Färgnyckel

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Färgnyckel

Inlägg av Probstner » 29 augusti 2006, 09:36

Jag kanske letar illa, men det fanns en tråd där vi bl a diskuterade vilka färger man lämpligen använder för att måla plastmodeller av soldater från Andra världskriget. Den innehöll mycket matnyttigt samt en del intressanta avväganden. Någon som vet om den finns kvar på forumet?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 31 januari 2007, 10:32

Hittade faktiskt tråden i mina gömmor - hade klokt nog saxat över delar av den till ett word-dokument. Jag återger det jag har i dess helhet - ursäkta längden. Dessvärre minns jag inte vem som skrev de mest omfattande tipsen, men han kan ju kliva ut ur garderoben om han ser det här.

Jag:
Tyskar - 31 Slate Grey som bas med lite 111 Uniform Grey (tidiga brallor ren 111). Funkar bra eftersom man kan variera blandningen lite för olika skeden i kriget och använda 31 som den är om man vill måla uniformen M44.
Ryssar - oftast 26 Khaki som bas, blandat med lite 30 Dark Green och en skvätt matt gul lack. Ibland nerblekt med 72 Khaki Drill (f ö utmärkt bas till remtyg för både ryssar och britter). Har med viss entusiasm provat 83 Ochre som bas, med viss besvikelse 86 Light Olive (för barrgrön men bra alternativ till 30).
Britterna behandlar jag styvmoderligt med att kleta på 26 Khaki direkt ur burken.
Amerikaner är jag helt rådvill inför - kanske 72 Khaki Drill kunde vara bas, men jag vet inte vad den borde blandas med.
NN:
TYSKAR

Tidig uniformsbyxa (M37): stengrå (66)
Tidig uniformsjackajacka (M36): fältgrå (31) Det härliga med fältgrå är att den inte är en standardiserad färg. Tyska uniformersom var fältgrå kunde se ut lite hur som helst. Vad jag har sett så tycker jag att färgen blev mer grön och mörk under den senare delen av kriget.
Sen uniformsjacka (t.ex. M43): fältgrå (75)
Sen uniformsbyxa (allt utom M37): fältgrå (31 för tidigt 40-tal och 75 för sent 40-tal)
Officersjacka (M36): ljusgrå (111) ofta handsydda och av annat material än menigas uniformer
Afrika Korps uniform: Alla möjliga sorters färger men de vanligaste är ljusbrun (26) och olivgrön (83)
Reed green uniform: grön (30) Lite osäker här. Tyskarnas vassgröna sommaruniform var nog snäppet ljusare än 30 Dark Green.
Gebirgsjägeranorak: musgrå (111)
Gebirgsjägerbyxa: fältgrå (31 eller 75)
Stormkanonuniform: fältgrå (75)
Pansaruniform: svart
Fallskärmsjägarbyxa: fältgrå (75)
Fallskärmsjägarjacka (tidig): ljusgrå (111) eller ljusgrön (86)
Luftwaffe marktruppsuniform: mörkgrå (32)
Luftwaffe tropisk uniform: sand (93) Ska enligt vissa böcker vara blekt till nästan vitt, men på alla bilder jag har sett verkar det mer se ut som sandgult.

Kamouflage
Heer/Luftwaffe splinter: grå khaki (72), rostbrun (160), grön (105)
Heer /Luftwaffe tan water: grön khaki (84) bas, rostbrun (160), grön (105)
SS tidig: olivgrön (83), ljusbrun (110), svart (minns ej numret)
SS eklöv höst: sand (93), mörkbrun (155), svart (ska väl egentligen vara mörkare brun, men jag orkar inte vara för peti´g)
SS eklöv vår: ljusgrön (105), brun (110), mörkgrön (75)
SS prickar: samma som ovan pluus hud (minns ej numret)
Italiensk (användes av Waffen-SS HJ): grågrön (31), sand (93), rödbrun (62)

Utrustning
Hjälm: alla möjliga gråa färger
Mössa: fältgrå (31 eller 75)
Hjälm/mössa Afrika Korps: khaki (187) eller olivgrön (83)
Bälte/sele: svart
Bälte/sele Afrika Korps: khaki (187)
Stövlar/skor: svarta. Har även för mig att lågskorna även fanns i brunt läder.

Edit: Ändrade stengrå och luftwaffegrå till mörkare nyanser.


BRITTER

Battledress (P37): mörk khaki (26)
Battledress (Khaki Drill): khaki (187). Användes av 8th Army och tidigt i Asien
Battledress (Jungle Green): grön (86). Användes i Asien under senare delen av kriget.
Kanadensisk uniform: brungrön (159)
Australisk uniform: mörkbrun (155). Användes i Nordafrika. I Asien användes en blandning av amerikanska HBT och brittiska JG uniformer.

