dioramor med SS soldater som slaktar judar....
Sorry mr Brain dead.. O va fan vet du om krig då???
jiddra inte om saker du inte vet.
du vet inte ett skit va jag har varit med om!!
Man behöver inte veta så mycket om krig för att veta att det inte är vackert du.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 1 oktober 2006, 16:27

snorre70 skrev:
maddog skrev: om sanningen är bäst, varför ljuger alla så mycket hela tiden?
Krig är inte vacker....... Jag vill inte vara elak eller otrevlig utan bara sanningsenlig (Sanningen är alltid bäst, hur grym den än må vara). Du vet inte ett skit om krig är vackert eller inte eftersom du, med stor säkerhet, aldrig har fått ett skott eller granat skjuten mot dig i avsikt att döda dig. Du vet inte ett skit om det....

Bygg era dioramor med SS soldater som slaktar judar....
Sorry mr Brain dead.. O va fan vet du om krig då???
jiddra inte om saker du inte vet.
du vet inte ett skit va jag har varit med om!!
Man behöver inte veta så mycket om krig för att veta att det inte är vackert du.
Jag förstår inte varför du hetsar upp dig? och kallar mig öknam?
Jag berättade bara sanningen (som jag ser och upplever den) och den är juh alltid bäst enligt vad du säger själv?
Sen har jag inte sagt att du vet eller inte vet.. jag skriver med "stor säkerhet" och inget annat. Jag gör en gissning på sättet du skriver att du är född på 80-talet.. Därav min gissning på att du inte vet ett skit om krig. Det är klart att du kan vara invandrare från fd Jugoslavien och du har blivit beskuten när du var yngre men som sagt.. jag gissar. Jag har själv ingen somhelst erfarenhet av att bli beskjuten eller nått liknande.

Så. jag har sagt mitt.

Bygg er Dioramor med SS soldater som skjuter Judar, det verkar som om ni vill det.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 1 oktober 2006, 16:39

maddog skrev: Sen till Andreas #1 jag säger inte att det är förbjudet... lika lite som en tavla eller film med det ämnet är förbjudet men det är osmakligt och man borde kanske utöva en självcensur? Filmer om krig eller KZ läger visar inte 1½ timme med mord.. ett diorama visar bara ett mord.. Jag gör antagandet att ni skulle skildra en avrättning av en Jude istället för en morgonappell.
Om ni eller någon annan kan tänka sig att skildra ett läger med inte bara blod och tarmar utan smakfullt så må det vara hänt. Men jag tvivlar på att ni kan eller vill det.......
Snark, nä jag skildrar ingenting eftersom jag inte ens bygger dios, målar tavlor, eller producerar film. Jag bara inte gillar den typ hysteri som vissa inom diosfären verkar känna inför vad krig faktiskt går ut på. Kommer ihåg nån gång för massa år sedan när jag var med i ipms (byggde en del flygplan) och det blev ett herrans liv för att nån hade gjort en blodfläck i ett diorama, och sån fick man minsan inte göra eftersom det var osmakligt och effektsökeri. Hörde flera som kom med invändningen mot landstigningscenen i SPR att den också skulle vara effektsökeri och gottande i blod och elände. Jag tycker den, just för att den inte slätade över hur det faktisk var för dom som knatade i land, gav mer till mig som tittare än t.ex. The longest day. Nu säger jag inte att man måste visa det värsta med krig, vill någon bygga en 1/6 gubbe som står på en torva står det dom givetvis dom fritt. Vill nån annan göra ett mer dramatiskt drama för att berätta något så borde dom också få göra det.

Du vet inte ett skit om krig är vackert eller inte eftersom du, med stor säkerhet, aldrig har fått ett skott eller granat skjuten mot dig i avsikt att döda dig. Du vet inte ett skit om det.....
Men va sjuttom, man behöver väl inte uppleva något för att kunna ha en åsikt om det. Speciellt inte att det inte är speciellt vackert med sönderslitna människor. Fattar överhuvudtaget inte vad du menar med det?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 1 oktober 2006, 17:21

Och jag förstår inte varför likhetstecken dras mellan en soldat som blir träffad av en kula och en avdelning SS-män som kallblodigt skjuter försvarslösa judar?
Militär trupp som bekämpar fientlig militär trupp är väl inte samma sak som om militär trupp mejar ned försvarslösa civila? Eller är jag ensam om att göra den skillnaden? :?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 oktober 2006, 19:47

Skärpning, samtliga!

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 1 oktober 2006, 22:26

Fniss, fniss :)

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 2 oktober 2006, 07:24

Suck! :(

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 2 oktober 2006, 10:54

maddog skrev: Bygg era dioramor med SS soldater som slaktar judar....
Tror nog att du har spårat ut helt??
Handla detta inte om blodiga Dioraman. Skadade soldater.
Och onödig censur i dioraman?
Vem har snackat om Jude slakt???

