Lövkamouflaget under VK2 i 1:35?

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 21 oktober 2005, 07:48

Då kan jag ju lägga in den här bilden (en bild av mitt senaste 1:35-diorama ur en viss synvinkel som jag bearbetat i PhotoShop)! :D

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 21 oktober 2005, 07:51

Använde en lätt beige att drybrusha med, är nog PGA. blixten som dt ser så vitt ut, men kan försöka ta en utan blixt så kanske man ser det bätre. SS camo är inte lätt att måla, tycker jag, men heer camo är väldigt enkelt därimot.

Sjysst figur och tanks BTW!


/Magnus

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 21 oktober 2005, 09:35

Något om detaljerna på bilden:

-Kamouflaget på SS-soldatens vinterrock ska efterlikna ett italienskt mönster som kopierats av tyskarna efter Italiens kapitulation. Den har drybrushats med sandgult.
-Texten på ryska betyder "Diesel". Tanken är att stridsvagnsbesättningen har erövrat en tysk 200L-tunna mend bensin, men eftersom en T-34 drivs med diesel så har de ersatt bensinen med diesel, därav texten på tunnan.
-De fastsvetsade bandlänkarna på tornet och sidorna kommer från en utslagen Königstiger.
-"Repen" som vattendunken och dieseltunnan har "bundits fast" med var från början snören till en A4-ram från IKEA, likaså "bogservajern".
-Radioantennen är gjord av tunn ståltråd, som målats och sedan limmats på plats.
-"Vapenremmen" till SS-soldatens Stg44 är gjord av en pappersremsa som bestrukits med tre lager superlim (så att den blivit hård) och sedan bemålats. Notera gärna hur SS-soldatern "håller" den inuti handen!
-Nu syns det ganska dåligt, men SS-soldaten har faktiskt ögon med pupiller samt grövre skäggstubb.
-Hålet som den med kanonen parallellmonterade kulsprutan skjuter igenom är bestrött med "krutavlagringar".
-Strålkastaren har varit det allra svåraste att få realistiskt (ingen genomskinlig plastdel), men jag nöjde mig med silver.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 21 oktober 2005, 11:29

Angående italienskt M29-camouflage så skulle jag nog basera med den rödbruna färgen och sedan måla de andra. Jag skulle nog oskcå måla det lite "vågigare".

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 21 oktober 2005, 12:35

Jo, jag hade ganska dåliga förebilder att måla efter när det gällde kamouflaget - fick bara veta av nån att det såg ut "ungefär så". Men nu vet jag att det ser helt fel ut. Fast å andra sidan hade väl tyskarna rätt många kamouflage - de var ju fantasifulla på det området - så det är väl inte helt omöjligt att det förekom.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 24 oktober 2005, 07:41

Fick tips om den här länken i ett annat forum:

http://www.timelinesforum.com/forums/sh ... .php?t=131

MVH, Morgan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 31 december 2006, 02:31

Lägger upp ett exempel av undertecknads försök till eklövsmönstret (fick en digitalkamera i julklapp).

mvh/ Daniel
Bilagor
Eichenlaub.JPG
Eichenlaub.JPG (17.88 KiB) Visad 704 gånger

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 1 januari 2007, 01:23

Jag gissar att det ligger mycket arbete bakom det kamouflaget. Bakom mina gubbar liggar det minst totalt 120 arbetstimmar - ca 20 timmar per gubbe. Just den figuren känner jag igen - har själv byggt en sådan.

Kämpa på med kamouflaget, Daniel, så blir det jättebra!

Många nyårshälsningar!

Morgan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 2 januari 2007, 20:00

Tack! Jag vet itne hur länge det tog med själva målandet. Det som är knepigt är att hitta de rätta färgerna, tycker jag. Just denna figur målades för ett eller två år sedan tror jag. Bäst ser den ut på lite längre avstånd.

mvh/ Daniel

Skriv svar