Kamouflage
Fallskärmsjägarjacka: sand (93), rostbrun (160), mörkgrön (116)

Utrusning
Hjälm: mörkbrun (155) för tidig och mörkgrön (116) för sen
Hjälm 8th Army: khaki (187)
Sele: grå khaki (72) eller ljusgrön (87). Från början var alla selar i khaki, men med hjälp av något som kallas blanco skulle soldaterna själva färga dem gröna för att dels göra dem svårare att se och dels för att motstå väta. Detta gjordes dock inte så ofta.
Skor: svarta
Skor australiensiska: mörkbruna (155)


AMERIKANER

Yllebyxor: ljusbruna (26)
Jacka (M41): Khaki (187). Användes tillsammans med yllebyxorna i Europa fram till hösten 1944.
Uniform (M43): ljusgrön (78). Vet inte riktigt här, kanske vill ha 31 istället. Denna uniform användes av i princip alla soldater i Västeuropa (även fallskärmsjägarna) hösten 1944 och framåt.
Uniform HBT (tidig): grågrön (31). Användes främst av marinkåren, infanterister i Stilla havet och Rangers i Nordafrika/Italien.
Uniform HBT (sen): mörk grågrön (75). Användes av Rangers och en del infanterister i Normandie och av marinkåren 1945. Påstås ha förväxlats med tyskarnas reed green i Normandie, men det tror jag vad jag vill om. Färgen liknar mer tyskarnas mörka fältgrå uniform.
Fallskärmsjägarunifom (M42): olivgrön (83)
Tidig marinkårsuniform: khaki (187)

Kamouflage (användes av marinkåren och vissa förband i Normandie. Hjälmöverdraget användes bara av marinkåren)
Strand: grå khaki (72), ljusbrun (110), mörkbrun (155)
Skog: olivgrön (83), ljusbrun (110), mörkbrun (155), grön (105)

Utrustning
Hjälmar: olika nyanser av mörkgrön eller mörk olivgrön
Sele/damasker: khaki (187)
Kängor: Rostbruna (160)
Kängor (sena): bruna (29)

USA: I det tidiga skedet av kriget i Stilla havet (Wake Island och Filippinerna) hade de en khaki uniform. Den byttes dock ut mot en grågrön bomullsuniform 1942. Samtidigt bytte man ut den gamla hjälmen av brittisk modell mot hjälmen man sen hade resten av kriget.


RYSSAR

Uniform: Alla möjliga färger. Gardessoldater tenderade att ha grönare än andra. Khaki (187), grön khaki (84), mörk khaki (26), sand (93), olivgrön (83), mörk grågrön (75)
Vinterkläder (telogreika): olivgrön (83)

Kamouflage:
Amöba: sand eller ljusgrön (93 eller 86) och mörkbrun (155)
Fanns några andra plottriga kamouflagetyper men de är så fula att jag skiter i dem.

Utrustning:
Hjälm: Olika former av grå, olivbrun och olivgrön
Stövlar: svarta
Bälte: brun (29)


JAPANER

Uniform: mörk khaki (26), sand (93), khaki (187). Khaki var vanligast. Mörk khaki användes mest i Kina.
Uniform officer: mörk khaki (26) eller mörkbrun (155)
Uniform marinkår: olivgrön (83)
Bälte/sele: brun (29)
Bälte/sele (marinkår): ljusgrå (111)
Benremmar: Khaki (187)


FINNAR (fås genom att kapa skallen på en ryss och sätta dit en tysk skalle)

Uniformsjacka: ljusgrå (111)
Uniformsbyxa: mörkgrå (66)

Kamouflage
Vitt såklart!
Jag:
Jag har gjort ungrare genom att utgå från förstavärldskrigstyskar (med stålhjälm) som jag "opererat" lite och målat med 83 Ochre. Med viss möda kan de även bli finnar. Slovaker kan man tillverka av hjälmbärande japaner som målas i 26 Khaki eller liknande färg.
/ Probstner

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 31 januari 2007, 11:41

SHQ har lite målningsguider som står sig relativt bra jämfört med de ovan. En del udda val av färger finns dock.

http://www.shqminiatures.co.uk

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 31 januari 2007, 12:55

Vilken skala pratar vi om nu? Rent generellt alla möjliga skalor eller?
Jag lyckades få ihop ett gäng tyskar från Första Världskriget med pickelhuvor av Airfix japaner från Andra Världskriget. Jag tog de som hade kepsar och målade lite här och lite där. Jag behövde egentligen aldrig modifiera själva figurerna. :)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 31 januari 2007, 22:09

D. Löwenhamn: tack för länken.

Andreas K: jag pratar smått - 1:72 eller 1:76.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 1 februari 2007, 16:52

1/72 eller 1/76 är mitt område också. :) Jag tycker det är synd att så många låter sig avskräckas från att måla så smått, resultatet ger självförtroendet en enorm kick.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 4 februari 2007, 00:58

Ja, man får ju jobba med helt andra medel än när större gubbar skall målas. Skalan är på ett sätt mer "förlåtande" men samtidigt är det ett otroligt pillgöra att få till ett trovärdigt helhetsintryck.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 4 februari 2007, 08:59

Länk till orginaltråden: Måla gubbar. :)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 4 februari 2007, 12:17

Sarvi skrev:Länk till orginaltråden: Måla gubbar.
Den fanns kvar - vad jag har letat! / Probstner

Skriv svar