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 2 oktober 2006, 11:32

snorre70 skrev:
maddog skrev: Bygg era dioramor med SS soldater som slaktar judar....
Tror nog att du har spårat ut helt??
Handla detta inte om blodiga Dioraman. Skadade soldater.
Och onödig censur i dioraman?
Vem har snackat om Jude slakt???
snorre70 skrev: Jag tycker nog att man kan göra läger dion och einzatstruppen dion. Man ska aldrig förneka det som hänt.
Jag har inte sagt emot om dioramor med soldater som är skade eller linknande.. tvärt om tycker även jag att de skall få finnas.
men jag kan juh inte tolka ditt inlägg som du gjorde på nått annat sätt?? Einzatskommandons enda uppgift var attavrätta judar? Alltså tolkar jag detta inlägget som att du kan tänka dig att göra ett "häftigt" diorama över en avrättning.. men de e klart jag kanske har fel?

*Edit gramatik
Senast redigerad av 1 maddog, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 2 oktober 2006, 11:34

Andreas K skrev:Och jag förstår inte varför likhetstecken dras mellan en soldat som blir träffad av en kula och en avdelning SS-män som kallblodigt skjuter försvarslösa judar?
Militär trupp som bekämpar fientlig militär trupp är väl inte samma sak som om militär trupp mejar ned försvarslösa civila? Eller är jag ensam om att göra den skillnaden? :?
absolut inte.
De bilder som har postats på dioramor med det temat är väldigt bra och nästan som "fotografier"

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 2 oktober 2006, 12:26

maddog skrev:
snorre70 skrev:
maddog skrev: Bygg era dioramor med SS soldater som slaktar judar....
Tror nog att du har spårat ut helt??
Handla detta inte om blodiga Dioraman. Skadade soldater.
Och onödig censur i dioraman?
Vem har snackat om Jude slakt???
snorre70 skrev: Jag tycker nog att man kan göra läger dion och einzatstruppen dion. Man ska aldrig förneka det som hänt.
Alltså tolkar jag detta inlägget som att du kan tänka dig att göra ett "häftigt" diorama över en avrättning.. men de e klart jag kanske har fel?

*Edit gramatik
Nej jag kan inte tänka mig att göra ett diorama över en avrättning, men jag skulle inte bry mig om någon skulle göra det, om det har ett syfte, lika lite som man visar avrättningar på tv. Alltid syftet med det hela som spelar in.
Einzatskommandons vist deras jobb kanske va att avrätt, men dom kunde gå i en snygg parad eller dyrlit.
Kan inte fatta hur du kunde tolka detta som att jag skulle vilja bygga ett dio över en Jude slakt.??? Men det är din fria tolkningen.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 2 oktober 2006, 12:28

maddog skrev:
Jag har inte sagt emot om dioramor med soldater som är skade eller linknande.. tvärt om tycker även jag att de skall få finnas.
men jag kan juh inte tolka ditt inlägg som du gjorde på nått annat sätt?? Einzatskommandons enda uppgift var attavrätta judar? Alltså tolkar jag detta inlägget som att du kan tänka dig att göra ett "häftigt" diorama över en avrättning.. men de e klart jag kanske har fel?

*Edit gramatik
Ok, vi kanske ska kyla ner diskussionen lite nu. Tror ingen här har någon större lust att göra dioramor över avrättningar (i varje fall inte jag, änve om jag hade byggt dioramor) vad jag vände mig mot var själva principen med förbjudna områden för hur man får uttrycka sig. Kan mycket väl tänka mig att någon kan göra ett diorama för att belysa något hur auschwitz fungerade. I museumsammanhang är det t.o.m. tänkbart att någon skulle göra ett om folk som skjuts i skogen. Däremot tror jag knappast det är någon större risk att någon vanlig hobbybyggare tar sig tiden att göra 20 ss-snubbar som maler ner 200 judar i en grop.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 2 oktober 2006, 17:03

Andreas #1 skrev:
maddog skrev:
Jag har inte sagt emot om dioramor med soldater som är skade eller linknande.. tvärt om tycker även jag att de skall få finnas.
men jag kan juh inte tolka ditt inlägg som du gjorde på nått annat sätt?? Einzatskommandons enda uppgift var attavrätta judar? Alltså tolkar jag detta inlägget som att du kan tänka dig att göra ett "häftigt" diorama över en avrättning.. men de e klart jag kanske har fel?

*Edit gramatik
Ok, vi kanske ska kyla ner diskussionen lite nu. Tror ingen här har någon större lust att göra dioramor över avrättningar (i varje fall inte jag, änve om jag hade byggt dioramor) vad jag vände mig mot var själva principen med förbjudna områden för hur man får uttrycka sig. Kan mycket väl tänka mig att någon kan göra ett diorama för att belysa något hur auschwitz fungerade. I museumsammanhang är det t.o.m. tänkbart att någon skulle göra ett om folk som skjuts i skogen. Däremot tror jag knappast det är någon större risk att någon vanlig hobbybyggare tar sig tiden att göra 20 ss-snubbar som maler ner 200 judar i en grop.
så sant, ett sådan diorama är inte så roligt att titta på änns.
Men helt klart som du säger, beror på vad man ska använda diot till,
som tur är finns det inte bilder på alla grymeter som begicks.

Nä jag tycker att detta spåra ut helt..
va det inte detta det hela handlade om??
hitta denna hos våra tyska vänner mycket snyggt. Lagom blodigt för min smak.
Bilagor
dio-14.JPG
dio-14.JPG (35.57 KiB) Visad 947 gånger

Skriv svar