Måla gubbar

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Måla gubbar

Inlägg av Probstner » 21 april 2005, 22:47

Jag är lite insnöad på det där med att hitta lämpliga färger att måla uniformer på plastsoldater med. Eftersom jag är koncentrerad på småttigare skalor (1/72-1/76) och bara undantagsvis har fördjupat mig i tillverkarfloran på färgsidan så har jag ofta gått den breda vägen och handlat av märket Humbrol (ja, jag vet att det är tacky och att Humbrol i plastmodellsvärlden är som Microsoft för datanördar).

Eftersom färgutbudet (fordomdags dessutom större) är inriktat på sånt som passar flygplan och andra fordon i första hand så är det lite klurigt att veta vad man skall välja till uniformerna. Det finns ju ingen lack som heter t ex German Field Grey eller Russian Khaki.

Hur har ni andra som bygger löst detta? Jag blandar som regel, men det är extremkletigt och bökigt. Därför hoppas jag på tips om genvägar.

Exempel på hur jag blandar:
Tyskar - 31 Slate Grey som bas med lite 111 Uniform Grey (tidiga brallor ren 111). Funkar bra eftersom man kan variera blandningen lite för olika skeden i kriget och använda 31 som den är om man vill måla uniformen M44.
Ryssar - oftast 26 Khaki som bas, blandat med lite 30 Dark Green och en skvätt matt gul lack. Ibland nerblekt med 72 Khaki Drill (f ö utmärkt bas till remtyg för både ryssar och britter). Har med viss entusiasm provat 83 Ochre som bas, med viss besvikelse 86 Light Olive (för barrgrön men bra alternativ till 30).
Britterna behandlar jag styvmoderligt med att kleta på 26 Khaki direkt ur burken.
Amerikaner är jag helt rådvill inför - kanske 72 Khaki Drill kunde vara bas, men jag vet inte vad den borde blandas med.

Era erfarenheter?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 22 april 2005, 08:24

Jag har, eller har haft (håller på än) samma problem själv. Hinner inte skriva ner det hela nu, men i eftermiddag ska jag skriva i allt jag kommit fram till.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 22 april 2005, 18:05

TYSKAR

Tidig uniformsbyxa (M37): stengrå (66)
Tidig uniformsjackajacka (M36): fältgrå (31) Det härliga med fältgrå är att den inte är en standardiserad färg. Tyska uniformersom var fältgrå kunde se ut lite hur som helst. Vad jag har sett så tycker jag att färgen blev mer grön och mörk under den senare delen av kriget.
Sen uniformsjacka (t.ex. M43): fältgrå (75)
Sen uniformsbyxa (allt utom M37): fältgrå (31 för tidigt 40-tal och 75 för sent 40-tal)
Officersjacka (M36): ljusgrå (111) ofta handsydda och av annat material än menigas uniformer
Afrika Korps uniform: Alla möjliga sorters färger men de vanligaste är ljusbrun (26) och olivgrön (83)
Reed green uniform: grön (30) Lite osäker här
Gebirgsjägeranorak: musgrå (111)
Gebirgsjägerbyxa: fältgrå (31 eller 75)
Stormkanonuniform: fältgrå (75)
Pansaruniform: svart
Fallskärmsjägarbyxa: fältgrå (75)
Fallskärmsjägarjacka (tidig): ljusgrå (111) eller ljusgrön (86)
Luftwaffe marktruppsuniform: mörkgrå (32)
Luftwaffe tropisk uniform: sand (93) Ska enligt vissa böcker vara blekt till nästan vitt, men på alla bilder jag har sett verkar det mer se ut som sandgult.

