Skala 1/6-figursgalleri (stora bilder)
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Tyskt Läger Dio.
Här ligger man i, har just gjort klart mitt lilla Dio.
Det är ett litet läger som några Tyska soldater har slagit upp. Och dom andra är ute på ett litet uppdrag, medans sitter Willisch och laddar lite, då han tycker att han hör några Ryska röster!!! Å han sitter lite spänt o lyssnar om han hört rätt?
Det är ett litet läger som några Tyska soldater har slagit upp. Och dom andra är ute på ett litet uppdrag, medans sitter Willisch och laddar lite, då han tycker att han hör några Ryska röster!!! Å han sitter lite spänt o lyssnar om han hört rätt?
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Redaktör emeritus
-
- Medlem
-
- Redaktör emeritus
Unterscharführer Remi Schrijnen, Oderfront, mars 1945
Med ett snett leende läser Remi Schrijnen Röda arméns löfte om ett bekvämt fångläger för de som ger sig. Då han vet att SS-soldater kan förvänta sig ett nackskott, kan han tänka sig en mer praktisk användning för det billiga pappret.
För drygt ett år sedan började jag skissa på en 27. SS-Freiwilligen-Grenadier-Division Langemarck-figur, och råkade på berättelsen om Remi Schrijnen (1921-2006). Han var en flamländsk nationalist från Belgien som gick med i Waffen-SS 1942. Han tjänstgjorde som pvkanonsskytt i 6. SS-Freiwilligen-Sturmbrigade Langemarck, och vid slaget om Narva i slutet av juli 1944 lyckades han ensam slå ut tre JS-1 Stalin-stridsvagnar och fyra T-34 efter att resten av pjäsmanskapet dödats. För detta blev han den ende flamländaren som mottog riddarkorset. Langemarck uppgraderades till division i oktober samma år och fick namnet 27. SS-Freiwilligen-Grenadier-Division Langemarck, men hade aldrig mer än halva personalstyrkan. Efter hårda strider på Oderfronten retirerade resterna av divisionen västerut och kapitulerade till britterna i maj 1945. Schrijnen fick sitta av sammanlagt bortåt sju år i belgiska fängelser innan han emigrerade till Västtyskland, där han också avled för ett år sedan.
Ungefär en månad efter att jag bestämt mig för att plocka ihop en Schrijnen-figur, så kungjorde Human Wave Figures att de skulle släppa sin första figur, nämligen SS-Unterscharführer Schrijnen. Då slapp jag jaga reda på ett lämpligt huvud... När jag såg bilder på figuren, såg jag att jag nog kunde bättre själv, och samlade under lång tid fakta och prylar för att kunna svänga ihop en figur. När jag väl fick kläm på målningstekniken, så var det inga problem att göra honom mer porträttlik.
Samma snubbe, två olika versioner. HWF-originalet till vänster.
Originalhuvudet hade rödbrunt hår och blå ögon, medan foton av Schrijnen visar att han hade bruna ögon och mörkt, troligen svart hår.
Lika som lingon och blåbär. Och ja, SS-runorna ska se ut så där, då detta var något som tydligen var typiskt för Langemarck.
Jag modifierade uniformen och fixade till patina på utrustningen.
På det hela taget var det här ett roligt projekt, och ett som jag är nöjd med.
Huvud: Human Wave Figures, ommålat
Kropp: DML
Uniform: DML
Camobyxor: DML “Johann Siegel”
Tröja: DML
Stridssele, bälte: DiD
Hjälm: DiD
Stövlar: DML
MP40: HMF
Magasinsväskor: HWF
Bajonett: DiD
M39 handgranater: DML