Gamla företaget airfix i putten

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Gamla företaget airfix i putten

Inlägg av thule » 2 september 2006, 12:25

tråkigt att Airfix gått i putten!
Jag och de flesta andra förmodar jag växte upp med airfixmodeller.Och vad kommer att hända med Humbrol?/Thule

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 2 september 2006, 12:43

Det har i och för sig legat i luften sedan sortimentet började bantas i slutet av 1970-talet. Gissningsvis tas de mer lättsålda byggsatserna över av andra producenter (vilket ju redan skett i stor utsträckning) medan några av de andra kommer att jagas hårt av samlare och entusiaster.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 2 september 2006, 16:25

En epok går i graven. Jag har nog byggt alla plastpåsemodellerna de hade under årens lopp. De var ju förhållandevis billiga.
Man får väl vara glad åt den samling obyggda Airfix i plaspåse man har.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 september 2006, 16:44

Det är väl den svaga återväxten i kombination med de äldre modellbyggarnas önskemål om högdetaljerade byggsatser med fotoetsade detaljer, etc, som gör att Airfix inte bär sig längre. Själv har jag många och kära minnen av timmars pillande i limångor och med Humbrolfärgfläckade fingrar.

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 2 september 2006, 17:54

Ja man blir riktigt nostalgisk. Men det är konstigt att idag kan man lägga ner ansenliga summor på en modell och dessutom köpa extra tillbehör för att få till det där extra. Vi har nog hjälpt till lite själva tror jag. Vi nöjer oss inte längre med att bara bygga direkt ur lådan. Dessutom har ju faktisk Airfix haft svårt att förnya sig. men visst är det en tråkig utveckling. /Lennart

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 2 september 2006, 18:46

Det kommer något nytt, det gör det alltid.
Det är så här den funkar i världen..

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 2 september 2006, 19:06

Jag kommer verkligen sakna Airfix, det är som sagt lite nostalgi. :(

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 2 september 2006, 19:08

Tyvärr är det väl så att mycket av det som Airfix gjort under årens lopp är på gränsen mellan leksak och modell. Själv lekte jag med 1/72 flygplanen man byggde utan att måla så klart. Så fort dom var hoplimmade så sattes dom in i luftstriderna över Frankrike. När man blev äldre så insåg man snabbt bristen på detaljer och klumpigheten hos Airfix 1/72 modeller. Dock har Airfix under de senaste årtiondena producerat många modeller i större skala Ex.vis flyg i skala 1/24 som är klart godkända. Har själv Focke Wulfen.

Många kära minnen försvinner med Airfix... :cry: :cry:

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 3 september 2006, 21:21

Tråkigt som bara den med Airfix...... Jag har byggt en hel del av dom och gjorde även mina första Dioramor med dom...
Dock har Airfix under de senaste årtiondena producerat många modeller i större skala Ex.vis flyg i skala 1/24 som är klart
Dom har gjort större modeller sedan mitten av 70-talet i alla fall.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 5 september 2006, 07:31

Jag är riktigt ledsen :( . http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/5301438.stm Är det verkligen döda eller är de bara döende? Jag vet inte hur jag ska tolka info´n " In administration".

Jag tillhörde dem som gillade airfix. Visst många av deras formar var gamla men de hade många objekt som ingen annan hade. Jag tillhör väl "gladbyggarna" så den här detalj nojjan som präglat hobbyn var inget för mig. Airfix dög fin fint.

Jag hoppas nån köper upp dem och fortsätter ge ut dem. Själv har jag precis köpt Airfix modeller för ca 1500 spänn från olika nätfirmor. Jag får väl se det som en pensionsförsäkring :) .
Jag upptäckte att jag inte var ensam. Airfix var toppsäljaren just nu och flera objekt som jag sucktat på var slut.
Nåväl jag hittar ibland fortfarande "ESCI" i gamla leksaksaffärer så det lär väl finnas fler chanser att hitta deras produkter.
Men jag antar att hela hobbyn är på nedgång, jag har en känsla att det mest är gubbar som jag som håller på med detta. Och yngra släktingar som man köper byggsatser till verkar inte ett dugg intresserade av detta.


Sonderling (som inte riktigt vet hur han ska förklara att gjort av med hushållskassan på leksaker :? )

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 5 september 2006, 22:00

Då blire det bunkring i helgen

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 september 2006, 17:50

Åh nej! :o

Min barndoms värld är död. (Den försvann iof någonstans på högstadiet, men...)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 22 september 2006, 15:31

Nu har jag ta mig fan handlat aifrix för 2500spänn 8O :oops: , och ännu har jag inte hittat alla jag velat ha. Men nu får det räcka nu har man att bygga i åratal framöver.

Sonderling

thule
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 juli 2006, 09:10
Ort: Lulea/SWEDEN

Inlägg av thule » 23 september 2006, 09:33

Ja ,nu vet jag ju inte hur gamla ni andra är ? men det är tydligen mestadels gamla stofiler som jag själv (52 år) som bygger modeller idag. Det finns nog mångta yngre med ,men jag tror att datorspel och annat har tagit över intresset.Det skall gå fort idag och inte vara för jobbigt att göra saker . Jag har byggt modeller sedan barnsben och det blir bara roligare med åren. Och dagens utbud är ju helt klart bättre än det som vi växte upp med.
Man jag kommer att sakna Airfix om det försvinner,det var liksom där det började.
Thule :)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 23 september 2006, 09:59

Jag är 20, så jag kvalar knappast in på "gammal stofil". :lol:
Men det stämmer att folk har för lite tålamod idag, men jag själv tröttnade på datorns kortvariga resultat. Jag ville ha något konkret att visa upp, så jag dammade av mitt gamla intresse för modellbygge. :)

Skriv svar