Kamouflage

Heer/Luftwaffe splinter: grå khaki (72), rostbrun (160), grön (105)
Heer /Luftwaffe tan water: grön khaki (84) bas, rostbrun (160), grön (105)
SS tidig: olivgrön (83), ljusbrun (110), svart (minns ej numret)
SS eklöv höst: sand (93), mörkbrun (155), svart (ska väl egentligen vara mörkare brun, men jag orkar inte vara för peti´g)
SS eklöv vår: ljusgrön (105), brun (110), mörkgrön (75)
SS prickar: samma som ovan pluus hud (minns ej numret)
Italiensk (användes av Waffen-SS HJ): grågrön (31), sand (93), rödbrun (62)

Utrustning

Hjälm: alla möjliga gråa färger
Mössa: fältgrå (31 eller 75)
Hjälm/mössa Afrika Korps: khaki (187) eller olivgrön (83)
Bälte/sele: svart
Bälte/sele Afrika Korps: khaki (187)
Stövlar/skor: svarta. Har även för mig att lågskorna även fanns i brunt läder.

Edit: Ändrade stengrå och luftwaffegrå till mörkare nyanser.
Senast redigerad av 1 Mako, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 22 april 2005, 18:15

BRITTER

Battledress (P37): mörk khaki (26)
Battledress (Khaki Drill): khaki (187). Användes av 8th Army och tidigt i Asien
Battledress (Jungle Green): grön (86). Användes i Asien under senare delen av kriget.
Kanadensisk uniform: brungrön (159)
Australisk uniform: mörkbrun (155). Användes i Nordafrika. I Asien användes en blandning av amerikanska HBT och brittiska JG uniformer.

Kamouflage

Fallskärmsjägarjacka: sand (93), rostbrun (160), mörkgrön (116)

Utrusning

Hjälm: mörkbrun (155) för tidig och mörkgrön (116) för sen
Hjälm 8th Army: khaki (187)
Sele: grå khaki (72) eller ljusgrön (87). Från början var alla selar i khaki, men med hjälp av något som kallas blanco skulle soldaterna själva färga dem gröna för att dels göra dem svårare att se och dels för att motstå väta. Detta gjordes dock inte så ofta.
Skor: svarta
Skor australiensiska: mörkbruna (155)

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 22 april 2005, 18:30

AMERIKANER

Yllebyxor: ljusbruna (26)
Jacka (M41): Khaki (187). Användes tillsammans med yllebyxorna i Europa fram till hösten 1944.
Uniform (M43): ljusgrön (78). Vet inte riktigt här, kanske vill ha 31 istället. Denna uniform användes av i princip alla soldater i Västeuropa (även fallskärmsjägarna) hösten 1944 och framåt.
Uniform HBT (tidig): grågrön (31). Användes främst av marinkåren, infanterister i Stilla havet och Rangers i Nordafrika/Italien.
Uniform HBT (sen): mörk grågrön (75). Användes av Rangers och en del infanterister i Normandie och av marinkåren 1945. Påstås ha förväxlats med tyskarnas reed green i Normandie, men det tror jag vad jag vill om. Färgen liknar mer tyskarnas mörka fältgrå uniform.
Fallskärmsjägarunifom (M42): olivgrön (83)
Tidig marinkårsuniform: khaki (187)

Kamouflage (användes av marinkåren och vissa förband i Normandie. Hjälmöverdraget användes bara av marinkåren)

Strand: grå khaki (72), ljusbrun (110), mörkbrun (155)
Skog: olivgrön (83), ljusbrun (110), mörkbrun (155), grön (105)

Utrustning

Hjälmar: olika nyanser av mörkgrön eller mörk olivgrön
Sele/damasker: khaki (187)
Kängor: Rostbruna (160)
Kängor (sena): bruna (29)

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 22 april 2005, 18:36

RYSSAR

Uniform: Alla möjliga färger. Gardessoldater tenderade att ha grönare än andra. Khaki (187), grön khaki (84), mörk khaki (26), sand (93), olivgrön (83), mörk grågrön (75)
Vinterkläder (telogreika): olivgrön (83)

Kamouflage:
Amöba: sand eller ljusgrön (93 eller 86) och mörkbrun (155)
Fanns några andra plottriga kamouflagetyper men de är så fula att jag skiter i dem.

