"Ketchup"-dioramor

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

"Ketchup"-dioramor

Inlägg av sonderling » 29 september 2006, 07:31

Vaqrför är det egentligen förbjudet eller icke "kosher" att ha med stupade i modell dioramor?
Alltså jag förstår att man inte vill se "ketschup" dioramor på tävlingar och liknande. Men ibland blir jag rätt less på att se dessa som jag kallar det "scout" dioramor. Ni vet; Soldater går och soldater sitter och fikar, soldater meckar....

Själv försöker(kte) jag göra så realistiskt som möjligt med stupade och sårade, och gärna försöka få med lite liv och tempo.
Är det bara jag?
Sedan har jag en viss själv censur är klart. Att göra ett diorama över en sherman som lyckats flanka tyskasoldater som ligger i ett dike och beskjuter GI:s och som sedan blir mosade när tanken kör med ena larvparet i diket. Skulle ju bara inte gå att göra. (true story från västfrontens sista dagar.)

Sonderling

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 29 september 2006, 08:34

man kanske kan göra ett diorama med sårade som fikar??

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 29 september 2006, 08:35

Håller inte på med byggande längre, men jag tyckte också det var en märklig princip/regel/lag.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 29 september 2006, 15:51

En egen teori är att det kanske blivit lite tabu för att eventuellt "skydda" yngre modellbyggare från sådana hemska fasor? Dock kan man ju lika gärna säga att modellbygge glorifierar krig om man i princip inte får visa sårade. :?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 29 september 2006, 16:32

Var finns detta förbud? Är det inte snarare självcensur det gäller?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 29 september 2006, 16:46

Tok va tror du att man kan ha död o blod med i dioramat!!! va har det med krig att göra??? (Ironisk)
Ja tycker också att det är ett jädrans jidder hit o ditt, klart som fan att man ska kunna göra blodiga dioraman, jag menar är det något som hör till krig o älande så är det i alla fall ond bråd o dödddddddddddddddd.
titta på denna skit snygg..

Men det kanske finns för många som inte vet att krig handlar om till nästan 100% att döda eller dödas????

http://vettius64.net/18.html

en som vet va krig handlar om.

har sätt några fint blodiga dioraman på 1/6 modeler på den tyska sidan, mycket snygga o realistiska.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 29 september 2006, 19:08

Andreas K skrev:En egen teori är att det kanske blivit lite tabu för att eventuellt "skydda" yngre modellbyggare från sådana hemska fasor? Dock kan man ju lika gärna säga att modellbygge glorifierar krig om man i princip inte får visa sårade. :?
Ja dagens barn är ju så känsliga vad gäller våld :wink:

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 29 september 2006, 20:04

Andreas #1 skrev:
Andreas K skrev:En egen teori är att det kanske blivit lite tabu för att eventuellt "skydda" yngre modellbyggare från sådana hemska fasor? Dock kan man ju lika gärna säga att modellbygge glorifierar krig om man i princip inte får visa sårade. :?
Ja dagens barn är ju så känsliga vad gäller våld :wink:
Mycket bra svar!!

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 29 september 2006, 23:55

Om man har det "normalt" som den bilden i länken ovan så är det ok tycker jag. Den är för övrigt för djävla snygg.
Det som jag kan reagera på är om man "glorifierar" dödandet, sätter upp "einzatstruppen" av SS i polen eller bygger ett diorama om ett KZ läger.......
Visa döden som den är i krig, bajs i byxorna, snor i näsan, skrika efter mamma, blod och ond bråd död. Gör det skitigt och inte vackert... så kan ajg köpa det. :)
Kan någon förklara hur geväret hänger i luften? Sitter det på en vitvägg eller ståltråd.. eller?? http://vettius64.net/18.html

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 30 september 2006, 00:07

maddog skrev:Om man har det "normalt" som den bilden i länken ovan så är det ok tycker jag. Den är för övrigt för djävla snygg.
Det som jag kan reagera på är om man "glorifierar" dödandet, sätter upp "einzatstruppen" av SS i polen eller bygger ett diorama om ett KZ läger.......
Visa döden som den är i krig, bajs i byxorna, snor i näsan, skrika efter mamma, blod och ond bråd död. Gör det skitigt och inte vackert... så kan ajg köpa det. :)
Kan någon förklara hur geväret hänger i luften? Sitter det på en vitvägg eller ståltråd.. eller?? http://vettius64.net/18.html
Jag tycker nog att man kan göra läger dion och einzatstruppen dion. Man ska aldrig förneka det som hänt.
Tabun ger bara svavel till dom som vill tända stickan. Man ska aldrig säga att man lever i ett fritt land, när några puckon vill förbjuda och förneka det som hänt. Tycker det är mycket synd att det inte görs dion mer om det grymma delen av krigen med.
Krig är väll inte vackert???