Utrustning:
Hjälm: Olika former av grå, olivbrun och olivgrön
Stövlar: svarta
Bälte: brun (29)

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 22 april 2005, 18:39

JAPANER

Uniform: mörk khaki (26), sand (93), khaki (187). Khaki var vanligast. Mörk khaki användes mest i Kina.
Uniform officer: mörk khaki (26) eller mörkbrun (155)
Uniform marinkår: olivgrön (83)

Bälte/sele: brun (29)
Bälte/sele (marinkår): ljusgrå (111)
Benremmar: Khaki (187)

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 22 april 2005, 18:40

FINNAR (fås genom att kapa skallen på en ryss och sätta dit en tysk skalle)

Uniformsjacka: ljusgrå (111)
Uniformsbyxa: mörkgrå (66)

Kamouflage
Vitt såklart! :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 april 2005, 19:13

Amerikanska trupperna i Stilla Havet använde beige uniform om jag har förstått denna tråd rätt.

Stefan

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 22 april 2005, 19:46

Mako skrev: Fanns några andra plottriga kamouflagetyper men de är så fula att jag skiter i dem.

hahaha :lol:

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 22 april 2005, 20:20

Stefan Lundgren skrev:Amerikanska trupperna i Stilla Havet använde beige uniform om jag har förstått denna tråd rätt.

Stefan
Nej... eller mnjo. I det tidiga skedet av kriget i Stilla havet (Wake Island och Filippinerna) hade de en khaki uniform. Den byttes dock ut mot en grågrön bomullsuniform 1942. Samtidigt bytte man ut den gamla hjälmen av brittisk modell mot hjälmen man sen hade resten av kriget.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 24 april 2005, 13:46

Nu fick jag lite att spåna på. Det där med amerikanerna var mest gåtfullt för mig. F ö använder jag aldrig svart och vitt utan mycket mörka och ljusa grå färger istället. Tyskarnas vassgröna sommaruniform var nog snäppet ljusare än 30 Dark Green. Enligt litteraturen blev tyskarnas fältgrå färg mer grå, inte mer grön, ju längre kriget fortskred, i alla fall fram tills M44 kom - den var tillverkad i annat material och både ljusare och grönare (Schefergrau). Tilläggas kan väl också att ryssarnas överrock var grå i varierande nyanser.

Jag har gjort ungrare genom att utgå från förstavärldskrigstyskar (med stålhjälm) som jag "opererat" lite och målat med 83 Ochre. Med viss möda kan de även bli finnar. Slovaker kan man tillverka av hjälmbärande japaner som målas i 26 Khaki eller liknande färg.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 24 april 2005, 14:01

Vilket med amerikanerna? Vad tänker du på? Deras uniformer och när de användes har jag hyffsad koll på, så det är bara att fråga.

Tyskarnas uniformer hade alla möjliga färger, speciellt i slutet av kriget. Bara av M43 har jag sett allt från bruna till mörkgröna varianter. I mitt tycke var dock de flesta sena uniformer jag sett bilder på mörkare och grönare än de som användes i Polen 39.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 24 april 2005, 14:03

Ursäkta för en newbie-fråga. Men vad är det för färgnummerkoder ni rabblar upp, t.ex. "83 Ochre" eller "26 Khaki"?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 24 april 2005, 14:27

Mako: mest gåtfullt innan jag läste Ditt inlägg. Ditt grågröna intryhck stämmer f ö med mitt.

elof: det finns en marknadsledande tillverkaare av lacker till plastmodeller som heter Humbrol. De har nummer och beteckningar på sina färger, men de överensstämmer sällan exakt med uniformsfärger eftersom de främst är designade för flygplanskamouflage etc.

/ Probstner

Skriv svar