Jag har oxå funderat på de där med geväret, grymt snyggt gjort i alla fall.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 september 2006, 01:28

Kladdiga dioramor kan lätt bli effektsökeri, som lätt slår över i försök att övertrumfa varandra i äckel. "Så du har en figur med avsliten arm? Kolla min figur som fått magen uppsprättad! Mitt nästa projekt är en hög köttslamsor i en krevadgrop..." Man kan säga väldigt mycket med små medel - tänk er en figur som hänger livlös i ett taggtrådshinder. Det behöver inte vara en massa blod, likdelar och annat jox, men jag kan tänka mig att effekten kan bli nog så tankeväckande...

En liten vignette jag minns är killen som gjorde ett par DAK-soldater som betraktar liket av en "ökenråtta" som legat i solen ett tag, och som såg ut som en blandning av en mumie och ett kokt lik. Realistiskt och hårtslående. Själv har jag en idé som jag tror kan få hem budskapet på ett helt annat sätt... ska bara fixa det som behövs.

...och geväret är upphängt i supertunn nylontråd, som är i princip osynlig.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 30 september 2006, 07:56

snorre70 skrev:
maddog skrev:Om man har det "normalt" som den bilden i länken ovan så är det ok tycker jag. Den är för övrigt för djävla snygg.
Det som jag kan reagera på är om man "glorifierar" dödandet, sätter upp "einzatstruppen" av SS i polen eller bygger ett diorama om ett KZ läger.......
Visa döden som den är i krig, bajs i byxorna, snor i näsan, skrika efter mamma, blod och ond bråd död. Gör det skitigt och inte vackert... så kan ajg köpa det. :)
Kan någon förklara hur geväret hänger i luften? Sitter det på en vitvägg eller ståltråd.. eller?? http://vettius64.net/18.html
Jag tycker nog att man kan göra läger dion och einzatstruppen dion. Man ska aldrig förneka det som hänt.
Tabun ger bara svavel till dom som vill tända stickan. Man ska aldrig säga att man lever i ett fritt land, när några puckon vill förbjuda och förneka det som hänt. Tycker det är mycket synd att det inte görs dion mer om det grymma delen av krigen med.
Krig är väll inte vackert???

Jag har oxå funderat på de där med geväret, grymt snyggt gjort i alla fall.
KZ och Einzatstruppen var inte en del av kriget. Det var en del av en politisk förföljelse. Jag drar en definitiv gräns innan de, att bygga dioraman kring. Krig är smutsigt, det vet jag kanske mer än andra på detta forum..... Men KZ och Einzatstruppen var bara ett folkmord utfört av sinnesjuka ledare åtföljda av svagsinta soldater..... Inte värt att lägga ett diorama om..
Min åsikt står fast, inget folkmord eller brott mot krigetslagar inte heller önödigt detaljerade dioramor.
Sen kan man väl se det från en annan vinkel.
OM man bygger ett diorama med folkmord eller "onödiga detaljer", så kanske det säger mer om den personens mentalaålder, kapacitet och läggning?

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 30 september 2006, 10:14

Ja maddog det är din åsikt! Tur är väll att alla inte tänker som dig.
Jag tycker i alla fall att man ska kunna bygga dioram i va man vill, så länge man bara inte är ute efter att glorifera.
O vist ja tycker inte heller att tok blodiga dioraman kanske är snygga, men det har med budskapet i det hela att göra.
Jag är av den naturen att jag tycker inte får man lever o tänka fritt, om man lever efter förbud eller tabun.

Som man brukar säga!!!
Sanningen är alltid bäst, hur grym den än må vara.

som sakt krig är inte vacker!!

Bilder på ett diorama som jag tycker är bra gjort, Mer än så behöver det inte vara för att få med efekten av det hela. Men sedan är det upp till den som gör det att bestämma när denna tycker att efekten är klar!
finns att skåda på http://dragoncollector.free.fr
Bilagor
dio2.JPG
dio2.JPG (71.06 KiB) Visad 1490 gånger
dio1.JPG
dio1.JPG (51.41 KiB) Visad 1490 gånger
Senast redigerad av 1 snorre70, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 30 september 2006, 10:41

Ärligt talat har jag inga problem om nån skulle göra ett dio på Auschwitz eller nått liknande. Lika lite som att jag har problem med att nån gör en film eller tavla på motsvarande tema. Jag förstår liksom inte tankegången om varför det ena skulle vara förbjudet men inte det andra.

edit:
maddog skrev: OM man bygger ett diorama med folkmord eller "onödiga detaljer", så kanske det säger mer om den personens mentalaålder, kapacitet och läggning?
"Jag är moraliskt och intellektuellt överlägsen alla som inte tycker som jag".
Senast redigerad av 1 Andreas #1, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 30 september 2006, 10:50

Andreas #1 skrev:Ärligt talat har jag inga problem om nån skulle göra ett dio på Auschwitz eller nått liknande. Lika lite som att jag har problem med att nån gör en film eller tavla på motsvarande tema. Jag förstår liksom inte tankegången om varför det ena skulle vara förbjudet men inte det andra.
Det va ett himmla bra svar!! änkelt o rakt svar.

Skriv svar